1

Är liten sugen på att testa att bredda ett par fälgar. Nån som har provat/har någon smart idé på jigg/kan såga tanken längs med fotknölarna?

/E

2

Be någon klippa en plåtremsa i maskinsax i 3mm(?) plåt, och den bredd du vill öka - sedan valsa den rund ungefär som fälgen.
Rita markering i fälgen och kapa med rondell, sedan bara att punkta ihop kant-i-kant osv....med lite känsla på ett plant underlag kan man ju även mäta med tumstock !

Jag har breddat på så vis vid 2-3 tillfällen och det har gått bra.

3

Sätt fälgen på enbromstrumma och hjulspindel i skruvstädet, sen kapar du den med vinkelslipen medans den snurrar. fixa ev något att hålla vinkelslipen mot så blir det rakt. sen klipper och valsar du en plåt som Mettis sa, och punktar fast den med fälgen på spindeln, bygg nån sorts justerbar arm som du kan hålla mot fälgkanten så ser du om den blir rund eller inte.. Jag har inte gjort detta själv mer än att jag har delat en fälg..

4

Det funkar bra som beskrivits ovan fast jag gjorde det i en stor svarv, var bara jäkligt nogrann  ICQ/ab

5

Tackar för tips! Perfekt, 3-0 i derbyt möjligt/ DON'T do it,då är jag övertygad om att ett försök bör göras,0)

/E

6 Senaste redigerad av Hebster52 (2012-02-10 08:32:15)

Ta bort original fälgbanan från centrum och släng den i skrotlådan.
Sök sedan ny fälg med önskad bredd och samma inner diameter på fälgbanan som bubblans fälgar som du tar lös från dom centrumen och svetsar dit dom bredare fälgbanorna på bubbla centrumen. Om jag inte minns helt fel så hade bla. Volvo 15 tum fälgarna samma inner diameter på banorna som bubblorna har.

Monterade fälgbanorna på mina med hjälp av ett framhjul nav och trumma för att få dom rakt på centrum.

Mycket enklare och behöver inte helsvetsa långa fogar runt fälgarna... ICQ/ab

Gjorde domhär 66:a fälgarna är så.  Behövde inte ens balanseras.. ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7 Senaste redigerad av rs68 (2012-02-10 08:05:35)

Instämmer med Hebster. 740/940 stämmer bra och är 6 tum breda.

8

nackdelen med att använda volvo fälgbanor är att ventolen hamnar på insidan och att det blir en pressning i fälgbanan synlig, fördelen är att det är relativt enkelt.....

fördelen med att lägga i en remsa är att det ser mer original ut och att ventilen hamnar utåt. även lättare att bestämma bredd på fälgen.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

9

Självklart är det enklare om du vill ha någon annan bredd t.ex men kräver ju att man har tillgång till svarv. 6 tum är ändå ganska lagom och det går ju svetsa igen ventilhålet och borra ett nytt på rätt sida. Det pressade spåret är inte speciellt djupt så jag spacklade igen det med glasfiberspackel. Bild finns i denna tråden.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5493

10

Behöver inte ha nån svarv...   ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11 Senaste redigerad av erikhaag (2012-02-11 16:49:52)

Bara för att krångla till det lite. Plus att jag gillar mallar. Vad tror ni om det här?


Tänker att det borde bli skapligt rakt nästan automatiskt. Men när man svetsar,hur mkt dras matrialet ihop? Kan man tänka att det dras ihop lika överallt lr måste man kompensera på ngt sätt för det? Har ni som provat att bredda fått sätta på mkt vikter? Frågor frågor men tusan,när man börjar klura så släpper det inte så lätt..  ICQ/ab
/E

Post's attachments

Fälgbreddare.jpg, 237.4 kb, 1279 x 683
Fälgbreddare.jpg 237.4 kb, 602 downloads since 2012-02-11 

12

Byta fälgbanor på fälgcentrum är otroligt enkelt och säkert.
Vänder du fälgarna så glöm inte att byta sida på ventilen så den inte hamnar på insidan.

När jag breddade mina 16"fälgar till min gula splitpanel gjorde jag följande.
Gjorde en rits på tvären i fälgbanan för att senare få samma vridning på de delade fälgbanorna.
Märkte upp alla delar så jag inte blandade delarna.
Stack av fälgbanan mitt i anliggningen mot fälgcentrum.
Slipade försiktigt bort den resterande fälgbanan från fälgcentrum.
Klippte ut en 3mm remsa som jag först krökte ändarna på innan jag valsade remsorna, jag lade stor vikt vid att få de nya ringarna exakt lika stora som fälgbanorna.
Sen slipade jag en 45graders svetsspalt runt om vid alla blivande svetsfogar, ca 1/3 av tjockleken sparade jag.
Blästrade alltihop.
Svetsade fast fälgbanorna med ventilhålen i ett svetsbord med 8 svetspunkter.
Lade på den valsade ringen med svetstråd 0,8 som svetsspalt.
Lade dit 4 loppor.
Lade dit den övre fälgbanan och loppade med 8 punkter.
Pressade ner fälgcentrum med anläggningsytan mot trumman uppåt.
Mätte in fälgcentrum (anliggningen mot trumman) mot utsidan av fälgbanan (anläggningsytan däck mot fälg).
Punktade fast fälgcentrum.

Mätte och kontrollmätte med stålskalor och stålvinklar.
Punktade mer så jag hade en 16 punkter per del.

Klippte till 2 st 3mm plåtar som jag sen fasade likadant.
Passade in plåtarna med 0,8mmspalt.
Sen ställde jag in svetsen med dessa provbitar så svetsen precis trängde igenom på andra sidan.

Nu mätte jag allt en gång till och helsvetsade allt mellan punkterna.
Jag växlade svetsningarna mellan alla fyra fälgarna så de höll sig raka och runda.

Detta gjorde jag för 16 år sen innan det var vanligt med 16" stålfälgar.
Nog för att det blev jävligt rakt och runt så föredrar jag idag att vända fälgar, enklare, billigare, clinchkanter osv.
Det finns bättre metoder än så här, sämre också för den delen, men såhär gjorde jag.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Jag har också funderat på att bredda ett par fälgar, har inte bestämt mig om jag ska ta färdiga fälgbanor eller lägga i en remsa.

Men när man ska svetsa ihop dem hade jag tänkt ta en spindel med en trumma på och sätta i skruvstädet, sedan rigga upp indikatorklockan på nåm arm så borde man ha ganska bra koll på att det blir runt och rakt ICQ/ab

14 Senaste redigerad av michaelth (2012-02-12 09:54:14)

Om man nu tänker sig att svetsa i ringar måste man vara säker på att man kan svetsa mycket bra!! det är mycket stora krafter som försöker slita itu bitarna även vid 2 bars tryck.. dvs 2 kg /kvadrat centimeter..räkna lite på ytan så ser ni hur mycket som trycker på... Default/yikes  finns det då en por eller dålig svets under fälg varvet .. kan det gå mycket illa.. en proffs svetsare här i byn la alltid 2 ringar en bredare som var punktad på insidan av fälgen som extra säkerhet.. detta är ingen lek!!
Det är mycket säkrare att byta ut centrumet  dvs flytta det gammla till en nyare/bredre fälgbana.
även där är det viktigt att man får tillbaka hållfastheten i svets förbanden..är ju mycket bryt i en sådan detalj.
att bredda fälgar är en "detalj" som många ser lättvinligt på och smattrar ihop med migen.. kan gå bra..
jag sett en uppfläkt fälg.. killen klarade sig.. den brast i svetsen vid upppumpning men höll ihop till viss del.. men han sket ner sig i smällen..
+ nedsatt hörsel ett tag..+ att han aldrig försökte sig på detta igen ..detta var en hempulad breddning.


Proffs svetsaren slutade bredda fälgar för han ville inte vara ansvarig för någon olycka!!

gör som ni vill men ha respekt för krafterna!!!
vissa saker skall man hålla sig ifrån om man inte är helt hundra på att man klarar av det!! vad är mer värt livet. hemgjord fälg eller några hundra för en färdig ?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

I England, hemslöjdens förlovade land, så får man inte använda breddade fälgar som är ihopsvetsade.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Mogge skrev:

I England, hemslöjdens förlovade land, så får man inte använda breddade fälgar som är ihopsvetsade.

Det säger en del...sällar mig till de tveksammas skara,ingen vill vara offer när det går snett... ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

17

Gått å klurat vad göra;nya fälgar? Fint och dyrt. Inte så många olika ET att välja på vilket kan bli knas med de adapters jag ska ha på. Bredda gamla fälgar? Lite knivigt,kanske farligt om det inte blir bra,STOR uppsida: ser orginal ut.

http://forumbilder.se/images/b28201252658P1fc7.jpg

Är det de här tre svetsarna man slipar bort för att ta bort fälgcentrumet? Om jag går på den här metoden och Volvo-fälgar; kan jag,inom rimliga gränser,sätta den ET som passar mig? Alltså,har Volvo-fälgarna en plan yta som jag kan justera fälgbanan mot? /E

18

En följdfråga; fälgens bredd,mäter man det absoluta yttermåttet på fälgen eller den kant som däcket pressar ut mot? /E

19 Senaste redigerad av Fahlke (2012-04-18 17:23:25)

Bredden är kanten som däcket ligger mot. VW centrumet kan du placera ett par centimeter utåt eller inåt i volvobanan efter tycke och smak.

Post's attachments

429031_210298625744927_100002943722649_372637_1235884301_n.jpg, 75.8 kb, 960 x 720
429031_210298625744927_100002943722649_372637_1235884301_n.jpg 75.8 kb, 436 downloads since 2012-04-18 

429891_210969525677837_100002943722649_374222_1831578248_n.jpg, 81.63 kb, 960 x 720
429891_210969525677837_100002943722649_374222_1831578248_n.jpg 81.63 kb, 610 downloads since 2012-04-18 

575262_234009213373868_100002943722649_429467_891308325_n.jpg, 97.24 kb, 960 x 720
575262_234009213373868_100002943722649_429467_891308325_n.jpg 97.24 kb, 407 downloads since 2012-04-18 

20

Gör du dom nogrant så behöver man inte ens balansera dom, jag brukar mäta från ett 10mms plattjärn på fälgkanten ned till anläggnings ytan med skutmått så den hamnar innom nån tiondel.
Brukar knacka ut en liten bula mot fälgbanan på varje vinge så blir det lättare att få dom rätt.
Det kan skilja några tiondelar i diameter så kläm ihop dom länst ut vid svetsning.
Svetsningen SKA svetsas av någon som kan OCH med en bra svets.
När man kör med stor camber tycker jag att man ska svetsa hela vägen.

Sen tycker jag att det inte finns några snyggare en en reversed smoothie på en slammad vw

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

21

Mycket bra information,tackar! /E

22 Senaste redigerad av Wiebe (2014-03-25 11:06:40)

Ett litet tillägg, jag använde fälgbanor från Golf passade bättre i mått än Volvo 850 fälgbanorna som jag provade först!
Ändrade även så att ventilen kom på rätt sida!

Post's attachments

bild 02.JPG, 531.05 kb, 1296 x 968
bild 02.JPG 531.05 kb, 418 downloads since 2012-04-19 

bild 3.JPG, 450.35 kb, 1296 x 968
bild 3.JPG 450.35 kb, 352 downloads since 2014-03-25 

vw golf-03 fälg.JPG, 552.22 kb, 1296 x 968
vw golf-03 fälg.JPG 552.22 kb, 371 downloads since 2014-03-25 

(o\ ! /o)

23

Våt lack eller pulver.? Snygga hur som!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24 Senaste redigerad av vwfreak (2012-04-19 14:13:01)

gissar på pulver hos glanex ( vår lokala bläster/lack)  ?

25

Pulverlack med klarlackspulver!
Stämmer det är Glanex som utfört jobbet!
Tobbe du ska få tillbaka din bromstrumma, jag är klar med den nu!

(o\ ! /o)