351

Man blir bara t t t t tårögd!  ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

352

Så trevligt att det pysslas lite med bd'n. ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

353

Ojojoj,så trevligt..Härlig fredagsläsning..tack för update,uppskattas! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

354

Rullar upp tungan från magen och säger... TreVWligt!

Alte Liebe rostet nicht!

355

Inspirerande, börjar rycka i barndoor fingrarna när man ser bilderna ICQ/ab

356

meeer ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

357

Ser bra ut Bengt, har ni snart ett körbart chassi ??

358

Fint! Tack för kaffet senast. Kul att ha sett skapelsen live!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

359

Ojojoj då!
Jag tror minsann att det var lite efterlängtad tråduppdatering här  ICQ/ag

Tusen TACK för alla hejjarop!!! Nu blev man ju nästan lite taggad ju  ICQ/ae

En fråga som dykt upp ibland när det varit folkafolk på besök, är om vi har tänkt blästra eller göra något annat för att få allt lite mer enhetligt/se trevligare ut?
Men det resultat vi efterstävar är att allt ska synas tydligt vad som är original eller NOS eller nygjorda/hemgjorda bitar.

Det enda som kommer att ändra färg är de få gröna bitar som vi kommer att använda, dessa kommer nog att målas gråa.
I dagsläget är det bara lastrumsgolvet, vänster dogleg, eventuellt kanske batterihyllan som vi  kommer att använda från Gerson.

Och apropå lastrumsgolv! Jag hade ju specialbeställt ett 50a specat golv. Jag visste att Gerson gjort ett nytt golv till en viss ”Bubba” i Amerikat, som hade en systerbil till våran, dessa var ganska nära varandra i chassienummer.
Jag hade innan jag lagt en order hos Musclebus mailat till Gerson och frågat om han kunde göra ett sådant åt oss också. Och det kunde han minsann! Var hans svar till mig. 
Allt var i sin ordning och rikligt markerat på ordern samt att Chris även förvarnat Gerson att det är en ”specialare” på G.
Men när den Svenska gröna vågen äntligen kom så blev besvikelsen stor när det ”bara” var ett vanligt Barndoorgolv som var adresserat till mig  ICQ/ac  Default/hmm

Skickade ett mail till Chris och funderade vad som hänt? Även han vart alldeles bestört och slängde iväg ett mail till Gerson. Och inom en kvart hade han fått svar att ”vi minsann bara gör vanliga golv här på KlassicFab”…
Chris vidarebefordrade det svaret på en gång till mig…. Och mina tankar var lite kluvna, men det är väl bara att börja snitta lite och göra iordning det golv vi har nu så blir det nog bra.
Men endast en timme senare så hade tydligen Gerson själv observerat vad hans anställda hållit på med, så det kom ett till mail till Chris som tydliggjorde att det minsann begåtts ett misstag från deras sida! Och att han skulle se till att det kommer ett korrekt golv direkt hem till mig framöver….  ICQ/ag

Sen om Gerson´s framöver är i samma skala som mitt ”snart” så lär vi få vänta…och vänta…och vänta… ICQ/ad

Nä nu får det allt bli lite om 50a chassiet också ….

Nu när chassiet var vickat på sida så passade vi på att slutmontera de främre stötdämparna.
Vi hade saknat 2st av de där speciella låsblecken som sitter på tidiga bussar, baggar och porschar. Men som tur var så hittade jag 2st på BugRun Classic/Tierp, vilka kom på plats till slut…
Just det! Till slut!
Högersidan var inga som helst problem. Men det nedre fästet på vänster sida så hade de yttre gängorna fått lite stryk, så det gick inte att få på muttern  ICQ/am 
Och det spelade ingen roll hur vi försökte oss på med ett gängsnitt eller filade, den ville inte vara med… men tillslut så gav den upp och började sammarbeta med oss  ICQ/ab

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/IMG_1125.jpg

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

360

Trägen vinner. Skönt att tråden fått liv igen! Bara påt ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

361

Blir bra det här , man blir impad av er kunskap. Bara för en annan att följa tråden så kanske
Något fastnar  ICQ/ag

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

362

Tackar än en gång för att ni uppskattar det vi gör  ICQ/ab
Det kommer lite mer snart...
Allt går ju liksom inte bara som på räls, det ska jag skriva lite om nästa gång.

Bengt i Sala

363

Hurra äntligen fortsätter galenskaperna i sala.... ICQ/ab

Nytt mob nr...

364

Bengt, du har väl, en gängfil?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

365

Mogge skrev:

Bengt, du har väl, en gängfil?

Tyvärr inte  ICQ/an
Har nu insett att jag måste ha en sån!

Bengt i Sala

366

Trekants nålfil finns för de flesta gängstigningar  ICQ/ag

Sten vW

367

Nejförihellvette!
Köp en gängfil, när du väl brukar den så kommer du ångra att du inte köpte en sådan låååååååångt tidigare.
Glöm trekantsfilen, jag satt också med trekantsfilen innan jag upptäckte gängfilen, klarar i viss mån invändiga gängor också.
Finns för: Metriskt, Tum mm.

Sa jag "GÄNGFIL"?

368

Barndoor51 skrev:

Sen om Gerson´s framöver är i samma skala som mitt ”snart” så lär vi få vänta…och vänta…och vänta… ICQ/ad

Enda returen jag haft så här långt innebar att jag fick behålla den felaktiga delen och han fedexade över en ersättningspanel. Tog typ tre-fyra dagar så nog försöker han... Det här är väl iofs inte riktigt jämförbart men....

369

bdagman skrev:
Barndoor51 skrev:

Enda returen jag haft så här långt innebar att jag fick behålla den felaktiga delen och han fedexade över en ersättningspanel. Tog typ tre-fyra dagar så nog försöker han... Det här är väl iofs inte riktigt jämförbart men....

Sån tur kan jag ju inte hoppas på  ICQ/ae
Jag tror nog att jag får köpa golvet "igen" om man säger så.

Men barndoorgolv verkar det vara åtgång på nuförtiden  ICQ/ag

Bengt i Sala

370

Detta projekt är någon av de mest imponerande jag sett i fordons väg. En sak jag undrar över är hur den skall skyddas mot framtida rostangrepp?
Blir det behandling med linolja, hålrumsvax eller något annat?

371

Tack, det var kul att höra ICQ/ab  ICQ/ab

Jodå vi har pratat om att spruta in någe rosthämmande i balkar och andra skrymslen, för det vore ju bara tokigt att låta allt jobb som är nerlagt ätas upp inifrån av Mr Rust... ICQ/ag

Bengt i Sala

372

Kjell T skrev:

Detta projekt är någon av de mest imponerande jag sett i fordons väg. En sak jag undrar över är hur den skall skyddas mot framtida rostangrepp?
Blir det behandling med linolja, hålrumsvax eller något annat?

Men hur då rostskydda, den har ju överlevt till nu (nätt och jämt och knappt det) och någon måste ju få glädjen att göra en likadan renovering om 60 år när den glömts i en gammal lada som rasat ner i någon älv.

Förövrigt, kör man inte när det är salt ute och spolar av den imellanåt så kommer en vagn som denna överleva allt.
Men, Kjell T, jag är också gruvligt nyfiken på hur vagnen skall eller icke skall rostskyddas.

Grymt jobb ni gör grabbar, måste svänga förbi snart med min "nya" vagn ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

373

Det är nog ingen dum ide att spruta lite i balkar och så, även om vagnen inte kommer att rulla på saltade vägar så gör ju temperaturskillnader över året att eventuell fukt i nämnda hålrum får ett gott fotfäste för rosten.

Men som oxå sagts tidigare så är ju vårt mål när den är "klar", att den ska ha "vandrat"från "sopsopsopsopsopsopsopsopSlut" till en "slut buss" vid en första anblick  ICQ/ag
Men att den sedan sitter ihop på ett så korrekt sätt som bara är möjligt är ju för oss puritaner/termosar extra roligt... ICQ/ae

Mogge-- det är klart du ska ICQ/ab  men kom ihåg att jag flyttat sedan du var och hämtade takräcket...

Bengt i Sala

374 Senaste redigerad av Barndoor51 (2012-11-28 16:05:52)

HJÄLP!!!
Vi söker fortfarande efter en motor med ett lämpligt 20-029xxx nummer  ICQ/ae  Om det pendlar några tusen upp eller ner spelar ingen storre roll, bara det är i närheten så...

Post's attachments

IMG_1721.jpg, 230.72 kb, 1024 x 768
IMG_1721.jpg 230.72 kb, 213 downloads since 2012-11-28 

Bengt i Sala

375

Var orginalmotorn helt slut eller borta?