1

Bak på bilar med framhjulsdrift lägger man ofta in koniska shims mellan spindel och hjulupphängning (om det går beroende på konstruktion givetvis) för att få mer camber, därför tänkte jag om man inte kunde göra detsamma mellan fjäderbenet och spindeln fram.
Det kommer ju inte att linjera helt rätt i skruvhålen, men med måttliga vinklar så borde det väl gå?

Jag har letat men inte hittat något om det, beror det på att det inte går eller beror det på att ingen kommit på den brighta idén tidigare? ;-)

Anledningen till att jag vill göra det är inte för att förbättra kurvegenskaperna utan för att få ett lite tuffare utseende. Som det är nu så ser den ju ut som en gammal kobent traktor fram... En annan fördel är att däcken kommer längre från skärmkanterna. :-)

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

2

Justeringen av cambern sker på 1303 på den innre bulten på bärarmen. finns inte många mm justeringsmån där .

jag har löst det som så att jag har byggt justerbara topplagringar med uniball infästning , plus/ minus 25mm justeringsmån har jag därmed o kan vinkla in ALLDELES för mycket camber .

vill man inte bygga justerbara finns det ju lösningar med fast max camber o fixa oxå och troligtvis enklare.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

3 Senaste redigerad av Goggleman (2012-03-01 09:48:33)

Ja, det blir ju inte så stor förändring av cambern när man justerar några millimeter där.

Grejen är att jag vill inte göra ingrepp i bilen, jag vill att den ska gå att återställa till original helt och hållet och jag antar att man behöver ta upp i plåten vid övre fästet med din lösning.
Finns det färdiga fjäderben med inbyggd ändrad camber eller är det något man får modda själv? Snart blir det nog en lösning med shims ändå. ;-)

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

4

det behövs ingen som helst modifiering av bilen. det går att återställa helt o hållet till original

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.