1

Saknade denna tråden så jag postar upp.

Wide 5
Varför inte ha en lista där, man kan fylla i vad som passar ifrån andra bilar till våra vw´s ?

Jag börjar:

Audi 100 bakre bromsslangar, passar i längd och nippel till T1 bak. Finns på biltema.

T2 Grand Slam

Hmmm bra länk Widefive. Behöver man en ny huvudbromscylinder till sin Barndoor (dessa är ganska svåra att hitta) kan man använda sig av Porsches 356, 19 mm huvudcylinder. Finns nytillverkade.
Bolt on!

Widefive wrote:
Audi 100 bakre bromsslangar, passar i längd och nippel till T1 bak. Finns på biltema.
Eftersom Biltema har en uppsjö med Audi 100-slangar så kompletterar jag:

Art nr. 66-259 Audi 100 83-84 bak med trummor (även Audi 100 83-86 vänster bak med skivor).

Ferm

Sammanställning från den tråden:

* hjullager från mazda 323 80-85 passar på -66'or och i en annan tråd att rattar från snowtrac passar T1.

* Framstötdämpare till Opel Manta B passar på kulbultsframvagnar, om man fixar röret i den nedre bussningen

* är jag inte helt fel ute passar klossarna bak från en saab 900og -80? fram på en 4bultad skivbromsbubbla... kommer inte ihåg årsmodellen på saaben, men har asett att det passar iaf...

* PV fram dämpare passar på länkpinne-framvagnar

* Talbotbromsok från modellen Horizon typ 81-84 passar på skivbromsförsedda bubblor om bromsslangen byts till 380 mm. Och 380 mm är stdlängd på bromsslangarna fram till trumbromsförsedda bubblor.
Fördel: Bättre fromsverkan

* Ljusinsatser från Golf 1 passar framskärmar av stående typ, om dom har små fästöron på cirka 1x1 cm isvetsade (så gott som alla -68-skärmar har det av vad jag har sett). Förde: Bättre ljus med h4, och många snygga klarglas och svarta linser mm.

* Bärarmarna bak med bromsar från Porsche 944 passar på IRS bilar, de i aluminium passar men har mycket bredare spårvidd.

* Porsche 365 bromsar passar på länkpinneframvagnarna före -65.

* Bromsvätskebehållare från Volvo 240 går att trycka direkt på en tvåkrets huvudbromscylinder typ 1. Då slipper du slangar.

* Ford Sierra fönstervevar passar på bubbla

Biltema art 66-352 BMW 5-serien 91— Bromsslang för BMW 5-serien E36

-längd och gängor stämmer för bromsslang fram till min -66:a iaf.

Sphinx

Ratt o rattnav från Stridsbåt 90 passar iallafall 1303s

stephan

Bensinkran till "äldre" bubblor med läng axelkran till coupen går lika bra med en
Mopedkran med lång axel tex. Forshagachopper 3 hjulig "invalidmoppe".

Beställa genom Arvids cykel mopedservice i Kristinehamn 0550-10701 / Thorbjörn.

Pris ca: 100:-

Har testat med en vanlig moppekran på en vw tank o det passar.

Kan vara bra att veta!

no fear

volvo 240 bak stötdämpare passar bak på t2 när den är sänkt o valiga bubbla fram

Wbugs

När jag konverterade min T1 -66 till 12 v så bytter jag torkamotor tror den kom från Amazon eller 140.

RAINIER

Torkarna av strålkastaren från Volvo 240 passar '50 / '60 talls Bubblor (till vindruta naturligtvis ). Torkarbladen torkar mycket bättre, och armarna trycker lite hårdare mot vindrutan.
Inte lika snygg, men mycket säkrare när du kör bilen varje dag och på hösten / vintern.

VWestling

volvo 740 BROMSSLANGAR passar... det är A nipplar hone hane samma som v
...passar på min...typ1 70a

mats#1

Lite förtydligande till Wbugs tips är att bakrutetorkaren på Volvo 245 är identisk med torkarmotorn till tex 61:or, men med 12 volt då. Armen stämmer ju inte, men om man skruvar bort locket med 4 skruv så lyfter man bara över 6volts locket med rätt arm. De har identiska drev. Man får även fila lite på chassit för att den ska sitta rätt.

Fahlke

Michos Miche wrote:
Kan jag passa på att fråga på en gång om någon vet säkert, främre blinkers till 1975 1303, är det samma som på Golf MK1? Behöver nämligen en ny, vänster.
Golf 1:ans blinkers passar i stötfångaren men är raka medans 1303:ans är rundade.
Byter du båda så ser det helt OK ut. Även strålkastarna från golf 1 passar.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

2

Fortsätt posta sånna här tips , kan vara matnyttigt när priserna kanske är för höga.
Ska försöka googla upp sidan 2 .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Hjullager från Golf passar fram på sena typ 3:or