1

Jag har en vän som köpt en motor i USA som han vill att jag skall kolla igenom.
Säljaren sa till honom att motorn hadde hydraliserat?, tryckt in för mkt bensin med elpump?

Förstår att jag måste skilja motorn men vad kan ha tagigt skada?
Det sitter IDF 44 förgasare på, kan dessa vara skadade?

2

Det betyder nog att topparna har separerat från resten av motorn.Kan va krökta stakar åxå!

3

Kul ICQ/ac

Hur kan sådant här hända?
Brukar topparna ta stryk?

4

ta isär och kolla... finns nog inga direkta svar här.. ICQ/ac
bilder efter dissikeringen till dom lärde, ger nog mer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Kan vara så enkelt att bara oljan blivit utspädd men det går inte att veta utan att ta isär och kolla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av mettis (2012-03-12 00:10:19)

Hydraulizing säger man väl när en eller flera cylindrar fyllts med bränsle/vätska och om då motorn tänder så "skjuter man sönder" topp eller cylinder.
I Top Fuel är denna risk stor, men nitro har ju mer energi...

Om man råkat ut för att motorn "stannar" vid startförsök pga detta, backar man den ett par varv så går vätskan ut genom kanalerna.
Jag hade detta fenomen för ett tag sedan på jobbet, när en truck(diesel) motor hade vatten i en cyl pga trasig toppackning.

7

Ja,vätska går ju inte att komprimera så det blir stora krafter som kan ge krökta stakar och urdragna pinnbultar.