Någon som har bra tips på att krympa plåt hemma i garaget?
Kan ju vara bra att veta för alla som håller på att svetsa och dona med sina klenoder
Sökte på forumet men hittade inget.
Krymphammare kanske?
Jomen, det finns ju lite olika modeller på hammare, fyrkantiga, spetsiga och de som vrider på sig när man slår mfl.
SKulle vara skoj att få reda på något som fungerar bra.
4 2012-03-13 18:11:50 Senaste redigerad av Piraten (2012-03-13 18:12:21)
Bästa sättet att krympa plåt är med svetsen, gasvets alltså!
Värm plåten försiktigt till en början, sen mer..när den är röd, låt den svalna sakta..
Det som händer är att molekylerna packar sig tätare, så plåten krymper..
Har byggt en 25x5 meters stålbåt, så det tricket har använts många gånger
Pröva gärna på ett plattjärn! Värm mitt på, men bara ena halvan, låt sen krympa, och sim sala bim, så böjer sig plattjärnet så fint så:)
Observera, det går bara en gång på samma ställe!
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Krymphammare funkar fint, gas likaså. Denna är jag själv sugen på.
Kanonbra svar grabbar, ska testa lite med gasen på lite gamla lagningar
Man är ju sjöman så bucklor är man ju van att fixa med 20 kg slägga 
Krymphammare funkar fint, gas likaså. Denna är jag själv sugen på.
Var hittar man den disken? Länge undrat... Har ingen lust att handla från USA...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vad har du för utrustning idag?
Jag använder mig av tigsvetsens hållare för pinne. Stoppar där i en kolstav. Värmer med den ock kyler oftast med tryckluft.
............................................................................................
Du menar att köra kolstav i pinnsvetsen?
Jag har TIG, MIG och pinne nere i garaget.
vart kan man hitta kolstavar?
Låter ju intressant om man kan köra med svetsen istället för gas.
Finnfisher skrev:Krymphammare funkar fint, gas likaså. Denna är jag själv sugen på.
Var hittar man den disken? Länge undrat... Har ingen lust att handla från USA...
Lite OT. Den där skivan är av vanlig plåt,eller möjligen rostfritt, rundad i kanterna för att inte rispa. Skapar friktion och därmed värme på topparna, som ju ska ned. Jag ska se om jag kan hitta en. Återkommer i ärendet.
Både TIG, MIG o pinne i garaget, inte illa. 
Kolstavar hittar du på "Ahlsell" eller motsvarande industri grossist. Kostar 5 kr per styck. Pinnsvetsen har jag inte kört med på detta sätt.
Däremot i Tigen. I den Kemppi maskinen jag har, sitter det ett sådant handtag (bilden) i med kolstaven där. testa med låg ström först.
Hittade snabbt ett läge som passade jättebra. Kyler med tryckluft. Du ser hur plåten krymper ihop.

Tig Handtag by lassemix, on Flickr
Någon gång för länge sedan så körde jag även en kolstav i toppen på Migens handtag. med avslagen trådmatning.
............................................................................................
bra bra, jag ska kolla med ahlsell.
känns bättre att köra med svetsen än gas, verkar vara lite mer precision,
Gas svets värmer upp då vidgar sig plåt sen blåser du med tryckluft på sy krymper den
Ett tips från en fackman är att om ni kör med gas svets eller krymp pinne så är det bästa att kyla ner plåten med en rikligt blöt trasa (kallt vatten). Det är bättre än tryckluften.
Sen finns det ett sätt till om man inte vill hålla på med gas eller pinne.
Stockholms krympning! Det går till på det viset att man tar en hylsa i lagom storlek och sätter den på baksidan av tex bakskärmen och så slår man med en kulhammare eller liknande. Det ska allså bli en bula som man sedan spacklar över.
Är lite dålig på att förklara men båda sätten går bra. Glöm dock inte att få bort allt sot och svarta pigmänt som bildas när ni kör med pinne & gas för om ni spacklar över svarta pigment så finns det risk för rostbildning eller att spacklet släpper.
Ha en trevlig stund i garaget!
//Bäckis
15 2012-03-28 07:42:37 Senaste redigerad av woffe (2012-03-28 07:58:34)
Stockholms krympning! Det går till på det viset att man tar en hylsa i lagom storlek och sätter den på baksidan av tex bakskärmen och så slår man med en kulhammare eller liknande. Det ska allså bli en bula som man sedan spacklar över.
låter som ett bra tips 
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...