201

Tackar alla som tycker det är lite roligt att följa vårat tokiga projekt!

Ikväll var det en delegation från Dalarna och Uppsala som gjorde en visit(ation?)  ICQ/ad
Bestående av: Jerry, Demian, Gustaf, Macke och Gurra.

Mycket trevligt med allt möjligt snack om Barndoors och annat roligt!
Roligast var nog när Gurra och Gustav "försvann" för att sedan ropa ut mig för att "slänga" fram en 29 xxx xxx märkt hävarmsstötdämpare och en Viegel hastighetsmätare som är daterad 8/50!! Och som krydda på allt, några trevliga gummilister.
Gissa om jag "flippade ur"  ICQ/ag  Och det värsta var väl att det verkade som om Gustaf filmade alltihopa  Default/hmm

Kul som fan iallafall  ICQ/ag

En ny grej som Macke förklarade för oss är att det inte heter NOS när det är "nygammalt" längre......
Det heter B.L.Grejer nu för tiden fick vi veta, och det verkar som om det är minst lika viktigt som RÄTT MONTERADE NAVKAPSLAR!
Och vad det betyder får nog Macke förklara lite närmre. ICQ/ad

Post's attachments

Viegel o 29 dämpare.jpg, 26.74 kb, 640 x 383
Viegel o 29 dämpare.jpg 26.74 kb, 244 downloads since 2011-07-21 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

202

Demian skrev:

Jag, Gustaf, Macke, Jerry och Gurra stod i en cirkel runt chassit och inspekterade för nån timme sedan  ICQ/ab

Det är faktiskt ganska intressant att se alla små detaljer som skiljer tidiga barndoor mot sena.

Tack för fikat.

Asch! Nu hann du precis före mig  ICQ/ad

Tack för besöket ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

203

Då har det gått en vecka igen då! Det är otroligt så fort tiden går….. Default/hmm

Jag sa ju att det var riktigt rörigt förra helgen när vi skulle till att ha en trevlig 50a helg.


Vi började med att svetsa ihop fyrkantsröret som håller alla pedaler, styrsnäcka, handbroms, mm, på plats i ramen.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram3.jpg


Och som med en massa andra detaljer så var vi tvungna att göra som det en gång sett ut på originalbitarna.
I detta fall så är det väldigt ”sniket” svetsat på fabrik en gång i tiden, bara svetsat på 3 sidor samt lagt på en liten plåtbit som svetsats fast med endast 2 små svetshögar. Ser ju inte riktigt klokt ut egentligen! Men så var det i alla fall på vår 50a.

Då jag tyvärr inte lyckats skapa ledighet på Lördagen så fick Thomas jobba lite på egen hand ett tag, det var en massa småsaker som var tvunget att åtgärdas. Bland annat växelstången skulle göras färdig, så den har rätt längd och så.
Och alla Hatt- och T-profiler fick rätt längd med alla utvik som ska göras, samt att vi gjorde de där rörgenomföringarna för växelstången i alla tre hattprofilerna.
Båda tvärbalkarna som var anpassade för lite nyare bussar fick några hål och andra småskillnader åtgärdade.
Vajerrören har en liten annorlunda dragning på en 50a så hålen/urtagen måste flyttas lite.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram6.jpg

Och som ni ser så har vi gjort hylsor till alla rör så det ska gå att skarva dessa, vi ville använda de snuttar av originalrör som sitter fast i ”lådhelvetet” istället för att dra nya hela vägen.

För att göra en liten mjukstart när det gäller vajerrören så blev det gas och choke rören som fick bli pilotfall.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram5.jpg

Dessa var ju ganska enkla då de bara går rakt bak. Sen blev det värmevajerrörens tur, dessa löper på ett helt annat sätt och svänger lite annorlunda än senare Barndoor´s. Dom tar en extrasväng under den bakre tvärbalken, det medför ju att tvärbalken måste modifieras lite i botten med ett par rejäla försänkningar som måste smidas till.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram4.jpg

Efter det var det kopplingsrörets tur, detta håller också en lite annorlunda bana om man jämför med nyare modeller.
Den största skillnaden är att röret går i en båge och följer ramens kickup under ”lådhelvetet” för att mynna ut och gå igenom den främre Hattprofilen.
På senare bussar så går röret helt rakt så att vajern löper mellan torrisions rören i framvagnen. Och dessutom går den genom tvärbalken istället för hattprofilen.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram7.jpg


Då dessa ”öppna” rör inte är så kritiska hur den totala längden är så var det ”bara” att kopiera dragningen från de bilder vi har på några andra 50or.


När det gäller handbromsrören så är det väldigt noga att den totala längden blir exakt, eller i alla fall så bra som möjligt. Vi lyckades bara till hälften med detta så vi var tvungna att vara lite kreativa på ena sidan….
Efter att äntligen fått alla rör på plats så fick vi börja plocka på alla balkar och klämma fast dom på sina platser, det var verkligen en skön känsla att få se att det äntligen händer något!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram10.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram2.jpg

Och när vi var nöjda med placeringen och passformen så svetsade vi fast alltihopa med några väl ”gömda” svetsar.
Nu sitter allt ihop som det är tänkt utan en massa svetstänger.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Ram1.jpg

Anledningen till att vi bara punktat ihop balkarna ”lite lätt” är att chassiet ska få sig en liten åktur till GuVWa för att få smaka riktig punktsvets för korrekt utseende. Det ska bli kul!!

Nu kan det ju tyckas att: Har ni inte hunnit med mer under hela helgen? Fy vad dåligt!
Ni brukar ju skryta med att ni hinner med sååå mycket på 48 timmar?

Och det enda jag kan säga till försvar är att lördagen var verkligen ”gör fel gör om” dagen.
Eller som Woffe brukar säga: Hade lite otur när han tänkte!

Men i det stora hela är vi riktigt nöjda med helgens jobb, vi hade hoppats hinna med att rikta och rostlaga mellanväggen innan helgen var till ända, men den får vi ta någon annan gång då rördragningen drog ut så på tiden.
Vi vill ju inte fuska och göra saker lite slarvigt bara för att det blir lite motgångar, men det är ju lite frustrerande när man kör fast.

Jaha då var det slut för denna gång! Och jag har ingen aning om hur vi ska få till någon ny uppdatering just nu.
Kanske någon liten om några delar som hittat hem som jag inte skrivit om än?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

204

Jaa... herregud.....   Men... ni är ju inte riktigt klar ännu....  ICQ/ad Ni skulle försöka styra ihop en till helg per år! Även om detta innebär att hyra in sig någon stanns å ta det på vintern...

Väntar med spänning på nästa uppdat.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

205

Grymt jobbat  ICQ/ab

206

Ja vilket jobb verkligen tummen upp

70:a Cab, Gazzer, Variant

207

Respekt & hatten av! Extremt imponerad. Läst hela tråden två ggr. Kommer följa projektet med spänning. Tack för att ni delger och mycket bra jobbat. /B

208 Senaste redigerad av Macke (2011-07-24 06:56:13)

Män Bängt!
Jag tycker ni gjort ett redigt skutt framåt under erat arbetspass och man ska inte se på det som blev ogjort utan vara nöjd med det som blev gjort...och  det var ju en hel del!
Hursomhelst ser det kanonbra ut!
Det var ju klart hög mysfaktor att beskåda bygget i mitten av garaget denna gång.  ICQ/ab
Tack för ett trevligt besök och kaffet!

B.L grejor är helt enkelt Bosse Larson delar,alltså han hade ju programet "Nygammalt"
och N.O.S är ju nygamla delar! Hoppas att ni har förstått!!    ICQ/ab
//Macke

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

209

Oooja, Tack Ballooo!  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

210

Hmm!
Undrar om detta kan vara någe att sätta i 50an?

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/IMAG0241.jpg

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

211

Nee bengt...den passar bättre i min 50:a.....heheehee!!!

212

Näää Bäängt (Hörru vem re ärr som visskarrej i örat)  (Katla MNK)  Den motorn har en förgasare för mycket för att vara original i den bussen    ICQ/ae


DO IT!!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

213 Senaste redigerad av NiklasLarsson (2011-07-28 21:31:00)

Barndoor51 skrev:

Hmm!
Undrar om detta kan vara någe att sätta i 50an?

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/IMAG0241.jpg

GÖR DET! GÖR DET! GÖR DET! ICQ/ae

Och det har gjorts tidigare med framgångsrikt resultat
http://i455.photobucket.com/albums/qq273/NiklasLarsson/BARNDOORMEDRTTMOTOR.jpg

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

214

Oldspeed och lite lägre mot jordens mittpunkt vore helt grymt.Men jag respekterar vilket bygg sätt
ni än kommer att göra med denna bil,det sporrar ICQ/ab

215

Hur var det på motor sidan,gick det att beställa något som var värre.
Eller var det bara ett koncept som gällde?

216

Volkswagen AG har väl aldrig hållit på med sånt? En och annan återförsäljare kanske sålde något tillbehörskit? Och då menar jag mindre nogräknader återförsäljare  ICQ/ad
För det var väl ett rackarns liv på VW AG när Svenska VW ville trimma några folkor att köra rally med?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

217

Nu får jag allt skärpa mig!! Default/yikes
Måste ju se till att berätta om delarna som kommit till under sommaren ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

218

Hoppsan har visst missat lite när jag var på semester, klart ni ska ha dubbelförgasare, 2 st 26:or måste va maxat i den ICQ/ae

Japp Bengt skärpning ICQ/ag

219

Instämmer med föregående Bengt att Bengt före föregående skall skärpa sig ICQ/ab

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

220

Vi har abstinens - vi vill ha mer!  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

221

Gillar era sessions ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

222

När man har lite motgångar i sitt egna lilla projekt så klickar man in här, tittar på lite bilder, sväljer saliven och går ut i garaget igen! Grymt fint jobb!  ICQ/ad

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

223

Sådär nu är det 37 000 besökare som beundrat denna makalösa tråd. Dom siffrorna säger ju det mesta.  ICQ/ab
Tack för senast och hoppas vi ses snart igen ICQ/ad

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

224

Oj! Kanske dax att ta tag i skrivandet igen då? Har ju lite som ligger o bubblar...... ICQ/af

Tack själv Opec! Alltid välkommen! Även om det bara är för genomresa.....
Men det är en som saknar dig här hemma  ICQ/ad

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

225

Jag har saknat tråden, ska bli kul att se nya framsteg ICQ/ab