26

om den skrotades på 60 talet så måste originallådan rasat rätt tidigt.

vore kul att veta om VW bytte till delsynkade lådor och 30hk motorer när det begav sig, står tex i allt om VW att man kan få den synkade lådan eftermonterad... ICQ/ab  dvs kan en 50a vara "rätt" med 30hk motor och delsynkad låda om VW gjorde jobbet själva enl verkstadshandbok?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

27

Fantastiskt projekt! Jag blir lika impad varje gång jag ser sådana här trådar - hur lyckas ni ihop några bilar av de här fragmenten? Finns det något att svetsa i?

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

28

Barndoor51 skrev:

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/50a04.jpg

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/50a07.jpg

Roligt att du lägger ut kort. Man känner sig direkt lite mer normal för en liten stund ICQ/ab  Jag hade glömt hur slut den var...

Man ser er desperation då bussen håller på och viker sig.

Och pipan var ju också med.

Jag glömmer ju aldrig då vi var och kollade på nått barndoorobjekt, pipan hängde i munnen, men då vi kom fram så blev du så till dig att du inte klarade av att röka, utan pipan åkte ner i byxfickan. Tyvärr hade du glömt att släcka den  Default/lol

29

Men det var ju en 50a det med ju!! Så då blir man ju som man blir  ICQ/ad    ICQ/ad

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

30

Barndoor51 skrev:

Men det var ju en 50a det med ju!! Så då blir man ju som man blir  ICQ/ad    ICQ/ad

Ungefär som när de där 50:a hundbenen åkte fram :-)

Alte Liebe rostet nicht!

31

nizekustoms skrev:
Barndoor51 skrev:

Men det var ju en 50a det med ju!! Så då blir man ju som man blir  ICQ/ad    ICQ/ad

Ungefär som när de där 50:a hundbenen åkte fram :-)

Just exakt så är det när man inte kan hålla på sig  Default/lol det är väl dumt att inte visa att man blir glad.....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

32

Jag skrev ju att vi skulle tala om den kommande flytten......Men jag ska visa lite mer av när vi var uppe och hittade bakramen först.
Det var ungefär såhär grejerna låg, fast de var helt gömda av rasade träd och halvstora stockar och löv och gräs, faktum är att det enda som syntes var övre vänstra bulthålet av växellådan!
När jag såg att det var en VW växellåda och började slita i den så var pulsen liknande den ovan beskriven av Demian och Nicko  ICQ/ad
När jag vek upp den och såg att det var en modernare delsynkad låda så sjönk hoppet rejält.....tills jag såg ramens utförande!!! Då hördes det säkert ända till Motala när jag hojtade på Thomas att han skulle skynda sig åt mitt håll.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild101.jpg

Vi finkammade överallt runt fyndplatsen och hittade resten av golv/ram/hjulhus/hasplåt fram/stötfångare och lite mer smådetaljer.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild107-1.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild110.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild103.jpg
Kolla in fragmentet av det bakre högra hjulhuset med resterna av det nedre fästet för staget till det stående reservhjulet.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild105.jpg
Och när Thomas gick och påtade i sanden där karossen hade stått så hittade han....den övre delen av staget till den stående reserven ICQ/ab  Och gissa om jag var tvungen att prova ställa ihop grejerna när jag kom hem......
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/2006-05-2810-43-37_0017.jpg

Också var det flytten.......den tar vi imorrn ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

33

Helt fantastiskt. Följer denna tråden med spänning. VW porr till max.

Micke Spindel Åmål

34

Ja det är väldigt intressant att gräva i så gamla prylar  ICQ/ae
Det skiljer så otroligt mycket detaljer på de tidiga om man jämför med tex, min mars-51 så är det en hel del.....
Kommer en del förklaringar på dessa under resans gång.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

35

Skitspännande tråd! Det har väl hänt en del sedan sist jag var ner verkar det som  ICQ/ab   Kommer följas!

36

Hej,

Thomas Landbergsson heter jag och håller på med 50 projektet ihop med Bengt.
Bengt är ju så bra på att berätta om projektet så jag ska försöka hålla mig i bakgrunden.

Bengt ringde upp mig när jag hade skickat första bilden på bussen.

Nu har vi problem!

Bussen är tidigare än nov -51.

När jag förstorade upp min högupplösta bild kunde man skönja att dropplisten slutade bakom lastdörrarna.

Sanslöst! Det är ju en -50:a.

Jag hade ju dömt ut bussen som en rostig -54:a för att dörrutorna var av senare snitt.

Veckan efter åkte vi upp igen för att titta på bussen. Resten kan ni läsa i tråden som följer.


Trevlig läsning!

Thomas

37

Lyxbuss54 skrev:

Hej,

Thomas Landbergsson heter jag och håller på med 50 projektet ihop med Bengt.
Bengt är ju så bra på att berätta om projektet så jag ska försöka hålla mig i bakgrunden.

Bengt ringde upp mig när jag hade skickat första bilden på bussen.

Nu har vi problem!

Bussen är tidigare än nov -51.

När jag förstorade upp min högupplösta bild kunde man skönja att dropplisten slutade bakom lastdörrarna.

Sanslöst! Det är ju en -50:a.

Jag hade ju dömt ut bussen som en rostig -54:a för att dörrutorna var av senare snitt.

Veckan efter åkte vi upp igen för att titta på bussen. Resten kan ni läsa i tråden som följer.


Trevlig läsning!

Thomas



Problemet var väl hur jag skulle kunna klura ut hur jag skulle kunna "lura" av dig tipset utan att du skulle förstå att det var en 50a  ICQ/ad

Nädå! Bara skojade, det är ju ett sjukt dåligt objekt som det är tur att vi kan vara två om. Annars hade det inte blivit någe av det hela....

Som alla förstår så är både Thomas och jag kalenderbitare/termosgubbar och sjukt noga med att alla detaljer som hör denna 50a till ska vara rätt. Hoppas att det kommer framgå när berättelsen fortsätter framöver. (snart blir det uppdatering, ska aldrig mer skriva "i morrn" )

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

38

Tack för alla uppmuntrande kommentarer!  ICQ/ab
Då var det äntligen dags för den beryktade flytten!
2006 skulle jag och min blivande sambo flytta ihop till ett hus som vi köpt.
Och givetvis blev det lite problem med att få 50a delarna att flytta på sig utan att äventyra karossdelarnas väl och ve.
Då karossen delats i mindre delar för att kunna stuvas in i en grannes lada under vintern 2005-06 så var det dags att göra något drastiskt! Vi behövde en donatorbuss för att få tillgång till vissa vitala delar.
Thomas hade känningar på en 53a Barndoor som bara stod till ingen nytta och ingen som tidigare visat intresse för den trots att den var känd av flera VW nissar.
Thomas gjorde upp med ägaren att vi ville köpa den för det facila priset som motsvarade ¼ av vad vi gav för 50an, så det var helt OK

Här är en bild på donatorbussen som den stod bakom ett garage i Mantorpstrakten
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/bild107.jpg


Som sagt,  jag hade delat karossen i flera delar då den inte hängde ihop så vidare bra någonstans.
Vilket gjorde jobbet med att skrapa bort all tjärklistrad isolering från karossens insidor lite smidigare. Snacka om djävulskt jobbigt det var! Men med lite tålamod, morakniv, avfettning och trasor så gick det bra.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1915-1.jpg
Och såhär trevligt blev resultatet! Kolla in hålet i taket för den 7m rostfria skorstenen!!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1920.jpg

Karossidan som den såg ut före
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1918.jpg
Och rengjord samt några utbytta förstärkningsprofiler som hade rostat sönder/bort
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1924.jpg

Jag hittade ingen bra bild på den högra lite kortare karossidan men den fick samma behandling den med.



Nu är det ju så att på våren 1951 så upptäckte Scania Vabis att vi hade vänstertrafik i Sverige och samtidigt konstaterade att bussarna dom lurat på oss Svenskar hade sidolastdörrarna på ”fel” sida för att trafiksäkert kunna lasta och lossa gods vid trotoarkanten.  ICQ/ad

Detta gjorde ju att vi var tvungna att se till att donatorbussen kunde anpassas till sitt uppdrag.
Vi började med att kapa bort karossidorna från 53an hela vägen upp till dropplisten.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1925.jpg
Och efter lite trixande samt byte av den vänstra B-stolpen så punktade vi fast karossidan på dess nya hem.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1930.jpg

Nästa dag var det dags att göra plats för den högra sidan.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1990.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1991.jpg


Observera att de enda plåtbitarna från 53an som vi kommer att använda för den slutgiltiga karossen är: Dropplisten samt ca 5-6 cm upp på taket för att kunna fälla in 50ans tak ordentligt.
D-stolpen? Den som sitter ihop med motorrums väggen (torpedvägg) hatthylla samt hjulhusen med mellanplåt.
Stolparna vid motorluckan är 50ans original som vi lagat upp.
Nog om detta så länge, här har vi fått dit högersidan.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_1999.jpg
Och som den skarpögde ser så har det lagats med lite NOS-delar. En ny C-stolpe gör ju inte ont när den som skulle varit där var borta sedan länge.

Sedan plockade vi vidare och hängde på lite mer karossdelar för att få lite mer känsla av att det faktiskt är en 50a som vi har.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild052.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild051.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild053.jpg

Nu är 50an redo för att kunna flyttas utan att skadas, vilket var riktigt trevligt!
Kolla in detta! Det ser ju nästan orört ut!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/IMG_4402.jpg

När vi ändå var på G så plockade vi in lite grejer i motorrummet såsom tank och staget för det stående reservhjulet, Observera att staget bara är ditloppat lite lätt, för vi vet ju vad som komma skall! Men trevligt för motivationen är det allt……..
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/IMG_4456.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/IMG_4471.jpg

Efter flytten till Sala så fick den stackars bussen stå ute hela vintern. Jag vet det är inge bra men alternativen var inte fler just då.
De som sett den i detta skick och förundrats hur i hela världen detta ska sluta……får precis som vi, fundera ett tag till.
ICQ/ad

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

39

Fantastiskt rolig och proffsig tråd!Ska bli ett nöje att följa denna...

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

40

Grymt bra Bengt... Den här tråden får mig att bli riktigt sugen på att göra klart min... jag måste till och med ta fram pipan tror jag.

Alte Liebe rostet nicht!

41

Grymt pussel arbete!

42

Very nice  ICQ/af
http://i571.photobucket.com/albums/ss152/vwfanha/Random/borat1.jpg

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

43

fy fan vilket jätte jobb. riktigt duktiga

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

44

Jag är en av de "VW nissar" som har varit där och kollat på -53an.
Kul att det blev något av den.

45 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2011-02-18 17:38:21)

Plåtprofilerna som vi använt oss av att staga upp karossidorna med har Bengt låtit en plåtfirma i Sala tillverka åt oss. Dom passar på många ställen i en buss, och många meter går det åt. ICQ/ad

46

Kul med alla kommentarer! Det ger verkligen massor  ICQ/ag
Nu känner jag att det är många som funderar hur i hela friden kan vi veta att det är rätt identitet på denna Barndoor!?
Och det är ju sant att när vi började så hade vi ingen som helst aning då platsen för chassienummret hade skurits bort när det begav sig.
Även ID-plåten hade försvunnit, men det syntes tydligt att det hade skett i modern tid. 
Vi har senare fått reda på vem som sprättat bort den så den är på väg hem igen  ICQ/ab


På vänster sida av karossen så kunde vi se rester av en företagslogga som vi tolkade till G.E.Marklunds Elektriska….
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/2005-07-2319-10-31_0004.jpg
Och vi hoppades verkligen att det skulle leda till något….


Jag hade några noteringar hemma om de 16 först sålda bussarna 1950 som jag fått från VAG någon gång i början av 1990-talet. Tyvärr så hade jag inte fått reda på några chassienummer alls  ICQ/ac
Men i min lista så kunde jag läsa: Östersund, G:E:Marklund   6 oktober 1950, det var rätt häftigt!

Men eftersom Thomas är en kalenderbitare av en helt annan kaliber! Och dessutom är en av de få som kan/får köra MicroFischen med alla leveranskort av sålda VW i Sverige som VWHK fått ärva från Svenska Volkswagen. Så var det inget problem för honom att vaska fram rätt leveranskort för vår skåpvagn! Vilket givetvis gjorde livet mycket bättre ICQ/ae

På dessa kort står det en del info, såsom Ch,nummer, motornummer, nyckelnummer,färg  osv, samt vilken som är den förste ägaren.
Nu kan det ju vara så att den här Marklund kanske köpt på sig en hel flotta med bussar till sin firma? Så säker kan man ju inte vara. Men i listorna så fanns det inget som tydde på det iaf.

Nu hade ryktena börjat spridas att vi släpat hem detta vrak och vi hade även lagt ut lite krokar här och där om lite saknade delar från bussen.
Vi fick ett mail av en Engelsman att han minsann hade hastighetsmätarpodden hos sig! Den hade han plockat med sig hem på nittiotalet eller något sånt.
Vi blev ju eld och lågor av detta såklart! Och det var ju inget att diskutera att vi skulle få tillbaks den  ICQ/ag
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/pod2.jpg
Här har den kommit hem och dessutom hemlevererad till min port av Engelsmannen.
Den saknade bakelitpoden och hastighetsmätaren tyvärr!

Chassienumret var vi ju rätt säkra på, och som en bekräftelse på det så finns det numret instansat på insidan av poden som vi fick.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/pod1.jpg
BINGO!!

Så nu när identitetsproblemen var avklarade kunde vi fortsätta med vårt pussel.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

47

Detta är ju den bästa bilarkeologi jag läst! Keep it up, gentlemen!  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

48

härligt, fortsätt o kämpa bara. jätteskoj att ni hittat så mycket data om bilen ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

49

Det här är en av dom (om inte DEN ) bästa projtråden på forumet tycker jag, helt fantastisk! Ni gör, och har gjort, ett otroligt arbete med denna buss och det ska bli spännande att se resultatet framöver.
Det är som att se en spännande serie på tv, man längtar till nästa avsnitt  ICQ/ag
Lycka till och som vwrob skrev, fortsätt a kämpa  ICQ/ag

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

50

Kul att ni tycker det är lika kul som vi tycker!
Eftersom vi nu har koll på chassienumret så var det ju inga som helst problem att få ut en kopia på de gamla registreringshandlingarna.
Och det var verkligen spännande läsning må jag säga  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet