1

Försökte vara bror duktig och köpte en renoverings sats till min solex 34 pict 3 och bytte packningar och volymnålen för bensinen då min saknade den tätande oringen och bytte även ett membran vid automat choken. har även tvättat hela förgasaren i lacknafta. motorn går igång men om man gör gaspådrag så vill den bara dö det första innan den får bensin. vet att jag läste i någon tråd om nåt liknande men jag kan inte hitta den. kollade även att de där röret som kommer ut som ett sugrör i mitten av "förgasarhålet" sprutar soppa när man trycker ner gasen. har skruvat o skruvat på mängdskruvarna men de gör ingen skildnad. någon som har nån idé om vad felet kan bero på?

//Emanuel

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

2

Du vet väl att den ska ställas in på ett lite speciellt sätt om man jämför med hur man ställer in andra förgasare?

3

stickan skrev:

Du vet väl att den ska ställas in på ett lite speciellt sätt om man jämför med hur man ställer in andra förgasare?

japp jag vet. har grundinställt den enligt instruktion och det funkade bra innan jag renoverade förgasaren. som det är nu så är det såhär. den går fint på tomgång, men om jag trycker ner gasreglaget max så dör den nästan innan den får soppa och varvar upp. kör jag med den måste jag varva upp den innan den går att köra annars dör den. har verkligen jättejättesvårt att tro att det är smuts i den eftersom jag plockat isär den och även blåst ur den med tryckluft. det märkliga är att problemet inte förändras om jag skruvar nåt på justerskruvarna. gasar man upp den långsamt så funkar de men trycker man plattan i botten med en snabb rörelse så dör den liksom. hoppas det går att förstå vad jag försöker förklara.

Hemmasmide is the shit!

4

oboymannen skrev:
stickan skrev:

japp jag vet. har grundinställt den enligt instruktion och det funkade bra innan jag renoverade förgasaren. som det är nu så är det såhär. den går fint på tomgång, men om jag trycker ner gasreglaget max så dör den nästan innan den får soppa och varvar upp. kör jag med den måste jag varva upp den innan den går att köra annars dör den. har verkligen jättejättesvårt att tro att det är smuts i den eftersom jag plockat isär den och även blåst ur den med tryckluft. det märkliga är att problemet inte förändras om jag skruvar nåt på justerskruvarna. gasar man upp den långsamt så funkar de men trycker man plattan i botten med en snabb rörelse så dör den liksom. hoppas det går att förstå vad jag försöker förklara.

Skumt!Och den tar inte tjyvluft vid fotpackningen heller eller vid grenröret?Eller tog du bort bara förgasaren...Jag hatar dom där förgasarna!!

5

Jag har bara plockat bort förgasaren och fotpackningen är bytt så jag tror inte den tjuvar luft.

Hemmasmide is the shit!

6

Jag får väl ta isär den igen helt enkelt. De suger för det var ett helvete att skruva dit den.

Hemmasmide is the shit!

7 Senaste redigerad av ma-rkus (2012-03-06 16:49:52)

Är det från tomgång direkt till fullgas den dör??... Går det Inte att justera accpumpen på dessa förgasare hur stor mängd bränsle den skall spruta in? det skulle jag kolla först isåfall, Låter som den får för lite soppa från accpumpen.

För gasar du sakta till full gas så funkar det eller?

8

Testa att spruta startgas, det avslöjar läckage illa kvickt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

ma-rkus skrev:

Är det från tomgång direkt till fullgas den dör??... Går det Inte att justera accpumpen på dessa förgasare hur stor mängd bränsle den skall spruta in? det skulle jag kolla först isåfall, Låter som den får för lite soppa från accpumpen.

Ja det är från tomgång till full gas. Gasar man sakta så går det. Tycker det verkar mysko om jag ska behöva ändra accpumpen eftersom den funkade bra innan jag plockade isär den. Accpumpen har jag inte ens rört.

Hemmasmide is the shit!

10

Svwerker skrev:

Testa att spruta startgas, det avslöjar läckage illa kvickt.

Jag får testa det.

Hemmasmide is the shit!

11

oboymannen skrev:
ma-rkus skrev:

Ja det är från tomgång till full gas. Gasar man sakta så går det. Tycker det verkar mysko om jag ska behöva ändra accpumpen eftersom den funkade bra innan jag plockade isär den. Accpumpen har jag inte ens rört.

Du har inte fått skit i Backventilerna till accpumpen då så dom inte tätar som dom ska? om du haft isär och gjort rent förgasaren utan att plocka isär accpumpen?

12

ma-rkus skrev:
oboymannen skrev:
ma-rkus skrev:

Du har inte fått skit i Backventilerna till accpumpen då så dom inte tätar som dom ska? om du haft isär och gjort rent förgasaren utan att plocka isär accpumpen?

så kan det säkert vara. jag vågade inte plocka isär den mer men jag får väl göra de i alla fall då haha

Hemmasmide is the shit!

13

Nu hittade jag felet och jag skäms som en hund. det var min svarta säkringshållare till backljuset som hade hamnat mellat fläktkåpan och förgasaren precis där accpumparmen sitter och resulterade i att armen inte kunde röra sig fullt ut. dessutom upptäckte jag att öppet luftfilter är nog bara att lägga ner. de går inte att justera in förgasaren så motorn går som den ska då den får för mycke luft hur mycke man än skruvar. vet inte om det kanske finns öppna filter med mer motstång i än det jag har kanske?

Hemmasmide is the shit!

14

Dert är lurigt att ge sig på de där förgasarna. Tvättar man dem och inte plockar isär alltihop skyfflar man bara runt skiten.
Jag ultraljudade en och efter det gick den ännu värre. Detta berodde på jag tvättat bort all skit runt spjällaxlar som ju innan tätade fint.
Det blev fusktätat med o-ringar tills jag fått svarvat nya lagerbussningar. Fungerar ändå. En annan källa till strul är det där enkrona-stora ipressade locket som sitter frampå förgasaren, den kan läcka tjuvluft men den går fint täta med kemisk metal eller plasticpadding.

Fast nu låter det mest som tidigare tipsare skrivit. Accpumpen.

15 Senaste redigerad av Fjunet (2013-06-10 21:00:02)

Har samma problem med min...  Helt nyrenoverad, ultraljudstvättad i molekyler!!

Har testat alla bräslejusteringar som är möjliga, olika justeringar på accpump...   Ändå så blir det en så kallad "deadspot" precis när man lägger på gas vid exempelvis ett rödljus eller när man ska iväg efter stopp.   Har sökt noga med startgas efter tjuvluftsläkage utan framgång.

Kan det vara så enkelt att dessa förgasare måste ha original luftburk eller vad tror ni??

Typ1 -62

16

Det allra viktigaste är nog att dom har original fördelare...

17

stickan skrev:

Det allra viktigaste är nog att dom har original fördelare...

Ok...  Har en mer eller mindre ny 009 fördelare nu... ICQ/ac   Varför fungerar då inte dessa bra ihop med 34 pict 3 förgasare?   Har sökt lite på det men hittar inga riktigt uttömmande trådar om det.

Länkar?

Typ1 -62

18

Här är en som förklarar och även säger sig löst problemet. Jag är nyfiken på resultatet. Prova och återkom.
http://www.aircooledtech.com/34pict3_modification/

[

19

Det stora problemet som alla tycks vilja undvika är att de flesta 34-pict 3 som folk svär om är att de är minst 30år gamla. En förgasare är en förbrukningsartikel och en renoveringssats funkar bara på en osliten förgasare. Flera 100 liter bensin har genom åren har förstorat och slitit på alla delar varav de flesta inte är utbytbara. Mitt råd är att sluta denna eviga forumfråga angående dessa bojsänken och investera i en ny förgasare. Ni som har all tid i världen kan fortsätta att försöka få liv i en avliden häst. Jag har instalerat ett flertal nya Empi 34-pict 3 och dom funkar bra förutom att den elektriska tomgångsventilen bör bytas mot en original som fungerar. Har även sett folk som försöker få tomgång på förgasaren utan att koppla ström till tomgångsventilen.

20

Sätter man en sladd i kläm eller försöker para ihop en 009 med 34-pict 3 så har man nog bekymmer oavsett om förgasaren är ny eller inte. Jag har just nu tre bilar igång med gamla 34-pict 3 förgasare och inte bekymmer med någon.

Många förgasare kan leva vidare efter genomgång. Allt är inte nytt eller skrot.

[

21

Fjunet skrev:

Kan det vara så enkelt att dessa förgasare måste ha original luftburk eller vad tror ni??

Ja...

Man får et annat vacuum i forgasaren med en annan luftburk. Därför måste man injustera gasaren med nya munnstycken, så det motsvarar. Med en öpnare luftburk, måste man ha større hovudmunnstuycke for å få samma mengd bränsle på samma turtall som förut med original burk.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

22

Införskaffat original fördelare och original luftburk.   Återkommer till helgen med resultat!

Tack för alla tips!! ICQ/ag

Typ1 -62

23

Har nu monterat fördelaren med vacum klocka o vips!  Så gick den bättre på botten. ICQ/ag  ICQ/ag

Dock så blir det nu till o labba lite med accpump då jag uppfattar att den inte får tillräckligt med sås vid fullt spjäll o gaspådrag.  Går superfint på tomgång o vid halvgas o körning på motorväg så att säga.   Men vid fullt spjäll  i alla lägen så spottar han o fräser 1-2 sekunder innan den går iväg.

Typ1 -62

24

Är det någon som har ideer på hur man tätar spjällaxlar, har några dubla solex pdsit 34, som eventuellt behöver tätas !?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

25 Senaste redigerad av Finnfisher (2013-10-05 14:21:10)

Finns bussningar köpa på exempelvis ebay.

http://www.ebay.com/itm/vw-camper-beetl … 3f2a235929