Har drabbats av "Syncrovirus" igen. Förra gången gick det över utan åtgärd, men denna gång verkar det vara svårare. Är lösningen att inhandla ännu ett vrak som kräver arbetsinsatser eller skall jag vänta till besvären har gått över?
Om det blir att inhandla ett vrak så blir det en diesel, troligen någon som redan blivit stående pga motorhaveri. Men vad är det optimala motoralternativet med tanke på arbetsinsats och kostnader och växellådans hållbarhet?
Motorenovering av orginalmotorn, endast delarna kostar, eller byte till en större motor? Har även möjlighet att bygga om pumpen om jag ger mig tid.
Finns det erfarenheter bland forummedlemmarna?
Jag saknar tyvärr den erfarenhet du efterlyser men jag är nyfiken. Berätta för mig om syncrovirus är du snäll 
Ska du ha en Buss eller Pickis?
Den frågan har inte med hållbarhet av låda att göra är bara nyfiken.
Detta med motorer till dessa bilar är en jungel allt beror på hur mycket arbete o pengar man vill lägga ner, jag har bekanta i tyskland som kör med 1,9 TDI AFN motorer på 110hk men det kräver förstärkning i lådan men en AAZ på 1,9liter går bra det gör även 1,9 TDI på 90hk om man använder växellådan rätt det är inte hästkrafterna som tar lådan det är vridmomentet.
Min åsikt är att AAZ motorn är den som kostnadsmässigt o driftsäkerhetsmässigt samt enkelheten att montera är att föredra men den åsikten vet jag är delad här inne.
Vill du prata om detta är du välkommen att ringa 0705102508
4 2012-03-13 07:25:55 Senaste redigerad av Kjell T (2012-03-13 11:26:16)
Först Syncroviruset. Jag har hållit på med VW med motorn bak i flera decennier, ibland intensivare och däremellan något mindre. Alla VW som är minst 20 år gamla är bekanta, men jag är inte intresserad av de som inte är med motorn bak, eller åtminstone bakhjulsdrivna. Den äldsta körbara finns det bilder av på www.veteranlastbilar.se eftersom jag deltog med den i Åkarsvängen 2011. Den som vill läsa om mina förberedelser kan söka på samma ställe under Garaget och förberedelser inför Tunga rallyt Åkarsvängen.
Den typ2:a jag kört mest med är en 215 från 1972, som nu stått i många år. Jag har många gånger tänkt att det vore intressant med en 80-tals transporter. Dessa är bekanta från tidigare arbetsplats på 80-talet. Nu slog viruset till igen efter att jag såg en annons på en helt vanlig 251 med diesel. Den såldes åt någon annan till all lycka. Men då det gått några dagar började jag tänka på Syncro och speciellt ett par bilar av ovanligare slag som jag tidigare sett i trakterna. Ingen av dessa finns kvar kom jag fram till vid nogrrannare forskning. Men några andra syncro har jag hittat, men inte köpt. En av dessa har havererad TD motor. Nu hittade jag en mycket förmånlig 1,9 TDI AHU motor som gått ca 3000mil och kommer att hämta den, trots att jag inte har någon bil ännu. Troligen bygger jag om insprutningspumpen till centrifugalreglering i stället för EDC som den har.
Om det skall vara Pickis, dobbelkabiner eller skåp, med eller utan fönster har jag inte bestämt mig ännu. Alla har sina fördelar. En fyrhjulsdriven har stora fördelar vintertid och när man skall dra släp.
AHU motorn avhämtad, nu fattas bilen att montera in den i efter ombyggnaden. Tips om lämpligt objekt, gärna med nogon typ av flak, tas tacksamt emot.
Hoppas du hittar ett bra objekt.
Har hört att de e den bästa kuren mot syncrovirus
7 2012-03-20 07:18:30 Senaste redigerad av Kjell T (2012-03-20 07:19:12)
De senaste dagarna har jag studerat "Verteilereinspritzpumpen mit verschiedene regler anordnungen" och när jag hittar en kaserad pump från en JX motor, eller "hel" motor, kommer jag att småningom påbörja ombyggnad av pumpen. Elektronik kan vara bra i vissa avseenden, men jag är mera intresserad av mekanik.
De senaste dagarna har jag studerat "Verteilereinspritzpumpen mit verschiedene regler anordnungen" och när jag hittar en kaserad pump från en JX motor, eller "hel" motor, kommer jag att småningom påbörja ombyggnad av pumpen. Elektronik kan vara bra i vissa avseenden, men jag är mera intresserad av mekanik.
Om du planerar att bygga en m-TDI på JX-pump så är det en dålig idé. Pumpen är för klen i alla avseenden. Det går att bygga m-TDI på AAZ-pumpen, men allra bästa är att ta pumpen från en motor som har mekanisk TDI. En Land Rover till exempel.
Jag vet, för jag har byggt tre stycken. 
9 2012-03-20 15:17:16 Senaste redigerad av Kjell T (2012-03-20 15:18:05)
Vad är det som är för klent på JX pumpen? Min tanke var att använda fördelarhuvudet från TDI pumpen och huset, regulator samt LDA från JX pumpen. Vad skiljer AAZ pumpen från JX , förutom LDAn?
Jag hittade en okänd pump från någon VW med nummer 028 130 110C och Bosch nummer 0 460 494 368.
Land-Rover TDI pumpar snavar man inte över eller hittar i någon skrotlåda. Vad har den som är speciellt?
Här har du svaret, skrivet av en god vän (Andrew) som är dieselmek i Canada, och har ett 20-tal mTDI-konverterade bussar på sitt samvete:
While a JX pump can be modified to work, it's a very poor starting point. There are very few internals that are optimal for the mTDI. The shaft is the 17mm weaker shaft, the control lever assembly has a fulcrum offset that is too short and limits fueling, the camplate is the wrong profile and very short, the plunger is only 9mm, the timing advance curve is all wrong. It could be made to work, but by the time you made a decent pump, all the internals would have been swapped, two other pumps would have been sacrificed and the end result would still have the weaker 17mm shaft.
Kort och gott, gör det inte.
Andra har redan provat och det är bara dumt att göra samma misstag igen.
Land Rover-pumpar finns på engelska eBay (http://www.ebay.co.uk) titt som tätt och på engelska LR-forum. Jag har köpt alla tre pumpar på eBay med gott resultat. Det tar inte ens två timmar att modda pumpfästet, sätta dit den och ha en färdigklockad motor med en Land Rover-pump. Dessutom har du en pump som leverar hela vägen och lite till.
Om du hittar en AAZ-pump så går det med, men med lite fipplande. Tusen gånger bättre än JX-pumpen. Läs mer här:
http://switchamotor.blogspot.se/2011/04 … h-aaz.html
11 2012-03-20 18:01:04 Senaste redigerad av kjellson (2012-03-20 18:05:26)
jag har en passat -93 som jag har monterat en AHU motor i med orginalpumpen från AAZ för att ha mekaninskt, kompisen tog min AAZ motor och monterade någon 1,6'as pump på och det funkade fint. kan tillägga att det är 12mm pumphuvud i min och större spridare, m.m siktar mot 200hk. kompisens var bara uppstäld och gick riktigt bra.
12 2012-03-20 19:35:49 Senaste redigerad av svenne duva (2012-03-20 19:37:15)
jag har en passat -93 som jag har monterat en AHU motor i med orginalpumpen från AAZ för att ha mekaninskt, kompisen tog min AAZ motor och monterade någon 1,6'as pump på och det funkade fint. kan tillägga att det är 12mm pumphuvud i min och större spridare, m.m siktar mot 200hk. kompisens var bara uppstäld och gick riktigt bra.
Det ni gjorde är precis det jag beskrev några poster upp. AAZ-pump och TDI funkar. JX-pump och AAZ likaså
Till exempel har AHU:n tvåstegsspridare med högre öppningstryck och JX-pumpen funkar inte bra ihop med dem (riktigt kasst faktiskt), om man byter kam riskerar man istället att knäcka pumpaxeln. En AAZ-pump är inte dyrare än en JX-pump, varför utgå från något riktigt dåligt när en hyfsat fungerande pump inte är dyrare?
13 2012-03-20 19:53:11 Senaste redigerad av Kjell T (2012-03-20 20:01:50)
Tackar för uppgifterna. Var hittar jag uppgifter på en lämplig förställarkurva för TDI motor?
Tackar för uppgifterna. Jag läste igenom den engelska texten, men eftersom jag inte är så bra på utländska språk så bör jag läsa det några gånger för at få ut det viktigaste. Intressant att JX pumpen inte skulle fungera, hittade en tysksida där man hade pumpar för priset av 990€ om man skickade en TDI pump och en pump från 1,6 TD i byte. Den uppsticknde LDA (tryckberoende fullaststop) som används på bla Golf tar visst i luckan på Transporter?
Någon racer skall jag inte bygga, utan en fungerande tillförlitlig bil som är skapligt pigg utan att äventyra kraftöverföringen.
Jag har tillgång till provbänk och alla nödvändiga verktyg för arbeten med insprutningspumpar, samt svenskspråkiga reparations och provkörningsanvisningar för Bosch VE pumpar.
http://translate.google.se är din vän...
Nästan. Har rättat en del underliga uttryck...
Medan en JX pump kan modifieras för att fungera, är det en mycket dålig utgångspunkt. Det finns mycket få interna delar som är optimala för mTDI. Axeln är den svagare 17mm axeln, reglerarmsanordningen har en stödpunktsförskjutning som är för kort och begränsar bränsleflödet, kamskivan har fel profil och är mycket kort, kolven endast 9mm och förställningskurvan helt fel. Det kan fås att fungera, men när du gjort en anständig pump, skulle alla interna delar ha bytts, två andra pumpar skulle ha offrats och slutresultatet skulle ändå ha den svagare 17mm axeln.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Tackar för uppgifterna. Var hittar jag uppgifter på en lämplig förställarkurva för TDI motor?
om du PM:ar mig din mejladress så kan jag skicka kurvan för AFN.
Kanske radpump vore ett alternativ att tänka på.