51

kul att få tag på "poden", å att den varit ute på en internationell resa dessutom.

Synd att den var slaktad på mätaren, för en 50a mätare lär ju inte vara såå himla lätt att jaga fram, men herrarna har ju hållit på ett tag, så ni kanske har på hyllan?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Flakbil mot H-O 2021 och hinner jag inte klart den får man väl åka taxi. Till Hessisch ska jag!!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

52

http://www.colectiva.tv/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/lkzyz89efm_clap.gif

53

Man känner verkligen hur hjärtat klappar lite extra när man läser om framstegen på 50:a panelen...
Den kommer verkligen bli något extra  ICQ/ab
Själv har jag ju också hamnat i den såpade backen som ofrånkomligt leder till en Barndoor  ICQ/ag
Det är nog inte långt borta nu //Macke

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

54

Barndoor51 skrev:

Kul att ni tycker det är lika kul som vi tycker!
Eftersom vi nu har koll på chassienumret så var det ju inga som helst problem att få ut en kopia på de gamla registreringshandlingarna.
Och det var verkligen spännande läsning må jag säga  ICQ/ag

Wtf, cliffhanger?  Default/lol

Mot Hessisch 2017!

55

Efter lite djupdykning i Volkswagens gamla register så kunde jag konstatera att Scania Vabis importerat totalt 134 st bussar som tillverkats under 1950.

75 st av dessa var Skåpvagnar, 50 st var Kleinbuss och 9 st var Kombi. Alla dessa var lackerade i grå grundfärg och var det upp till respektive ny ägare att lackera bussen hur de ville, tex med firmans nya logga.

Om man nu bara går efter chassienummerordning så var de 75 första ( äldsta) Skåpvagnar, de börjar med ch-nr 20-03131 och slutar på 20-04610.

Vår 20-03194 kommer på sjunde plats.

Sedan kommmer 10 st Kleinbuss, därefter 9st Kombi  och 40 st Kleinbuss igen.

I historieböckerna står det att Nils Wemmert i Helsingborg fick den första bussen, ch.nr 20-03561. Det kanske stämmer men det var ändå 9 st till som levererades den 4 oktober.

Vår Skåpvagn lämnade tydligen Scania Vabis i Södertälje den 6 oktober tillsammans med två andra bussar. Marklunds Elektriska kunde stoltsera med att få den allra första bussen i Jämtland.

Bara drygt 50 av bussarna hann levereras under 1950, resten kom till sina nya ägare under våren 1951.

Scania Vabis i Södertälje ägde minst en kombi och en Skåpvagn som de förmodligen använde som servicebussar. Det finns en bild i "Svenska Volkswagen 50 år" där tre
servicebussar står uppställda i rad med fräck lackering och kromad framstötfångare.
Åtminnståne den främsta bussen är en 50:a.

Med tanke på att stående reservhjulet försvann vid ca ch.nr 5000 så var det bara Skåpvagnarna som kom till Sverige som var utrustade med detta. ICQ/ad

56

Och så har denna tråd just passerat 50ans chassienummer  ICQ/ad

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

57

Tjena! Kul kvällslektyr! Ser fram emot nästa avsnitt! Sånt här piggar upp när man är i de djupaste skär och svetsdepressionerna. /Micke

58

Som lite kuriosa, så har jag snackat med Nils Wemmert´s son som har jordbruk i Hasslarp o handlat lite bromsdelar av honom som kom från en lågmilad -61:a pickis. Han sa också att hans pappa hade ägt den första någonsin i Sverige. men då jag sökte på det i lite gamla papper som jag har, kom det fram att de ägt en -54:a skåp då...men det kan ju vara feltryck.  Default/hmm

Pappans lantbruksfirma hade en konkurrent som hade ägt just en 50:a vid denna tid också. Så hur detta hänger ihop vet jag inte...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

59

25hpman skrev:

Som lite kuriosa, så har jag snackat med Nils Wemmert´s son som har jordbruk i Hasslarp o handlat lite bromsdelar av honom som kom från en lågmilad -61:a pickis. Han sa också att hans pappa hade ägt den första någonsin i Sverige. men då jag sökte på det i lite gamla papper som jag har, kom det fram att de ägt en -54:a skåp då...men det kan ju vara feltryck.  Default/hmm

Pappans lantbruksfirma hade en konkurrent som hade ägt just en 50:a vid denna tid också. Så hur detta hänger ihop vet jag inte...

Man vet aldrig vilka bytesaffärer som skett? Hur som helst så levererades 20-03561 till Nils Wemmert.
Eller förresten! Har du koll på vad den grannen hette? Hade han oxå köpt en 50a? fast fått den levererad några dagar senare?
Nu blev det ju spännande igen  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"

60

Mina herrar... Klart kul läsning!
Visst var det någon av dessa första som hamnade hos en elfirma i Falköping? Har för mig att jag sett detta någonstans. Det är ju nära nu för detektivarbeten :-)

Alte Liebe rostet nicht!

61

25hpman skrev:

det är ju faktiskt min barndomsväns morfar eller morfars far, wemmert alltså  ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

62 Senaste redigerad av Barndoor51 (2011-02-22 09:51:57)

nizekustoms skrev:

Visst var det någon av dessa första som hamnade hos en elfirma i Falköping? Har för mig att jag sett detta någonstans. Det är ju nära nu för detektivarbeten :-)

Det har ju faktiskt sålts en 20-03362 eller nåt sådant till Falköping! Levererad den 4/10-50, det var väldigt svårt att se om det är en 6a! Thomas får komma in och rätta till och kanske se vad det står för namn på leveranskortet?
Så det är bara att börja detektivarbetet  ICQ/ag

Bengt i Sala

63

Barndoor51 skrev:
nizekustoms skrev:

Det har ju faktiskt sålts en 20-03362 eller nåt sådant till Falköping! Levererad den 4/10-50, det var väldigt svårt att se om det är en 6a! Thomas får komma in och rätta till och kanske se vad det står för namn på leveranskortet?
Så det är bara att börja detektivarbetet  ICQ/ag

Maila gärna namn på firman så kommer nog detektivarbetet att gå snabbare :-)

Alte Liebe rostet nicht!

64

Tjena,
Gött jobbat med bussen!!! ICQ/ab.
Nyfiken på om det står det nått om min 20-04522 i historieböckerna? om så är fallet och ni har lust, så får ni gärna maila det till mig.
Keep up the good work!

/Micke

65

T2 Grand Slam skrev:

Tjena,
Gött jobbat med bussen!!! ICQ/ab.
Nyfiken på om det står det nått om min 20-04522 i historieböckerna? om så är fallet och ni har lust, så får ni gärna maila det till mig.
Keep up the good work!

/Micke

Tjenare Micke!
Kul att du hittat hit ICQ/ab  Din buss levererades först till Bil & Buss Gävle-Dala AB i Gävle för att sedan säljas till den 1a ägaren i Vansbro.
Tyvärr så var det väldigt dåligt med uppgifter på ditt kort måste jag säga ICQ/an  Men jag mailar dig resterande uppgifter....
/Bengt

Bengt i Sala

66

Härligt Bengt,
Tackar ICQ/ab

67

Angående bussen i Falköping så har den ch.nr 20-03382 och levererades till
Gillis Jansson Gärdesg. 4

Good hunting!!

Det enda info om 20-04522 jag kunde hitta är att första ägaren var Firma Danielssons Textil och motor nr. 20-0239922.

68

Bengt, super godt at kunne følge jeres projekt på nettet.
Fortsæt endelig, jeg venter spændt på mere information om Svenske 50 modeller   ICQ/ae

-Tonny

69

Lyxbuss54 skrev:

Efter lite djupdykning i Volkswagens gamla register så kunde jag konstatera att Scania Vabis importerat totalt 134 st bussar som tillverkats under 1950.

Har VW kvar nåt register för alla importerade VW? Jobbar du på SVW? Skicka mig gärna ett mail på johan punkt lundmark punkt home (AT) gmail.com

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

70

johan_l skrev:
Lyxbuss54 skrev:

Har VW kvar nåt register för alla importerade VW? Jobbar du på SVW? Skicka mig gärna ett mail på johan punkt lundmark punkt home (AT) gmail.com

Om du läser lite högre upp så står det var registret med alla gamla uppgifter befinner sig.  ICQ/ab

Bengt i Sala

71

Nu är det dax igen!

Som vi sagt tidigare så försöker vi ta tillvara så mycket som möjligt av originalprylarna från 50an.
Här håller jag på med att anpassa en förstärkningsprofil i sidolastdörren som förövrigt är samma profil som på insidan av karossidorna.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild082.jpg

Dörrlåsen till sidolastdörrarna som verkligen var riktigt rostiga och helt stumma, mekades isär och avrostades invändigt för att sedan monteras ihop igen. Så nu funkar dom som det är tänkt.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Handtag50an.jpg

För att grotta ner oss i lite detaljnörderi ICQ/ae  Så ska vi prata reservhjulsfäste ett litet tag!
Av fragmenten av det högra hjulhuset/plåten mot motorn, så satt helt otroligt nog det lilla fästet för fjädern kvar!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/2006-05-2810-46-48_0028.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/2006-05-2810-45-18_0025-1.jpg

Vilket helt klart inte fick försvinna! Så det avlägsnades försiktigt för att sedan punktas fast på rätt plats på donatorbiten för att leva vidare för sin livsuppgift ICQ/ab
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC03121.jpg
Den lilla detaljen hade ju igentligen varit mycket lättare att göra en kopia av.......men ska det vara termos så ska det ICQ/ag

När vi var uppe vid fyndplatsen en gång så hittade Thomas en 16" Barndoorfälg som såg för äcklig ut! Han var på jakt efter några vettiga 54a fälgar till sin Lyxbuss.
Efter att han fått hem fälgen från blästraren så konstaterades att den var lite tidigare än väntat!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/126_2683.jpg
Så Thomas får leta vidare efter fälgar till sin lyxis  ICQ/ad

GuVWa hade oxå hittat en Barndoorfälg med ett trevligt datum!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC02137.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC02138.jpg

Så nu saknar vi bara 3st femtiafälgar.......så en liten uppmaning! Kolla lite på era Barndoorfälgar om det inte gömmer sig några med datering: 3 till 9/50.
Det skulle vara toppen!

Bengt i Sala

72

Jag har en 16 ute i en lada,vet inte om det är buss eller typ1 men
det kan vara värt att kolla upp,återkommer när jag vet!

73

Hur ser man skillnad på en 16"-fälg till buss resp. T1?

Mot Hessisch 2017!

74

en ordentlig fördjupning runt luftnippeln på en bussfälg

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

75

Barndoor51 skrev:
johan_l skrev:
Lyxbuss54 skrev:

Om du läser lite högre upp så står det var registret med alla gamla uppgifter befinner sig.  ICQ/ab

Ok ICQ/ab

Men eftersom Thomas är en kalenderbitare av en helt annan kaliber! Och dessutom är en av de få som kan/får köra MicroFischen med alla leveranskort av sålda VW i Sverige som VWHK fått ärva från Svenska Volkswagen. Så var det inget problem för honom att vaska fram rätt leveranskort för vår skåpvagn! Vilket givetvis gjorde livet mycket bättre tongue

På dessa kort står det en del info, såsom Ch,nummer, motornummer, nyckelnummer,färg  osv, samt vilken som är den förste ägaren.
Nu kan det ju vara så att den här Marklund kanske köpt på sig en hel flotta med bussar till sin firma? Så säker kan man ju inte vara. Men i listorna så fanns det inget som tydde på det iaf.

tur att SVW inte kastat allt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)