1

Någon som testat denna? http://www.skruvat.se/Rostatare-300-ml-P48260.aspx
Hur bra blir det?

Alte Liebe rostet nicht!

2

Japp! funkade fint lätt att lacka över, dock lite kladdigt o knepigt att få bort överflödigt innan lack. Rost har inte synts till än 2år sen jag gjorde det

3

skogman skrev:

Japp! funkade fint lätt att lacka över, dock lite kladdigt o knepigt att få bort överflödigt innan lack. Rost har inte synts till än 2år sen jag gjorde det

Det låter bra... Skall prova det på lådan under framsätet där jag inte kommer åt att slipa överallt.

Alte Liebe rostet nicht!

4

Det går säkert bra, jag testade turtles variant(säkert exakt samma) på en Saabdörr för många år sen, sist jag såg den bilen  var det inte ens tillstymmelse till rost där.

Nicko - Köper du från skruvat.se så glöm inte klubbrabatten ICQ/ab
Dom ska förresten även ha fått in ca1500 nya produkter till luftkylda vw ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Hur mycket tror ni går åt till ett underrede?

6

Det finns(iaf i Skåne) en gubbe som säljer sånt i en & fem liters dunkar på veteranmarnader.
En kompis köpte en dunk, så jag kan kolla på hans dunk efter kontaktuppgifter till gubben. Om nån är intresserad.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

lasslo skrev:

Det finns(iaf i Skåne) en gubbe som säljer sånt i en & fem liters dunkar på veteranmarnader.
En kompis köpte en dunk, så jag kan kolla på hans dunk efter kontaktuppgifter till gubben. Om nån är intresserad.

Antar att det är denna du menar...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

8

Det är faktiskt ganska drygt, behandlade mitt pickupflak med detta eller om det var turtles motsvarighet. Stod en het sommar och slet ut vinkelslipar och borst-rondeller på löpande band.. stört omöjligt att få varenda por ren, så använde rostätare och därefter (som inte finns längre) julas epoxigrund och 2k båtlack. Inte ett spår av rost ännu (gjordes 2007).

9

Är inte det där i princip Citronsyra och tapetklister ?
Citronsyra finns på liters flaskor på färghandeln.

10

Nej det är inte citronsyra. Citronsyra med många andra syror tar förvisso bort rost, men man måste skölja överjordiskt noga efteråt för annars rostar det än värre. Sedan rostar det ändå, så man får avsluta med att torka samt slipa bort ytrosten igen. Dessutom måste man om man använder citronsyra låta det verka tills rosten är helt löst, då det inte stoppar rost som blir kvar i porer på något vis, dvs det lämpar sig bättre åt grövre saker man kan låta ligga i bad några dagar. Vill man labba själv är det bättre att använda fosforsyra, som förutom att lösa rosten även förenar sig med järnet och bildar järnfosfater och till viss del skyddar mot vidare rostning. Har med goda resultat använd detta på diverse delar..

11

Det borde ju finnas en innehållsdeklaration på Corrostabil-burken. Det kanske är fosforsyra i.

Alte Liebe rostet nicht!

12

Ja, det stämmer nog bra det, citronsyra brukar man lägga ned grejor som får ligga i bad ett dygn eller mer. Får alltid känslan att man bllir lurad att köpa dyra burkar med mirakelmedel som eg. är nåt väldigt simpelt som går att köpa på färghandeln till en bråkdel av priset om vill ha större mängder.
Använder t.ex. Oxalsyra för att rengöra båten på hösten, funkar skitbra, tar bort beväxningar utan en massa jobb, bara svabba på och skölja av efter 20 minuter typ.

13

Jag köpte en flaska corrostabil rostätare och tycker det verkar fungera kanon! Det här resultatet fick jag efter 10 min:

http://www.antoneklund.se/hjulhus2.jpg

http://www.antoneklund.se/tröskel.jpg