1 Senaste redigerad av messing (2012-03-05 22:18:25)

Caravelle syncro -85 för fyra papp avställd med kokt b21a köpte jag osedd.
Den stod nedsjunken till naven alldeles för långt hemifrån.
Släpade hem den, bärgarn erbjöd mig pengarna tillbaks ifall jag tröttnade, skulle skicka den till afrika.
http://forumbilder.se/images/55201263720PM9872.jpg
http://forumbilder.se/images/3a201264040PM3660.jpg
http://forumbilder.se/images/83201264312PMa114.jpg
http://forumbilder.se/images/6f201264505PM71eb.jpg
Tänkte på ej20 och campinginredning 
Stod en utbränd Westfalia 1,6d på returbilen malmö som delade med sig av taket för en femhundring. Hade jag vetat bättre hade jag plockat dieseldelarna, sprängkåpa, motorfästen mm men jag var lite insnöad på subaru.

2

Inredningen kastades. Kollade på tyska ebay efter inredning då det dök upp en hightop på returbilen falkenberg, mycket bra delar därifrån
http://forumbilder.se/images/fc201271043PM47bc.jpg
http://forumbilder.se/images/6b201271929PM8cc5.jpg
Hittade en värmare för gasol, som en stor hårtork. Vore suveränt ifall den funkar. Lite dödsfällavarning på såna gamla grejer dock.
http://forumbilder.se/images/39201271217PM35f8.jpg
något ni vet nåt om?
Bussen var uppenbart stulen komplett med kanyler, jag fick tag på ägaren som löst in den. Mycket sorgligt...

Den får leva vidare i Frankenfalia!

3

Tjena Messing! ICQ/ab

Jag kan intyga att avgasröret på Frankenfalia var det absolut FULASTE jag har sett!
Tur att Messing-mannen är världsbäst på svets. ICQ/ag

/S

4

Försökte förstå mig på kylsytemet och det där med motorn bak..
Jäklars va jag skållade fingrarna i somras.
Gav upp på volvon, tror toppen hade gått på den. Envist ojämn tomgång och ständiga luftfickor i kylaren.
Köpte en avställd sönderostad caravelle td med aaz motor då det kändes lättare/billigre än ej20.
http://forumbilder.se/images/4a201274707PM4591.jpg
http://forumbilder.se/images/d3201274817PM8db6.jpg
B21an är tydligen för hög/lång för en caravelle så förutom lådan var det en del vinkelslipskirurgi inblandat.
http://forumbilder.se/images/d7201275231PM2163.jpg
http://forumbilder.se/images/d1201275416PMb86d.jpg
Med inget att förlora satte jag kapen i bussen och flyttade hela biten nedanför bakluckan.
På köpet fick jag fästen för de rören motorn hänger i.
http://forumbilder.se/images/f2201280002PM25fd.jpg
Sven hjälpte till med att lyfta ur aaz motorn.
Sen var det ju det där med att plocka ur b21an. Kapade ett hål i taket ovanför motorn, taket skulle ändå bort då jag tänkte ha ett plant tak under westfalia popupen. En bit regel och ett spakblock. Sänkte ner motorn på en plyfa och drog bort den. Stod och mekade ute på grovt kross så det var inte läge för vagnar o dyl. Puttade in tdn och hissade upp den. Ingående axel kapades lite, bytte sprängkåpa.
Det var väl här det började ta emot.
http://forumbilder.se/images/5d201284524PM42d8.jpg
http://forumbilder.se/images/18201284436PMe5b3.jpg
Aaz motorn satt i en 2wd buss med tanken fram. Syncron har en stor plasttank ovanför växellådan. Den har ett urtag för startmotorn. Wbxn har startmotorn lite annorlunda än tdn...
http://forumbilder.se/images/47201290457PM9922.jpg
Hittade tank till td syncro, den va dyr. Detta är inget kostsamt projekt, tidsödande men inte dyrt. Köpte en värmepistol istället värmde upp tanken tills den mjuknade och pressade ett nytt urtag.
Inuti växellådan sitter den enorma diffspärren
http://forumbilder.se/images/b0201291406PM110b.jpg
Den är i tror jag. prövade att bryta lite försiktigt i den men den satt fast. Tycker inte det märks så mycket när jag kör men det kan ju aldrig vara bra i längden. En bit ner på prioriteringslistan nu dock.
Nån som vet vilken ända jag ska börja för att få ordning på diffen?

5 Senaste redigerad av Solex (2012-03-04 22:12:25)

Trevligt Projekt!
Om det är en Syncro diffspärr som du har problem med, så är det väl inte helt otroligt att det är den utgående axel som sticker ut ovanför höger drivaxel som har kärvat fast i växellådshuset.

Bifogar en bild på problembarnet ICQ/ag

Post's attachments

HPIM1578.JPG, 620.99 kb, 1288 x 976
HPIM1578.JPG 620.99 kb, 242 downloads since 2012-03-04 

6

Tack
Har vart där och pillat när jag bytte startmotor. Det var ju helt otroligt trångt med alla slangar. Fick såga av de smala bultarna den där blåa grejen satt med, bytte till rf så det blir väl lättare nästa gång. Är det nån kant på den pinnen som går att få tag i med nåt verktyg?

7

Gött att någon räddat lite prylar från Pers buss! Väldigt synd att den hamnade på skroten den vart tokfräsh ju! Tog du vara på någon av alla extra krokar som fanns i den? ICQ/ab farbrorns som haft den innan per hade nog installerat allt som man kunde tänkas och lite till i den. Satt båtkompassen kvar i instrumentbrädan?

8

Axeln brukar ju kunna sitta så in i h!"#¤¤%, men oftast så har den ju fastnat i sitt ytter läge, dvs diffspärren är ur. Det jag brukar göra är att smörja rikligt med 5.56 motsv och sedan ta bort ärg och rost med stålborsta--->fint sandpapper. Man kan även skicka på lite olja via givarens hål ovanifrån (bild). Därefter har jag en nedslipad mejsel som passar i det genomgående stiftets hål. Med hjälp av att knacka in axeln och därefter dra den ut med mejseln så kan man få loss axeln igen.

väldigt slitigt och fippligt arbete om växellådan sitter på plats i bilen ICQ/ae

Post's attachments

HPIM1574.JPG, 594.68 kb, 1288 x 976
HPIM1574.JPG 594.68 kb, 246 downloads since 2012-03-05 

9

Surfbussen saknade drivlina, dynor och kylskåp. Såg bild på instrumentpanelen på kitesidan. Ingen av de extrainstrumenten va kvar.
Inte var jag ledsen för det, returbilen tar typ kilopris för delar..
Vart lite ivrig i för nån vecka sen när den här flöt upp på blocket
http://forumbilder.se/images/2e201274520PM8d61.jpg
http://forumbilder.se/images/25201274601PM6da2.jpg
Ringde måndag morgon men det var för sent. Nån hade just köpt hela inredningen.
Va intresserad av kylskåpet bla.
Nog en fin buss å för övrigt 5000 mil sa han på skroten.
Va tycker ni om gamla kylskåp, de gas/12v/220v, Är det nåt att leta efter eller är det bara att bita ihop och handla nytt?
De jag sett i annonser som är så små tar de rätt bra betalt för.

10

När gamla inredningen var ute rev jag bort väggpanelerna. Hade läst att bussar rostar inifrån, i skarvar och så. Och visst fanns det rost. Inga mängder dock. Borstade av det som var löst och penslade med något roststoppmedel. Den dagen jag har någonstans torrt för bussen får det bli lite seriösare plåtarbete. Känns inte som någon panik.
http://forumbilder.se/images/0d201280806PM8953.jpg
Under mossan kunde jag kostatera att bussen vart gul en gång i tiden och att det var mycket lite rost. inget i hjulhus, nån balk under som börjat svampa upp på något ställe men mest gammal sprucken rostskyddsfärg. Under flagorna är det blank och fin lack.
Känns som att med lite anstängning så skulle den kunna få ett fint, lite ruffigt bruksskick.
Som att den vägrat rosta bort på den där ödetomten.
http://forumbilder.se/images/1d201280937PMcd38.jpg

11 Senaste redigerad av messing (2012-03-05 22:37:26)

Köpte finfåtöljer i katrineholm. Gillar verkligen mönstret. Det går att köpa både kuddar och tyg i samma från den där dyra tyska butiken, gunzl? . .
Mäktig känsla att köra upp till gården och se syncrohimlen i kvällsljus. Det finns stunder jag misströstar och undrar vad i hel***e jag håller på med. Det var inte en av dem.
http://forumbilder.se/images/33201282121PM3c10.jpg

12

Grattis till bussen, också gladöver ytterligare en som får stanna i sverige.
Lyckades rädda en syncrobuss från att åka till holland i höstas. En 85a den med.
Tänker inte dra igång de projektet förrän buggyn e klar men de kliar i fingrarna att se ditt projekt. Lycka till

13

Grattis till bussen, också gladöver ytterligare en som får stanna i sverige.
Lyckades rädda en syncrobuss från att åka till holland i höstas. En 85a den med.
Tänker inte dra igång de projektet förrän buggyn e klar men de kliar i fingrarna att se ditt projekt. Lycka till

14

Grattis till bussen, också gladöver ytterligare en som får stanna i sverige.
Lyckades rädda en syncrobuss från att åka till holland i höstas. En 85a den med.
Tänker inte dra igång de projektet förrän buggyn e klar men de kliar i fingrarna att se ditt projekt. Lycka till

15

Det var en del katastrofer under utveklingsarbetet. Bla annat lossnade  inre drivknuten vänster fram medans jag var ute och körde. Smäller rätt duktigt kan jag rapportera. Självklart hade jag ryckt och dragit i allt jag kunde tänka mig innan jag började röja runt på vägarna. Att drivknuten inte satt fast hade jag missat dock. Detta ledde till att hela framvagnen numera är momentdragen och loctitad enligt konstens alla regler.
Vet inte ifall man kan tala om årsringar på bussar men en del detaljer skvallrar om ett hårt liv...
http://forumbilder.se/images/1b201291512PM8009.jpg
Paruzzi hade nya, lite längre men det kvittar ju.
Passade på att byta några bälgar till drivknutar när jag hade allt loss. Satt länge med kulorna och funderade innan jag fick ihop det. Himla fiffigt gjort det där! överhuvudtaget gillar jag hur de här bussarna är byggda. Känns rejäla, som slutet på någon utvekling som sedan vände sig om och gick åt andra hållet.
Apropå utvekling, har ni sett den där vidriga filmen med vw buss krocktest som ligger på youtube? Tänker inte länka till den då jag önskar att jag aldrig sett den. Allt är inte av ondo. Stay safe!

16

Beachbuggy e koolaste bilarna! Med den ansatsen kommer ditt syncroprojekt bli fantastiskt den dagen du väl börjar riva.
Min bil va en 1,9 wbx från början, ser precis ut som din under med sånt svart kladd på allt.
Har du hittat garageplats?

17

Har lite prylar jag inte behöver. Stötdämpare från en polisbil 2wd. Ser fina ut, hela bussningar. De är för korta för syncron.
http://forumbilder.se/images/412012100536P06d5.jpg

18

messing skrev:

Apropå utvekling, har ni sett den där vidriga filmen med vw buss krocktest som ligger på youtube? Tänker inte länka till den då jag önskar att jag aldrig sett den. Allt är inte av ondo. Stay safe!

Du behöver inte oroa dig, T3orna är rätt säkra att krocka med. Tänker du på en orange pickup kanske? Det som inte nämns i filmen eller i kommentarsfältet är att den smäller in i betong med full last. Det finns likadana filmer med vanlig personbilar, bland annat med en Volvo 745:a där halskotan från en docka i baksätet kommer flygandes som en lerduva genom bakrutan...

19 Senaste redigerad av Alex82 (2012-03-06 09:43:50)

messing skrev:

Beachbuggy e koolaste bilarna! Med den ansatsen kommer ditt syncroprojekt bli fantastiskt den dagen du väl börjar riva.
Min bil va en 1,9 wbx från början, ser precis ut som din under med sånt svart kladd på allt.
Har du hittat garageplats?


Nä. Har ingen garageplats. Våldtar pappas gästfrihet med buggyn redan.
Bussen har jag inte ens någonstans att slälla.. Står på jobb. På grannfirmans tomt för tillfället.
Vad menar du med ansats där då?
Tänkte höja min så kortare stötdämpare har jag ingen nytta av men tack ändå.

20

Hur går de?!