1

Det här är min krok, vart får jag tag på monterings byglarna som saknas i neder kant?

Han jag köpte den av sa att det finns traktor byglar/öglor som ska passa rakt på. Men jag vet inte hur dom ska se ut

http://i1190.photobucket.com/albums/z455/vw_oval_1957/PICT0055.jpg

Mvh Rikard

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

2

Jag köpte mina på en rörfirma long time ago...

3

E de typ1 på bilden och är den en original eller hembyggd? I tidningen klassiker står det att sbp godkänner även hembyggda krokar. De verkar ju inte lätta att få tag på, originalkrokarna... Skulle vara kul att ha krok...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

den där liknar ju en amerikansk krok, vem har tillverkat den?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Men hallå!!!! Det är ju en VBG.... Att du inte ser de 25 hp.... Nu blev jag lite besviken!

Det är bara klämmor, exakt som avgasklammer du köper på macken! Ska sitta runt de kraftiga fästen som växellådan sitter i.

Bågen till stötfångarna saknar jag tyvärr till mina 2 VBG drag.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

att det håller att dra ett släp med om det sitter med avgasklammer och i stötfångarn är ju otroligt, stötfångarn sitter väl i 4 st M10 eller nåt sånt... Men ser ut som de sitter även i växellådsvaggans muttrar???

Fast det kanske inte heller är biltransportsläp man drar direkt... ICQ/ag

7

Oj vad trevligt med så mycket svar. Är inte säker på märke, id brickan är nött men ska titta närmre på det. Men hemma byggd är den inte.

går det igenom om jag bara köper avgas klammer?

Har nån en bild så jag kan få se hur dom borde se ut?

typ1 57, 66 typ14 68
Och husvagn 65.

8

vw raggarn:
Du ska ju oxå ha förstärkta stötfångarjärn när du monterar det på bilen. En fråga, ska järnet sitta bultat i hålet som är ovanför dragkulan, eller sitter det fast enligt bilden?

Johan_l:
Njaa, det håller, om man inte har rost i torpedspetsarna. Jag har kört 80 mil med mitt drag, utan förstärkta stötfångarfästen, men troligen har jag trötta torpedspetsar, för mitt drag började"fjädra" när jag var på väg hem, från 60 mila resan, så jag har inte kört något mera efter den resan. Dock drog jag min stora 4p (enaxlig biltransportsläp) som var full lastad med diverse i tio mil, å det gick, dock var bubblan låg bak, och eftersom det är en kuperad väg körde jag uteslutande på 2an och 3an, så bubblan är ingen stark dragare med pluttiga 30 hästar!

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

9

vw raggarn skrev:

Oj vad trevligt med så mycket svar. Är inte säker på märke, id brickan är nött men ska titta närmre på det. Men hemma byggd är den inte.

går det igenom om jag bara köper avgas klammer?

Har nån en bild så jag kan få se hur dom borde se ut?

Avgasklammer är nog för dåligt, do måste ha bättre kvalite på dom prylarna ICQ/ab

10

låter som att det går med gamla antennmaströrsfästen också, köp ett abonemang på TV1000 så får du såna gratis...  Default/lol

11

50 split skrev:

vw raggarn:
Du ska ju oxå ha förstärkta stötfångarjärn när du monterar det på bilen. En fråga, ska järnet sitta bultat i hålet som är ovanför dragkulan, eller sitter det fast enligt bilden?

Johan_l:
Njaa, det håller, om man inte har rost i torpedspetsarna. Jag har kört 80 mil med mitt drag, utan förstärkta stötfångarfästen, men troligen har jag trötta torpedspetsar, för mitt drag började"fjädra" när jag var på väg hem, från 60 mila resan, så jag har inte kört något mera efter den resan. Dock drog jag min stora 4p (enaxlig biltransportsläp) som var full lastad med diverse i tio mil, å det gick, dock var bubblan låg bak, och eftersom det är en kuperad väg körde jag uteslutande på 2an och 3an, så bubblan är ingen stark dragare med pluttiga 30 hästar!

Den ska vara bultad ovan gör kulan

typ1 57, 66 typ14 68
Och husvagn 65.

12

http://mohawk-vw.blogspot.com/search?q=vbg

Jag tillverkade mina byglar i 10mm rostfri rundstång som jag bockade så det passade och gängade det sedan i ändarna.
Du blir tvungen att notcha lite i vaggan för att det skall gå runt. Använd nylockmuttrar så sliper du höra något tjat på besiktningen.

För att draget skall vara godkännt måste man ha förstärkta kofångarfäste.

13

"förstärkta kofångarfäste" = 3 blad i järnet

14

Det jävligt fjantiga är ju att stötfångarjärnen, även de förstärkta bara sitter med 2 M8....

Jag ska se om jag kan grejja kort.

Tel 07noll357185ett

15

fanns det altså speciella förstärkta järn, eller är det eget recept på dem?

16

Det finns färdiga järn.

17

finns hos csp. det är den enda modellen de har

18

Original fanns det det, ja, samma som man ska ha till de äkta amerikanska stötisarna. En extra plåtremsa mellan på stötfångarjärnen. Du gör garanterat egna starkare enklare idag ICQ/ab

Tel 07noll357185ett

19

Mohawk skrev:

http://mohawk-vw.blogspot.com/search?q=vbg

Jag tillverkade mina byglar i 10mm rostfri rundstång som jag bockade så det passade och gängade det sedan i ändarna.
Du blir tvungen att notcha lite i vaggan för att det skall gå runt. Använd nylockmuttrar så sliper du höra något tjat på besiktningen.

För att draget skall vara godkännt måste man ha förstärkta kofångarfäste.

Kanon bild, tack för alla svar. Har nån ett kort på byglarna hur dom ser ut i verkligheten

typ1 57, 66 typ14 68
Och husvagn 65.

20

Jag kan fixa det, om du tar kort på bågen som sitter i stötisen åt mig ICQ/ab

Tel 07noll357185ett

21

ok det kan jag fixa

typ1 57, 66 typ14 68
Och husvagn 65.

22

http://50split.files.wordpress.com/2011/03/dsc00081.jpg
En halvdålig bild på ett förstärkt stötfångarjärn.

Tel 07noll357185ett

23

Förlåt glömde helt bort att ta kort, hur vill du har kort? det är ju nästan bara ett bockat platt järn.

typ1 57, 66 typ14 68
Och husvagn 65.

24

jag kan inte hitta varken stötfångarjärn eller öglorna jag behöver

Hjälp mig!!!

typ1 57, 66 typ14 68
Och husvagn 65.

25

Då får man lov att bygga själv, om man inte har, eller kan köpa det man saknar ICQ/ad

Tel 07noll357185ett