1

Min 30-hästare originalmotor har dragit i sig fyra fläktremmar under vinterns körning. I går bytte jag rem och den blev som vanligt väldigt spänd. Idag körde jag 45 km då jag stannade, kollade spänningen och såg att den var för spänd. Det ligger 10 brickor mellan remskivashalvorna och jag lyckades få dit en elfte för att få rätt spänn på remmen. När jag sen åkte tillbaka 45 km gick remmen igen. Jag använder Gates 10x900 vilket är en A-kvalitetsrem från Paruzzi. Är det någon som har något förslag på lösning?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Kanske en ohövlig fråga men står remhjulen parallellt/lodrätt med varann?

Ät gul snö, det kan vara öl.

3

lowang skrev:

Kanske en ohövlig fråga men står remhjulen parallellt/lodrätt med varann?

Med ögonmått står de i linje med varandra, men om det krävs precision på hundradelar för att få en rem att hålla så har jag inte mätt med något instrument.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Kolla den nedre remskivan , på min var det en spricka som visade sig vid belastning. Vilket gjorde att remmen åts upp.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Det är kanske fel kombo med remskivor då en 25 hk använder en annan rem?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Tog en sväng till Rubber, remspecialist i Vallentuna och köpte en extraförstärkt rem i rätt storlek för att prova igen. Kollade remskivorna och såg till min förvåning/glädje att den yttre lösa remskivehalvan vobblade när jag snurrade på den. Efter lite kallsmide gick den rakt igen. På med remmen och startade motorn som fick puttra lite. Den övre remskivan är spikrak nu, men den nedre rör sig en aning. Jag tror inte det påverkar hållfastheten på remmen utan det bör ha varit den övre skivans vobblande som gjort att remmen vandrat upp och ner och blivit överhettad av friktionen. Det får bli en längre provtur senare.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss