1

Jag köpte ett set begagnade weber 40IDF på annons.
Nu när jag fått hem dom så visar det sig vara 36IDF? Med 32 halsringar?

Är det stor skillnad mellan 36 och 40(och då menar jag inte 4mm ICQ/ad )

Jag är inte så bevandrad i webervärlden ännu, jag köpte dessa för att jag tänkte lära mig ICQ/ab

Dom ska sitta på en 1776 med 044 toppar och en något högre kam(nästa sommar, när det bygget beräknas vara klart)
Jag tänkte även prova dom på min 1641a, men småportade toppar och 1-1,25 vippor nu i sommar.

Det räcker säkert för mig med 36or, men det är ju trist om jag blir biten av trimflugan och vill bygga större såsmåningom och då har för små förgasare.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/900312.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Med lite bestyckning så passar dom på båda dina motoralternativ. På 1641 skulle jag söka efter ett par mindre halsringar tex 28. Om det är förgasare från Alfa så kan det vara lite värre att få dom att funka därav väldigt ofta till salu. Har upplevt att det kan vara svårt att få tomgången att fungera på slitna 36 från Alfa men byggde i höstas en 1680 där kunden hade renoverat ett par 36 alfa som gick förvånansvärt bra. Satsa på renoveringskit och nogran rengöring så funkar dom säkert.

3

Kan jag se om dom kommer från Alfa? eller är dom exakt som en "vanlig" IDF36?

Dom är iaf i mycket bra skick, inget glapp i spjällaxlar.

Jag fick med mycket munstycken, packningar och grejor så det ska säkert gå att få ihop bra.

Lite surt bara när man öppnar stora börsen och tror man köper IDF40, så är det 36or  ICQ/am
Nu räcker dessa som sagt långt, men endå...

Säljaren påstår att det är samma förgasare, bara man byter halsringar?

Buss 65
Ghia 57

4

Mina 36:or var väl från en Alfa Hasse? De hade vi ju problem med då de drog tjuvluft via chokehuset. Det fick vi blocka. Sedan började de funka bra. De hade dessutom en retur för bensinen som man måste plugga. Chokehuset tycker jag att jag anar på bilderna. Är det liksom öppet i botten med ett "nät"?

Alte Liebe rostet nicht!

5

Chokehuset är tydligen redan pluggat.
Och dom har två "ingångar" för bensin. Är det bara att plugga returen då?

Buss 65
Ghia 57

6

IDF40 är ju betydligt mer eftertraktade = dyrare.

7

lasslo skrev:

Nu syns inte ingångarna på dina bilder men jag pluggade dessa med en kort slang och en rundstav med två slangklämmor. Det känns inte helt hundra att åka så. Spricker returen eller börjar läcka så har man soppa rakt ut i maskinrummet. Det står på todo-listan att istället slå in en blydank i returen och plugga den för gott men på mina har jag inte gjort det ännu.

Alte Liebe rostet nicht!

8

nizekustoms skrev:
lasslo skrev:

Nu syns inte ingångarna på dina bilder men jag pluggade dessa med en kort slang och en rundstav med två slangklämmor. Det känns inte helt hundra att åka så. Spricker returen eller börjar läcka så har man soppa rakt ut i maskinrummet. Det står på todo-listan att istället slå in en blydank i returen och plugga den för gott men på mina har jag inte gjort det ännu.

En bra länk ang. 36 IDF: http://www.carburetorclinic.com/36idf.html
//Anders

9

nizekustoms skrev:
lasslo skrev:

//Anders

10

nizekustoms skrev:
lasslo skrev:

//Anders

11

Tack Andsta. Det var en kanontråd.

Efter mycket velande blir det nog att jag behåller förgasarna, jag fick erbjudande av säljaren att skicka tillbaks dom eftersom det inte var 40or som han skrev.
Men dom är i såpass bra skick, och dom räcker ju länge åt mig endå..
Så jag får svälja att jag inte köpte 40 IDF till ett bra pris, utan istället köpte IDF 36 till förhållandevis sämre pris  Default/hmm

Buss 65
Ghia 57

12

Hej Lasslo ICQ/ab
Gurra Malmö här!
Nu är det så att jag har köpt en motor i danmark, en väldigt mild 1914cc. Förgasare :dubbla IDF 36or ICQ/ab . På denna motor är det satt en 009 fördelare utan vaacum! Bilderna i länken här ovanför så ser jag en vaacum fördelare hmm....Vad kommer du att köra med? Är det ok med både ena och det andra?

Ha det bra
Gurra

13

Hallå gurra.
Jag ska köra med en 009, det är nog det vanligaste och enklaste. Tror jag iaf, men jag är ingen expert ICQ/ad

Jag har aldrig sett att man kör dubbla weber och vaccumförställning förut? Det borde väl bli svårt att få att stämma. Vaccumklockorna är ju olika för olika förgasare, och det borde väl inte stämma med stora förgasare och en klocka för tex en solex 34Pict 3.

Buss 65
Ghia 57