51

jajamensan fattas bara.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

53

Nu har vi kommigt så långt så att det är dags för lackering! ICQ/ab

Året är nu 2009. Jag har fyllt 18 och tagit både B och C körkort. Jag har insett att bilen inte kommer bli den billiga bruksbil eller förstabil som jag från början trodde och därför köpt mig en gammal BMW e28.
Nya fälgar till bubblan hittades till rimligt pris på blocket efter mycket letande, dock i fel bultmönster. Detta löstes genom bultmösterkonverterare bestälda från USA genom classic vw. Vart kanske liiite för brett fram. ICQ/ae
Som ni nu säkert vet hade jag ingen möjlighet att lakera bilen själv. Jag hade absolut inte pengar till en dyr proffslackering utan fick vända mig till, låt säga "mindre profesionella lackerare".

Första valet hamnade på en gammal man som lakerade bilar billigt i en lada ute i skogen... Ni förstår lika väl som jag att det inte skulle sluta väl. ICQ/ae Jag hade fortfarande en deadline då det numera urspårade "100 timmars projeket" måste redovisas. Och den deadlinen började närma sig. Innan Sommaren 2009 måste bilen vara körbar.. Efter mycket bråk och tjafs med lackeraren som inte håller vad han lovar och hela tiden skjuter upp arbetet, så säger han åt mig att dra åt helvete och lacka bilen någon annan stans..  ICQ/ac

Just när allt verkar över får jag kontakt med en industrilackerare som kan tänka sig att ta sig an jobbet innom kort varsel och för ett billigt pris. Woho! bilen skeppas iväg på en släpvagn till den nyfunna lackeraren så raskt att inga förebilder tas tyvärr. När jag några månader senare hämtar bilen inser jag att man oftast inte får mer än vad man betalar för.. Men lika glad för det är jag för bubblan är ju nylackad ICQ/ag

Lackeraren hade gjort ett bra jobb på utsidan, men tyvärr räckte inte pengarna till att lacka insidan... Han hade dock lackat hötalargallren som han hade fått löst.  Default/hmm Ajaj det här såg inget vidare. Sportigt röda galler och tegelröd instumentpanel gick inte bra ihop. ekonomi eller tid att lacka inredningen fanns inte så lösningen fick blil att lacka gallren i samma vita färg som var på sidorna av bilen. Det blev mycket snyggare, eftersom bilens orginallack av inredningen inte var speciellt sliten såg även den riktigt snygg ut efter lite puts.
Bilen fick en rejäl rostskyddsbehandling, det skulle fortfarande bli en bil som skulle kunna klara lite stryk. Men fy satan vilket skitjobb det var. Jag vart lika kladdig som bilen. Det reta nog mest min mamma, haha ICQ/ag

Nu var det bråttom Våren var redan här och nu måste bilen bli färdig. Alla delar låg hemma och väntade och så fort bilen kom hem började saker slutmonteras.
Nya stötdämpare, Nya rutlister och framruta, Stolarna från den blåa bubblan för att få nackstöd, Bälten från baksätet av en vw polo, fästen till bältena byggdes, nya lysen, helt ny inredning med mattor och innertak mm.

Fort med bilen till besiktningen, Detta fick bli den första och enda provturen av både motor och bil innan 130 milsresan. Idiotisk, ja vet... Den gick i alla fall igenom med blanka papper. De allra sista delarna monterades och det var dags att dra iväg på den lång resan upp till Arjeplog.
Men om den spännade resan får ni läsa om imorgon. ICQ/ad

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00655.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00656.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00657.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00658.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00659.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00662.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00664.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00666.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00667.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00677.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00678.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00679.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00680.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00681.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00687.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00689.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00690.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00691.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00692.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00693.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00707.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00708.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00710.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00711.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00712.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00713.JPG


Dåvarande flickvännen hjälpte till med inredningen ICQ/ab

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00714.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00715.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00720.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00726.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00727.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00731.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00734.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00735.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00736.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/lack/DSC00738.JPG

Det är inte slut än, imorgon kommer den spännande fortsättningen om vad som händer när man kör 130 mil med en otestad motor och bil.. ICQ/ab

54

tja , vad kan hända ?  ICQ/ad  när farsan och jag gjorde ordning lady luck 2010 så hade vi bestämt att den skulle till vänerborgs träffen
och besiktningen var på torsdagen ,stressmeck innan som vanligt ..... blankt papper efter stått sen 98
packa och åka till vänersborg på fredag , utan att byta olja ,stift, och kablar . inte heller test kört mkt  Default/hmm

men den höll både dit och hem ! , fast under 2011 så fick den nya saker  ICQ/ae

ska bli intressant och höra forts !  ICQ/ag

Volkswagen 111 Splittbubbla 1950 Skogsmulle Volkswagen 113/7 Bubbla 1961 Soltak Solrostbubblan
Volkswagen 311 Notchback 1963 Batchie     Volkswagen Golf 1988 Goffe
Volkswagen 113 Bubbla 1967  Miss Malin Jane Volkswagen 113 Bubbla 1968 Yper Gustav 
Volkswagen 311 Variant 1970 RallyWalle Volkswagen 261 Pickup EH 1973 SkrotNesse

55

mera mera... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

56

lustigt att bilen varierar mellan 4 och 5 bult på flera av bilderna...

tycker lacken ser ok ut på bilderna, men de e klart, bilder visar inte allt...

jäkligt fin för att vara första renoveringen!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

57

johan_l skrev:

lustigt att bilen varierar mellan 4 och 5 bult på flera av bilderna...

tycker lacken ser ok ut på bilderna, men de e klart, bilder visar inte allt...

jäkligt fin för att vara första renoveringen!

elementärt min käre johan_l, som det står i texten har jag en bultmönster-konverterare

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerv … C00674.JPG

lacken vart bra, men den är inte lackad på insidan tyvärr ICQ/ab

58

Har inte tid eller ork att skriva ett långt inlägg idag. Som tröst får ni en bild från i sommras.
Hoppas ni inte blir besvikna. Historien får fortsätta imorgon...

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/_S9T2548.jpg

59

sikket slarv hon verkar ha spillt på sig.. men praktiska skor i alla fall Default/lol kan tänka att dina föräldrar blev glada för den bilden.. blank o fin ...bil ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

60

Lite kontrast från dom kalla ute meckarbilderna till den sista med lite värme i bilden ICQ/ab

61

du... min bil är lite smutsig... du har inte numret till nån bra biltvätt?   Default/lol

vad är historien om den bilden, undrar alltid över dessa typer av bilder vem som tar dem och vilka tjejjerna är...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

62

johan_l skrev:

du... min bil är lite smutsig... du har inte numret till nån bra biltvätt?   Default/lol

vad är historien om den bilden, undrar alltid över dessa typer av bilder vem som tar dem och vilka tjejjerna är...

haha, jasså nu vill du ha historia minsan.  Default/lol Bilden är tagen av på förra årets power meet. Det stog ett gäng fotografer och några modeller som fotade bilar. Om man ville kunde man senare få köpa bilerna man tyckte blev bra. Modellen på bilden är Thereze Hernetoft. http://scandalbeauties.com/bloggar/therezehernetoft . Oftast tar man kontackt med någon fotograf om man vill ha liknande biler, de flesta har bra kontackt med modellagenturer.

63

Imponerande jobb ICQ/ae

Billy aka Fantômas kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
SAAB 9-3 2.0t Polar -03

64

Skitnice bygge! Ska bli spännande att läsa om resan!
Lägg gärna upp någon bild sedan på hur den ser ut i dagsläget om de har skett några större förändringar.
Dock förstår jag mig inte på varför man vill ha någon halvnaken tjej som står och posar vid ens bil. Finns så mycket annat man kan ha med på en bilbild som förhöjer bilden.
Men det är bara min åsikt. :b

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

65

Har vart otaggad under en längre tid att updatera, men nu är det nog allt dags om ja någonsin ska hinna upp nutiden så ni får dse hur den ser ut den här sommaren.  ICQ/ae

Dags för provtur tidig vår år 2009 då.. 130 mil Gryt till Arjeplog. jag och en polare börjar den långa resan som kommer att ske i tre del etapper. Första stop blir Laxå där ja ska plocka upp min Co pilot och klasskamrat Micke. Efter att ha skruvat dit de sista delarna ger ja mig iväg redan samma kväll, runt 8 tiden har ja för mig. Redan denna stäcka märker jag ett litet problem.. Efter att ha kört E22'an i ca 110-120 längre stund tappar motorn kraften. HA,  om ja visste då vad ja vet nu. ICQ/ag Hur som helst så återkommer kraften efter en stunds lugn körning och resan fortsätter.

Dagen efter kör vi den till hela vägen till örnsköldsvik utan större problem mer än stumtals paranoja över missjud från takräcke och irriterande luftdrag från dörrpaneler och handbromsspak.

Dag tre kommer problemen. Efter att ha tagit fel väg efter övik en jävla massa mil sjuker stämmningen i bilen något... Vi inser någon stans i detta tillfälle att vi båda har lidit av halsont och huvudvärk av och till under resans gång och att det måste bero på bilen.. Det visar sig att det är totalt idiotiskt att köra med "öppen vevhusventilation" monterad där bilen tar kupéluften ifrån. ICQ/ad Klockan börjar bli mycket och alla verkstäder är stängda.. Vi måste fortsätta så vevhusventilationen leds utanför motorutrymmet i sann Mcyver anda med hjälp av en vägpinne. ICQ/ab ungefär samtidigt som detta sker går en vajer av till en av värmekammarna, i tackt med att tempen sjunker i bilen sjunker även våra humör.. Men vi anländer, om än sura och frusna, sent på kvällen i Arjeplog.

Under de månader bilen används i arjeplog fixas värmekammaren och vevhusventilationen, men ja upptäcker att mororn läcker allt mer olja och ryker värre varje dag. lagom till skolan slutar är röken bakom bilen så tjock att den ser ut som ja kör runt med Smoke screen i en gammal bondfilm. Jag inser att bilen inte kommer överleva resan hem. Eurotransport anlitas att ta bilen på en biltrasport tillsamman med massa andra fina bilar ner till södra sverige igen. Nu är det sommaren 2009 och efter ett komptest tas motorn ut för renovering.

sjukt missnöjd dåvarande flickvän sitter i hörnet och tycker jag är knäpp. ICQ/ab gör även den bakre plåten löstagbar på samma gång då jag anar att detta inte är sista gången motorn åker ur.

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/motorrenovering/DSC00834.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/motorrenovering/DSC00824.JPG

hittade felet. ICQ/ad Nästan alla packningar i motorn var också tvugna att bytas då övertrycket i vevhuset förstört dem..

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/motorrenovering/DSC00827.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/motorrenovering/DSC00828.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/motorrenovering/DSC00833.JPG

motorn är i igen och funkar fint.. årets enda tur blir dock den till vinterförvaringen ICQ/ac
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/motorrenovering/DSC00854.JPG

Nu är vi snart frame i nutid! Och då jävlar kommer komma fina bilder och nya fälgar. ICQ/ag Ge mig lite pepp och komentarer så slänger ja upp kopplingsbytet som skedde 2011. Och bilder på hur den ser ut nu imorgon.

66

jamen visst e den fin kom igen nu mera bilder.. hoppas din nuvarande Fv är mera vw förstående.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

67

Jamen det är väl klart vi behöver nya updates med bilder på flickvän... bubblan och allt som hänt ! 2011 är ju så ...2011...

You´ll never know...

68

Då börjar ja skriva dagens updatering.. Just nu är jag ungkarl så några flickvänsbilder blir det inte. ICQ/ad Bubblan tenderar ju att locka till sig mänger av barn och pensionärer men av någon anledning inte söta flickor i 20 års åldern. ICQ/ae Får kompensera med en modellbild till från power meet 2011 kanske. ICQ/ad Massa bilder och en del text kommer om ca 30-60 min ICQ/ab

69

Som ungkarl är fördelen att man hinner skruva mer, kul objekt och tråd, härlig envishet och kamp, väntar med spänning på mer bilder. Lycka till ICQ/ad

Längtar efter luftkylda turer här o där......aircondition ??...idioti när det går utan tak......
VW 1600 typ 3 1972 cab
presentationstråd :   http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 32#p116132
projekttråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 40#p116140

70

påväg till bugrun 2010 och en stolt ägare. glömde säga att vevusventilationen byggdes om till sluten igen av tidigare nämda anledning. det ser ni på dagens motorbilder ICQ/ab

http://mr-nicke.se/stuff/oijoij/30863_400876983316_620883316_4409683_6087124_n.jpg

Efter motorrenoveringen upptäckte jag att solfjäderkoppling -74 inte funkar speciellt bra ihop med orginal -59 urtrampningslager. Det fick funka över vintern men till sommaren 2011 hade en ny koppling inhandlats och motorn åkte ur igen... Mycket smidigare när man kan ta bort bakre plåten. ICQ/ab En carport hade också tillkommigt hos föräldrarna så nu kan ja äntligen meka lite bekvämare än under en pressenning ICQ/ag

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1078.jpg

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1088.jpg

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1090.jpg

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1092.jpg

Jag har hört att det ska va nån böj på det här röret? ser detta rätt ut?

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1093.jpg
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1095.jpg

Tror det var micke här på forumet som tippsade mig om att bubblan har en högtryckszon åvanför växellådan. för att utterligare förbättra kylningen då 1600cc blir lite kvävd på kylluft i det lilla motorrummet sågade ja upp ett hål i den här plåten. Detta visade sig vara en fantastisk ide, oljetempen sjönk med 10 grader vid 110 km/h ICQ/ag

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1109.jpg

Ny koppling och stolta föräldrar, båda två har minnen och historier tilsammans med bilen. Mamma tog körkort i den till exempel ICQ/ab

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1118.jpg


Nu fungerade bilen som den skulle för första gången! utan att läcka olja, ryka eller låta som en stenkross när man kopplade. ICQ/ab Bilen användes flitigt under hela sommaren 2011 utan problem även om  jag ännu inte var riktigt nöjd med utseendet så fick den va med på många fina bilder. En tempmätare instalerades också för att va säker på att inte göra om samma misstag igen. ICQ/ad

http://www1.garaget.org/archive/118/117750/149746/149746-1991893.jpg

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/_S9T2544.jpg
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/_S9T2528.jpg

Nu är det nutid igen. Eftersom jag inte behövde göra några reparationer kunde jag den här sommaren 2012 äntligen har råd med nya fälgar! eller nya var de kanske inte.. men med lite blästring och lack vart de som nya ICQ/ag extraljus tillkom också, de har legat på hyllan och väntat sedan flera år tillbaka ICQ/ab

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6974.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6970.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6898.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6921.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6936.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6945.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6951.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6958.JPG

http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6962.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6985.JPG
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMG_6966.JPG

Och det mina vänner är historien fram till nu om min bubbla. Den är inte på något sätt klar än, men det kommer den nog förhoppningsvis aldrig att bli. ICQ/ad

71

svin läcker    ICQ/ag

72

tackar... och det påminner mig om att att tacka er alla( ingen nämd ingen glömd)! ICQ/ag Utan all kunskap, guider, inspiration och människor som hjälp mig på detta forum och de som förr i tiden hängde på meanbugs forumet hade jag aldrig fått den i detta skick.  ICQ/ab

73

Riktig fin bubbla ! & mycket fina bilder !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

74

Tycker den blev helt rätt som du har fått den nu. Inte mycket kan slå ett par originalfälgar. Mycket schysst stuk. ICQ/ad

75

Det blev skitbra med nya däcken och fälgarna! Mycket prydligt ICQ/ag .