1 Senaste redigerad av easos (2012-03-15 17:06:28)

Hallå!

Har just fått svar från min mätning från http://www.landauernordic.se/

Gränsvärdet ligger på 200bq/m3....mitt årsmedelvärde ligger på 300bq/m3

Källare (sovrum) 360bq/m3 +/- 50
Vardagsrum (1 trapp upp) 250bq/m3 +/- 40

Bör man göra en så kallad Radonsanering ?

Hur har ni som är husägare gjort ?
Eftersom det ligger relativt långt tycker jag inte det är så farligt..
men hade ju vart bra om man kanske fixat detta !?

Tacksam om någon kan skriva hur ni gjort & vad ni har för halter !

mvh/
Andreas

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Hej.
Jag har ungefär samma värden... Förra ägarna av huset fick bidrag till just "radonsanering" för 20 år sedan.
Detta innebar att det sattes in två st kanalfläktar med spirorör/ventiler på strategiska ställen som suger ut luft i källarplan samt övervåning.....
På den tiden var uppvärmningen billigare, men idag ser jag mest att denna "sanering" kostar !  (Detta värde är alltså MED utsugen !)
Jag har blåbetong ("lättbetong")-hus på granitgrund i Kolmården som är känt för sin markradon.....

Har en kompis på annan ort med radon ifrån bara lättbetongen, han har slagit på träpanel i alla rum, där kan man ju faktiskt borra små utsugshål ifrån väggarnas "spalt" som inte kostar ngt i energi - bara lite teknik med småfläktar/rör ut... -Tips ?

3

http://www.radonguiden.se/

4

Vi hade 800 i källaren innan vi satte in radonsug. Man får bidrag från Länsstyrelsen för det. Vi ligger nu under gränsvärdet

Turbo Town "Home of overboost addicts"

5

Notchback Racing skrev:

Vi hade 800 i källaren innan vi satte in radonsug. Man får bidrag från Länsstyrelsen för det. Vi ligger nu under gränsvärdet

Jo man får väl 50% av va det kostar att sanera... dock max 15.000kr !?

Tror vi inte behöver göra så mycket... kanske täta lite här & där & bättre till & frånluft kanske.

6

easos skrev:
Notchback Racing skrev:

Tror vi inte behöver göra så mycket... kanske täta lite här & där & bättre till & frånluft kanske.

Stämmer med siffrorna. Ja ni hade inte så mycket. Men jag har för mig att om man har gjort en mätning och har för mycket måste man åtgärda.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

7

Notchback Racing skrev:
easos skrev:
Notchback Racing skrev:

Stämmer med siffrorna. Ja ni hade inte så mycket. Men jag har för mig att om man har gjort en mätning och har för mycket måste man åtgärda.

Hmm jo kankse är så... ICQ/ac fick brev från Kommunen ang. radonhalten.. & massa broschyrer.. segt !