1 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-03-11 22:46:11)

Hallå alla glada  ICQ/af
Det är så att jag gav Ghooper ett tips, att starta ett bilstereo forum här på bv, och han tyckte det var en bra idé så han skapade en.

Jag tänkte i denna tråd kan vi ju skriva om vi har några tips på lösningar på problem som brukar vara/hända.

Själv har jag ett tips, om cdn blinkar och håller på, inte startar eller liknande så kan det vara jordfel.
Själv har jag varit med om det fleeera gånger.
Enklast är att man bara drar en ny jord, men man kan ju även göra dubbla jord, alltså original och en till.
Kom ihåg när du jordar att det ska va en plåtren yta så du inte jordar där det är färg så den får dålig kontakt.

Sen ett tips till, några tycker inte om det, själv tycker jag det är bra, att koppla ihop + kabeln med kabeln som ska gå till tändningen (gul), så man kan spela utan att behöva ha tändningen på.

Ös på med tips etc  ICQ/af

2

Bra tips med att dra igång en stereotråd, tackar!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

3

ett annat tips till er som bygger baslåda men inte lyckas få basljudet att "synka" med övriga högtalare. polvänd basen. alltså plus på minus, och minus på plus. ibland funkar det. baselementets kona spelar nu baklänges så att säga, men det gör ingen skada.

Typ 1 soltak.  Typ 2 Baypickup enkelhytt -75.  Typ 1 -66

4

Länkar här nedanför en sida där du kan göra massvis med olika saker, exempelvis räkna ut baslådas volym, ohms lag, kabelarea etc etc etc.
http://www.docentdecibel.se/faq/beraekn … fo_13.html

5

Det bästa om basen inte är synkad är att man ställer in steget riktigt, finns oftast en "gain" justering så man kan
ställa in hur basen ska slå (tidigare eller senare).
Polvändning har jag hört att man bara ska göra när man vänder på hela basen så att magneten sitter på
utsidan av baslådan.

Dragning av kablar bör göras så att + kabeln till slutsteg dras på en egen sida i bilen och ej brevid högtalarkablar och
lågnivåkablar (RCA) för då kan man få störningar som hörs i högtalarna i samma varvtal som generatorn.

Som strömkälla vid stort stereo bygge så är ett extra batteri eller fler att föredra istället för kondensatorer, finns märken
som tex. kinetik, Xspower, banner mfl.
Kondensator ger extra ström en liten kort stund, medans extra batterier kan man spela högt och länge med.
Givetvis bör generator, ström och jordkablar uppdateras också om flera batterier monteras, så att man inte får flaskhals
effekten eller att kablarna blir för varma.

6

Har byggt en del baslådor i mina dagar när man höll på med billjuds tävlingar.
Ska man spela högt på tävlingar så ska lådan och lådans luftkanaler va så släta som möjligt innuti utan
konstiga kanter som kan ge luftmotsånd eller turbulens (givetvis måste lådan vara rätt byggd också)
Men däremot om man vill ha fin ljud så ska man ha dämp material inne i lådan, typ ett täcke eller
bomull speciellt för baslådor (ej gullfiber som jag har sett i endel skräck exempel  ICQ/am , basen mår inte bra och
andnings luften blir förpestad)

Hatar du dinglande doftgranar, släng in en doftgran i baslådan och doften kommer i takt med musiken  ICQ/ag

7

Kan även lägga till att många jordar genom bälteshållaren.
Antar det är väldigt bra jord där.
Har själv jordat där och det har funkat fint!

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e69ff249ee6a657ac4ad0e6de6e28975.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f317fb984ecbb7e26b02f83f0cd52f05.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e3257dac403f550cde0e1dff51453db9.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

8

Bryggar bilder.

Post's attachments

1ohm.jpg, 20.74 kb,  x
1ohm.jpg 20.74 kb, 5 downloads since 2012-04-07 

2x4ohm till 2ohm jpeg.jpg, 15.94 kb,  x
2x4ohm till 2ohm jpeg.jpg 15.94 kb, 5 downloads since 2012-04-07 

images.jpg, 7.75 kb,  x
images.jpg 7.75 kb, 4 downloads since 2012-04-07 

9

jag har en fråga till er som kanske vet. vart ska jag ha baslåda/basröret i minn bubbla cab? blir de bra ljud inåt om jag lägger den i läppen på den? för bakom baksätet ligger ju suffletten när jag åker taklöst ICQ/ab

10

får plats låda under cabben, om inte annat så får du plats med ett litet basrör ovanför passagerar fötterna.

har du grejjer nu eller ska köpa?

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR