Har läst den intressanta tråden (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6448)
om målning av underrede och har nu fler frågetecken än innan!
Så här ligger det till. Bussen split är fullständigt plåtlagad, vissa nya delar grön plåt andra nya grundade allt fritt från rost, äntligen!. (Batterihyllan och ändarna framgolv pending)
Ska nu sandblästras undertill, motorrum samt golvet/balkar insidan. Vad ska den sedan grundas med? 2K? (rekommenderad av lackfirman).
Vad som ska på grundlacken undertill är en "?". I annan tråd har tectyl avråtts. Även innergolv- samt motorrumslack är öppna frågor.
Förslag från ovannämnda tråd:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6448
- Mirakelfärg (behöver jag inte då jag sandblästrar, min anmärkning)
- Färg för marint bruk
- Någon zinkrik färg
- Industrifärg
- epoxigrund som sen toppas med en 2K-industrilack!
- vdambolin eller något liknande, som man använde i kölsvin på båtar. någon sort oljefärg med mönja i
- 3M underredspåsar som man sprutar på. Dyrt men blir som om VW skulle ha gjort det från början.
- Borde ju gå att grunda med Por15 men vart fan man köper det vet jag inte.
- 3M Bag Sealer
(Slut på förslag från nämnd tråd)
Efter denna tsunamin av förslag undrar jag:
1) Vad ska jag grunda med efter sandblästring?
2) Vad för slags lack ska jag sedan måla underredet med?
3) Vad ska jag lacka inre golv samt motorrum med?
Det är dubbelgolv. Ovangolv (ny plåt) ännu ej på plats så mellangolvsrummet kan sandblästras, grundas och målas.
Invändigt och motorrummet (?) vill jag gärna måla med VW beige. Vad heter den fina original VW beige invändigt? Harvest moon beige? Hellbeige?
En annan viktig fråga som jag gärna vill ha er åsikt på:
4) Ska fram- och bakvagn avmonteras inför sandblästringen och blästras separat eller kan de sitta på och blästras samtidigt?
Som sagt, mååånga frågor, skönt att ha forumets expertis att förlita sig på.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│