1 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-03-09 15:09:12)

Har legat hemma sjuk i några dagar så det har blivit en hel del läsande.

Jag funderar i det närmaste på att faktiskt köpa på mig det mesta av verktygen man behöver för att kunna göra en del av jobben själv.
Arborrningnen kommer jag lämna bort men t.ex. att ta upp för större cylindrar, sänka ned ventilsätena mm. tänkte jag göra själv.

Jag såg att Gene Berg har verktyg för att ta upp toppar till större cylindrar + ändra komp samt skär som centrerar i ventilstyrningen för att jobba med sätena. Dessa verktyg är för vanlig pelarborr. Är det någon som har dessa verktyg? Är det något att ha?

Hur bra är Empis ventilfjäderkompresionsverktyg? https://www.doghouserepair.com/store/it … only-empi/

Alte Liebe rostet nicht!

2

Hur bra är Empis ventilfjäderkompresionsverktyg? https://www.doghouserepair.com/store/it … only-empi/

Jag har en orginal Matra, du kan få låna på obestämd framtid. Men jag säljer den inte.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

jag ska ta ett foto på mitt gör det själv ventilfjäder verktyg som passar allt från smart till v8 o är enkelt att göra

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

4 Senaste redigerad av Mohawk (2012-03-09 17:02:06)

Jag har ett sådant liknande då jag inte har hittat något Matra. Tyvärr så fungerar det rätt bra ändå bara man satt fast det i bänken ordentligt. Använder det upp till dubbla fjädrar utan problem.

Väntar spänt på Ove ritning  ICQ/ab

5

Jag har oxå ett sånt verktyg, liknar MATRA, men är väl nån "kopia" från förr.
Det funkar riktigt bra. Du kan låna och ta mått för kopiering om du vill.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Tror inte att du får så bra resultat med en pelarborr. Toppar som har sett lite värme är rätt så hårda och börjar vibrera när man fräser. En vanlig borrchuck orkar inte hålla verktyget när det börjar gå tungt. Satsa hellre på en äldre fräs och gör verktygen själv. Jag hadde ett gene berg verktyg som var gängat på axeln för att kunna byta till andra stål. Efter lite fräsning satt frässtålet fast för gott-gängpaj.

7

Lånar gärna ett verktyg för kopiera ventilfjäderverktyg. Dock så fick jag ett tips mailledes på att om man ändå hade pelarborr så kan man ju lika bra använda den. Bra poäng där förutom att jag inte har pelarborren ännu.

Bra feedback Hasse. Så det är en fräs som gäller då. Sådana finns ju som tur var på jobbet men hur gjorde du egna verktyg då? Hur exakta måste dom vara? Kanske dags att prata med vektygsmakarna på jobbet  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-03-09 18:49:55)

Jag har en sådan apparat som man skall fräsa upp till större cylindrar har testat en gång sen blev den instoppad långt inn i skåpet
Det är fräsen som gäller för att få ett bra jobb
Till ventifjädrana är det facoms ventilbåge
http://minasidor.wurth.se/cassis/100821 … Tables.xml ICQ/ab
//// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Ska testa med ett par toppar som ändå är kass.
Fräsa för större cylindrar och plana.
Hoppas det ska funka.
Har ingen erfarenhet i att fräsa i magnesium men det borde inte vara några problem.
Funkar det så hjälper jag gärna till.
Har även ett block som man kan prova på.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

10

sewe66 skrev:

Ska testa med ett par toppar som ändå är kass.
Fräsa för större cylindrar och plana.
Hoppas det ska funka.
Har ingen erfarenhet i att fräsa i magnesium men det borde inte vara några problem.
Funkar det så hjälper jag gärna till.
Har även ett block som man kan prova på.

Ja det låter ju bra Olle... Det är ju nära och bra!

Alte Liebe rostet nicht!

11

Det är inga större problem att fräsa upp och plana för större cylindrar. Det är ju ingen superprecision på det jobbet, räcker om det ligger inom 0,2-0,3 mm, knappt att man ens behöver kontrollmäta.  ICQ/ag

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:

Det är inga större problem att fräsa upp och plana för större cylindrar. Det är ju ingen superprecision på det jobbet, räcker om det ligger inom 0,2-0,3 mm, knappt att man ens behöver kontrollmäta.  ICQ/ag

Ja,och det ska absolut inte vara för tight! Olika material sväller ju olika mycket vid värme!

13

Lånade ett sådant Gene Berg verktyg för att ta upp hål i toppar o block samt "semi-hemi"-fräsa.
92mm cyl är gränsen i topparna, eftersom frässtålet annars kolliderar med bultarna! Men det kanske finns nyare lösningar?
Lite "svajjigt" så det funkade faktiskt bättre hemma i pelarborren än på kompisens jobb med proffsfräs....(Är ju gjort för att sättas i vanlig chuck.)

Här kör jag semi-hemi...i toppar redan tidigare upptagna för 94:or.
http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT6840_b.jpg

14

Det går bra att ta upp för 94:or åxå om man använder M8 pinnbultar.

15

OK - jag får väl rätta mig själv; -Det är inte pinnbultarna som tar i på detta verktyg, ni ser att det är gjutna "klackar" hela vägen som bultarna sitter i ?
Men det går säkert att modifiera.... och själv skulle jag bara "semi-hemi" fräsa för att sänka kompet .

16

Det där med semi-hemi har jag alltid undrat hur fiffigt det är.
Om nu VW motorer är som många andra så finns en bra hög med effekt i squish effekten som sätter fart på turbulensen i förbränningsrummet.

Det klassiska  exemplet är när Leo Kusmicki bearbetade fram ett squish band på Norton Manx, efter det så har i stort sett alla race motorer mc haft squish. 

http://thevintagent.blogspot.com/2010/0 … quish.html

En indikation på att man fått till sitt mödosamt optimerade squish (lite lättare på VW med platta kolvar) är att man kan backa av på förtändningen (snabbare förbränning).

Med bensin kan en 500cc hemi burk (mc) utan squish ha en optimal maximal förtändning på bortåt 38grader föd, med squish kan samma motor klara sig med under 30.. Sedan kan man i många motorer höja kompet om man inför squish.

Så, semi-hemi i en VW, den borde väl inte skäras ända ut till cylinderytans tätningsyta för att behålla åtminstone lite squish?

Vad säga våra VW motormän?

Sten vW

17 Senaste redigerad av mettis (2012-03-10 17:41:08)

Jag håller med - är vanligtvis rädd om squish-spalt och minimum vändhöjd = effekt !
Om man däremot maximalt ökat slagvolymen i motorn, så har man problem med för hög kompression.
Av denna anledning ökade jag volymen i förbränningsrummet på detta sätt från 48cc till 56cc vilket ändå ger mig 10:1 i komp på min 2387:a  ICQ/ab
Motorn skall sitta i min Cal-Looker för att dra husvagn, och effekt/varv hålls nere med snäll W100-kam och originalventiler samt 40mm förgasare.
Provkörde den ifjol i en Buggy på Bug-Run - den varvade inte mer är 5200rpm på fullgas efter 200meter, men gick en hög 13sek.....

18

Tack för svaret, såg bilden med verktyget o började undra..

Sten vW

19

mettis skrev:

OK - jag får väl rätta mig själv; -Det är inte pinnbultarna som tar i på detta verktyg, ni ser att det är gjutna "klackar" hela vägen som bultarna sitter i ?
Men det går säkert att modifiera.... och själv skulle jag bara "semi-hemi" fräsa för att sänka kompet .

Det finns en för upp till 90,5/92 och en som klarar 94.
GB var lätt skeptisk till allt över 90,5 i borr och det är nog anledningen till detta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f6e59e694bcd98d32338f7ff88945c46.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

20

så här ser mitt gör det själv ventilfjäder verktyg ut klarar allt, billigt o jätte bra enkelt att bygga,lätt att skruva in fjädern vid demo det till vänster är bäst o har hylsa fr ett vw verktyg den högra hylsan är hem gjord

Post's attachments

verktyg 001.jpg, 59.65 kb, 640 x 480
verktyg 001.jpg 59.65 kb, 440 downloads since 2012-03-10 

verktyg 003.jpg, 62.15 kb, 640 x 480
verktyg 003.jpg 62.15 kb, 242 downloads since 2012-03-10 

verktyg 004.jpg, 62.85 kb,  x
verktyg 004.jpg 62.85 kb, 4 downloads since 2012-03-10 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

21

Det vektyget du länkar till har jag Nice customs.Funkar kanon när man sätt fast det i bänken

22

Svwerker skrev:
mettis skrev:

GB var lätt skeptisk till allt över 90,5 i borr och det är nog anledningen till detta.

För att kunna fräsa topparna för 94 mm cyl så måste man först fräsa upp själva verktyget. ICQ/ab

23 Senaste redigerad av Svwerker (2012-03-11 02:53:14)

stickan skrev:
Svwerker skrev:
mettis skrev:

För att kunna fräsa topparna för 94 mm cyl så måste man först fräsa upp själva verktyget. ICQ/ab

Joråsåatteeh  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

http://www.geneberg.com/advanced_search … =6&y=9
http://www.geneberg.com/product_info.ph … ts_id=1223

Ali G

24

jag har gjort ett knippe verktyg som liknar de från Gene Berg men dom är fasta och inställda på en storlek, tex toppar 94 eller block 90,5-92. har även stål för deckning av block för 94 borr. som sagts förut så är det viktigt att man bearbetar me spel så att man kan justera in toppar och block utan byrålådseffekt. Man bör även instalera digital på en fräs för att vara säker på att man planar topparna till samma djup. Allt är inte så enkelt som det ser ut.

25

När det gäller ventilfjäderbåge, så har Ove bästa tipset! De färdigköpta funkar sällan bra på VW-toppar....
Själv gjorde jag en vinklad platta att använda i pelarborr att borra ur styrningar i med mera - sedan byggde jag vidare med ventilfjäderpress...

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT6749_b.jpg