676

GB skrev:

Hur var det, kaross sänkning, Subarumotor, 17´fuchs och koboltblå med vita fartränder?

Nä nu förväxlar du den med min bay ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

677

michaelth skrev:
GB skrev:

Hur var det, kaross sänkning, Subarumotor, 17´fuchs och koboltblå med vita fartränder?

Nä nu förväxlar du den med min bay ICQ/ag

ICQ/ag

678

Hahehe...
Ni är då för roliga  ICQ/ag  ICQ/bj

Som de flesta redan märkt så har det ju inte hänt ett skit med 50an på några år... Men så blir det ju ibland då det dyker upp andra roliga objekt-projekt  ICQ/bs

Och eftersom den typ av karosserijobb som återstår kräver en hel del av både kunskap och tålamod samt ett öga för detaljer.
Det är där Mark Spicer kommer in i bilden, han är nog en av de personer i VWärlden som har skaffat sig absolut bäst koll på detaljer som är unika för skittidiga Barndoor-bussar.
Att han dessutom har startat en firma som fixar Barndoor-bussar gör ju inte saken sämre  ICQ/bo Då kan han ju lägga hela arbetsdagar på kundbilar till skillnad mot förr då han bara hade fritiden efter sitt vanliga kneg att fixa bussar, och då gör man ju det på sina egna fordon såklart.

Så... en liten tillbakablick!
Sedan flera år tillbaks, någonstans 2007 eller någe sådant, då Thomas och jag bestämde oss för att sälja "Kempe-bussen" till Mark istället för att slakta den och använda den som en donatorbuss till 50an  ICQ/af
2007 så var Mark hem till mig och hämtade "Kempe-bussen", och efter att haft den på "väntlistan" en stund så satte han igång att fixa ihop denna ikoniska vagn på endast 10 månader för att premiärvisa den i Hessisch 2009....sjukt tempo är bara förnamnet  ICQ/ai
Sedan dess har Mark och jag bollat mååånga lååånga frågor om detaljer och förändringar på dessa tidiga vagnar. Och med det så har vi tillsammans gjort en hel del intressanta "fynd" genom åren angående olika ändringar och när de tillkom eller försvann. Dessutom en hel del gamla sanningar som fått stryka på foten  ICQ/bs

Eftersom som jag nämnde tidigare, så insåg både Thomas och jag att vi kommer ju aldrig få klart 50an utan hjälp, så då var det ju givet att vi skulle be Mark om hjälp  ICQ/ag
Och det var ju inga som helst tveksamheter att vi skulle få hjälp! Snarare tvärt om, Mark såg det som ett privilegium att få färdigställa karosseriet till denna vagn.

Sedan kom ju frågan om transport?? Och efter lite funderingar och planering så blev det så att Mark och Ben kom över hit och plockade upp 50an, samt att Ben hade köpt sig lite splittbaggefragment som behövde hämtas.

Så nu är 50an i UK, och ska i ett första steg plockas isär för att på så sett göra reparationerna med lösa karossdelar... Ska bli sjukt spännande det här  ICQ/ab

Så till slut, svar på frågan när den blir klar?  Och det blir väl ungefär när den är färdig som den blir klar....eller hur långt är ett snöre??? eller så kanske plånboken sätter stopp så att arbetet får gå i dvala? eller...huuuga i mig..."Brexit...." läskigt   ICQ/at

Jaouu, nu har ni fått lite information i alla fall. Och så får vi se om det dyker upp några bilder på Mark´s arbete, men det är inte satt något startdatum än så det kan ju ta lite tid tills nästa uppdatering?

Post's attachments

2019-05-20 11.24.41.jpg, 312.42 kb, 800 x 600
2019-05-20 11.24.41.jpg 312.42 kb, 108 downloads since 2019-05-22 

2019-05-20 11.24.41.jpg, 312.42 kb, 800 x 600
2019-05-20 11.24.41.jpg 312.42 kb, 127 downloads since 2019-05-22 

2019-05-20 11.24.58.jpg, 276.34 kb, 800 x 600
2019-05-20 11.24.58.jpg 276.34 kb, 112 downloads since 2019-05-22 

2019-05-20 12.52.05.jpg, 322.22 kb, 800 x 600
2019-05-20 12.52.05.jpg 322.22 kb, 112 downloads since 2019-05-22 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

679

Spännande  ICQ/bq 

En nyfiken fråga, vad kostar det på ett ungefär att anlita Mark för plåtjobb i denna omfattning? Mellan tumme o pekfinger alltså...

680

Var det du Bengt som hittade Kempe bussen?
Finns det mera information och bilder till fyndet?

Plåtrenoveringen betala man per timme eller gör han fast pris per sektion typ byta golvet fram,bak, hörnen bak...?

T2b taigagrön ´77

681

Blir väl som vilket kommunalt eller statligt jobb som helst....betydligt dyrare än ursprungliga budgeten  ICQ/ag
Skämt å sido, eller inge skämt alls förresten. Uppdraget är beräknat att ta mellan 200 till 500 timmar men kan bli mer...  ICQ/bn

Så...alltså...har ingen aning om vad det kommer landa på? 150K? 200K? 300K? Ska bli spännande det här  ICQ/af  ICQ/be
Men hur det än är så har vi ju alltid möjligheten att avbryta/pausa om pengarna tar slut eller att vi känner oss nöjda med insatsen och kan fortsätta själva  ICQ/bs

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"

682 Senaste redigerad av michaelth (2019-05-23 08:14:12)

Ja det är ju riktigt roligt att det händer lite mer nu.... snart?!  ICQ/bi

Men tanken som innan är så lite nytt som nödvändigt skall tillföras konstruktionen .. ?
kommer  nya plåtbitar  anpassas efter befintlig lack eller få frirosta?
Spännande detta... och Eftersom jag inte vet, tar jag mig friheten att fråga.. ICQ/bs

Jobbade på ett museum innan och där var det viktigt att ev reparationer eller nytillkomna delar på gamla saker  enkelt skulle kunna utskiljas..

Så hur är era tankar?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

683 Senaste redigerad av kee (2019-05-23 22:10:06)

Nu har även jag läst ikapp denna tråd och även jag är helt hänförd! Enda problemet är att jag önskade att jag hade missat hela renoveringen så jag kunde läsa slutet på denna fantastiska saga i ett svep... ICQ/af Nu måste jag ju vänta... ICQ/be

Det kommer bli intressant att följa vad som nu händer med den i UK. Inga bekymmer iom Brexit, eller slinker den obemärkt förbi ev framtida tullar? Ingen som vet än kanske? ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

684

De är Riktigt roligt att de händer nått i den här tråden som är en av dom absolut bästa o mest läsvärda här på forumet Default/ay

685

Grubban skrev:

Plåtrenoveringen betala man per timme eller gör han fast pris per sektion typ byta golvet fram,bak, hörnen bak...?

Jag skulle också gärna vilja se  bilder o höra historien om när Kempe bussen hittades

686

Eklund skrev:
Grubban skrev:

Jag skulle också gärna vilja se  bilder o höra historien om när Kempe bussen hittades

Vältummat bokmärke ICQ/ad

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht … are_type=t

687

Kortfattat angående Kempes,
Thomas fick tips om den på en bilutställning i Stockholm tror jag att det var? Han stod och hängde i VWHKs monter och snackade med en farbror som sa sig ha en gammal buss halvt nedgrävd på sin mark uppe norr om Sundsvall. Thomas som brukar åka förbi där stup i kvarten på sin väg till stugan passade på att åka förbi och slå en kik.
Sedan presenterade han den för mig och att vi kanske skulle ha den som en donator till 50an, men efter att vi båda åkt upp och spanat in den så beslöt vi oss att det är mycket bättre att det blir buss av den igen.
Men vem skulle vara intresserad av ett sånt dåligt objekt? Vi ville ju inte att den skulle hamna hos vem som helst, för vi ville ju att den skulle hamna hos någon som hade både viljan, kunskapen och sånna tankar som originalhög osv....Jag vet, tråkigt  ICQ/bs
Hur det än var så för 12år sedan så var det inte så värst "hippt" att en såhär dålig buss blev buss igen  ICQ/ap Tänk vad det har förändrats!
Vi hade lärt känna Mark lite smått, dels så hade han reparerat en 52a BD som faktiskt Thomas ägt en gång i tiden, fast den hade ju sålts flera gånger innan Mark kom in i bilden.
Vi hade ju sett vilken kapacitet Mark hade, samt att vi ville hellre sälja direkt till honom istället för att sälja till högstbjudande, så vi erbjöd honom Kempe-bussen för en summa som han absolut inte kunde tacka nej till  ICQ/bo

Sedan har ni resten av storyn på ssvc via länken ovan, eller här: https://ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=35155

Bengt i Sala

688

Hur går det, får Mark till det?

689 Senaste redigerad av Barndoor51 (2021-02-10 23:46:13)

Nån liten plåtbit har säkert blivit tillbockad skulle jag tro  ICQ/ab

Post's attachments

70476486_767369420361398_8084333898068131840_n (1).jpg, 131.21 kb, 800 x 600
70476486_767369420361398_8084333898068131840_n (1).jpg 131.21 kb, 51 downloads since 2021-02-10 

Bengt i Sala

690

så grymt jobbat ICQ/ab har en fälg 16" daterad 50/4 vid intresse

splitbuss 62a.bubbla.65a bubbla.66a golfmk180.polo05.touran 2015

691

dr_snuggels skrev:

Tackar  ICQ/ab
Ja den fälgen får du gärna skicka lite bilder på  ICQ/ay
PM sänt till dig med mailuppgifter.

Bengt i Sala

692

Intressant historia.. Följes.

"ljushuvud"

693

kee skrev:

Nu har även jag läst ikapp denna tråd och även jag är helt hänförd! Enda problemet är att jag önskade att jag hade missat hela renoveringen så jag kunde läsa slutet på denna fantastiska saga i ett svep... ICQ/af Nu måste jag ju vänta... ICQ/be

Det kommer bli intressant att följa vad som nu händer med den i UK. Inga bekymmer iom Brexit, eller slinker den obemärkt förbi ev framtida tullar? Ingen som vet än kanske? ICQ/bn

Har faktiskt kört över ett Barndoor projekt för renovering i uk oxh hämtat den samt en färdig buss från UK och kan säga att dom tyvärr knappast kan slinka obemärkta förbi. Däremot var det inga frågor om kostnader då utan bara uppvisande samt sedvanliga smuggel check av fordonen samt en förklaring vad vi skulle göra med bussen i UK. Hur det blir nu med brexit tror jag knappast dom själva vet ens men då jag forskade lite runt det sist så jag var över så var grundprincipen att objektet hela tiden ägs av samma ägare (bortsett från bussen jag importerade) Så borde det fortfarande vara men säkert svar får vi nog inte fören bussen är klar i UK..
ICQ/bn

Learning by experience is a great way to spend money...

694

dr_snuggels skrev:

Nu hade vi väl lyckats konstatera att den var till splitbubbla...

Eller hittar du många 16" fälgar daterade April 50?

ICQ/af

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Flakbil mot H-O 2021 och hinner jag inte klart den får man väl åka taxi. Till Hessisch ska jag!!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden