Tack tack å åter tack! Det är kul när bilar går rätt väg över gränsen!
Den ska nog bli och se i Hell-singland i sommar ja, har tänkt få med mej BC så det blir nog en sväng hemåt då.
Hade jag investerat pengarna i Buss när ja köpte aktierna så hade ja med facit i hand tjänat mer pengar... å haft desto roligare!
Det lutar åt att clownerna får leva ett tag till, kanske ja måste få mej en röd clown näsa att ha på när ja kör...
'Ufo i clownbuss med röd näsa' låter mer som en David Lynch film än Spielberg...
Men den dagen clownerna har gjort sitt så ska den doveblue originalet fram.
Nu tog ju ja in Panelen till Norge och inte Sverige då ja sen några år bor på fel sida av gränsen... men i korta drag gick de till så här att köpa bil i USA:
1. Finna bil, det gjorde ja på theSamba, skulle tro att en känd site som Samba eller ebay där det finns säljar feedback är vägen att gå.
2. Köpa bil, mailkontakt till och börja med och när man känner att det är 'rätt' bil så ringer man, det var när jag talade på telefon med Clown-säljaren som jag bestämde mej för att köpa. Betalningen sker väl via PayPal eller banköverföring, ska du föra över pengar via banken så behöver du: Mottagarens namn, adress, kontonummer, bankens namn, bankens adress och SWIFT kod. Kom ihåg att bilen måste ha en giltig Title, det är USA's version av vårt Registreringsbevis. Du behöver också en Bill of Sale, ett kvitto, där bilens köpssumma och där eventuella delar som följer med står specificerade.
3. Frakt, säljare som är villiga att exportera är som regel villig att ordna med frakt till närmaste hamn också, kan också kolla upp inrikesfrakt USA här: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=170895
Frakt över havet sker endera i Container eller via Ro-Ro frakt, är det container så behöver inte bilen kunna köras bara den rullar (Säkert nån som fraktar icke rullande bilar också) och i Container frakt kan du skicka med grejjer i bilen.
Vid Ro-Ro frakt så skall bilen kunna köras ombord båten för egen maskin samt ha fungerande bromsar och absolut inga lösa delar får ligga inne i bilen men det är också billigare frakt än Container.
Jag använde mej av California Shipping calship.com för frakt från L.A. till Norge, CalShip drivs av en Svensk och 2 av 4 kontordamer är Svenska så när man ringer dit är chansen stor att det är en Svensk som svarar.
4. Ankomst Sverige, det tar 6-8veckor från att bilen ankommer CalShip till att den kommer till Sverige och det är då beroende på Amerikanska myndigheters pappersarbete, väder och vind till havs. Sen behöver företaget som tar emot bilen i Sverige några dagar på sig att ordna med alla papper och förtullning osv
Dom anger ett ankomstdatum som är +-1vecka beroende på ovanstående omständigheter så man man måste ha tålamod och vara flexibel när det gäller hämting.
I Norge skall tullkostnader vara betalda innan bilen får hämtas ut. Jag betalade 25%moms på köpssumman+fraktsumman (både inrikes USA och USA-Norge) + 3400.- i div kostnader vid ankomst Norge + 5200 i skrotavgift och div kostnader till Staten. Gjorde en kalkyl i Excel ja där ja lätt kunde få kostnadsöversikt beroende på bilens/fraktens pris.

5... Sen är det besiktning och ursprungskontroll som gäller antar jag? Vet inte helt hur det funkar i Sverige.
Så finns det väl en EU regel eller nåt som säger att om man tar in bilen via Holland så är det billigare Moms/Tull?
Säkert nån annan som kan fylla i mer info om de Svensk specifika delarna.
Skulle det va nåt så sänd en mail så ska ja hjälpa till med det ja kan, det är kul och importera bil!