1 Senaste redigerad av ISAK (2011-02-27 20:58:12)

Jaha,håller på att shimsa in axialspelet. Har ett o-ringat 8 stiftat svänghjul,läste i how to hot rod vw engines att man inte ska ha papperspackningen om man har o-ring.Saken är den att jag får inte till rätt spel med 3 shims monterat,utan papperspackningen .Jag har 0,75 mm spel utan shims.Med packning skulle jag få + 0,15 mm till = 0,90 totalt,och skulle då kunna lägga i 0,24+0,24+0,30 = 78 = 0,12 mm i spel. Jag vill ligga åt det högre måttet för det är en trimmad 1914 cc motor.

Mina frågor är, ska jag svarva ner svänghjulet? Eller köra med pappen?

3 shims körs för att hjälpa till att fördela trycket/oljefilm vid urkoppling eller?

H ISAK

2

Du får leta upp tjockare shims.

3

Mohawk skrev:

nej,då blir det galet ICQ/ad

4 Senaste redigerad av stickan (2011-02-28 07:27:53)

ISAK skrev:
Mohawk skrev:

Hur som helst så ska du INTE ha papperspackningen! Lägg i 2 st chims först å sen mäter du spelet för att se hur tjockt det 3:e chimset ska vara. ICQ/ab

5

stickan skrev:
ISAK skrev:
Mohawk skrev:

Hur som helst så ska du INTE ha papperspackningen! Lägg i 2 st chims först å sen mäter du spelet för att se hur tjockt det 3:e chimset ska vara. ICQ/ab

hej! det är det som skiter sig, eftersom det bara finns 0,24mm som minst, har alltså 0,75 mm i spel. läggar jag i 3st 0,24 blir det 0,72 mm = 0,03mm i spel. 

uppskattar all info ICQ/ab     H Isak

6

ISAK skrev:
stickan skrev:
ISAK skrev:

hej! det är det som skiter sig, eftersom det bara finns 0,24mm som minst, har alltså 0,75 mm i spel. läggar jag i 3st 0,24 blir det 0,72 mm = 0,03mm i spel. 

uppskattar all info ICQ/ab     H Isak

Det finns tunnare chims än 0,24 om man letar å mäter dom, men det är svårt att hitta tunnare än 0,22.

7

ISAK skrev:

Jaha,håller på att shimsa in axialspelet. Har ett o-ringat 8 stiftat svänghjul,läste i how to hot rod vw engines att man inte ska ha papperspackningen om man har o-ring.Saken är den att jag får inte till rätt spel med 3 shims monterat,utan papperspackningen .Jag har 0,75 mm spel utan shims.Med packning skulle jag få + 0,15 mm till = 0,90 totalt,och skulle då kunna lägga i 0,24+0,24+0,30 = 78 = 0,12 mm i spel. Jag vill ligga åt det högre måttet för det är en trimmad 1914 cc motor.

Mina frågor är, ska jag svarva ner svänghjulet? Eller köra med pappen?

3 shims körs för att hjälpa till att fördela trycket/oljefilm vid urkoppling eller?

H ISAK

Hej
3x 0.22 = 0.66 
Man är i bland tvingad att svarva av ramlagret typ 0.03-0.06 för att få tilldet
Du kan använda en brynsten för att ta ner svänghjulet någon hundring i värstafall
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Okej,tack. att man har just 3 shims då?

9

ISAK skrev:

Okej,tack. att man har just 3 shims då?

DET är en intressant fråga, ett av livets små mysterier enligt vissa t.o.m - se t.ex. Shoptalkforums http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=78617

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

10

Mycket intressant läsning, vissa menar att det ska gå att köra med 2 shims.andra tror att shimsen bränns-ihop,och nöter på ramlagret. Jag svarvar nog ner svänghjulet.

11

Japp ett av livets stora musterium, Porsche 356 har 1 st shims o enligt Porschefolket är blocken sällan uppslagna axiellt som dom ofta blir på VW Default/hmm