1

Hur vet man att syncro systemet är ok när man skall köpa en -90 som inte går att starta
och provköra ?

2

Då köper man grisen i säcken.

3

Det är inte ens enkelt att testa drivning på en bil som är körbar.
Är bilen inte körbar så är det omöjligt att testa drivningen.
Så det är bara att utgå från det värsta.

Dom flest syncrona kräver ändå ny VC
Ny VC 9000:- eller decupler 7000-9000:-
På dom flesta syncrona sitter axeln till diffspärrarna fast.
Enkelt att fixa men trångt som h*****e.
Kräver ca 2-3 timmars jobb per diffspärr.
Vibrationer är väldigt vanligt med som kan komma från många
olika orsaker men med samma symtom.
Tex obalans i kardanen pris 7000:- .Men kan vara så enkelt som däcken.
Dåliga drivknutar sitter 8st på en syncro så där är stora pengar att lägga.
Dåliga växellådor förkommer med ca 3-4000:- för en begagnad.

Syncron är ingen billig bil att renovera så om man inte har tur så är det bättre att
betala mer för att hitta en som är i bra skick och fungerar.
Men när du har en som fungerar så har j*****t roligt.


Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.