51

sådana kopplingar brukar finnas på akvariebutiker annars ICQ/ab ser jävligt bra ut . bra tips angående nipplarna . skönt attm an har ett gäng m3 gängtappar liggande där nere i garaget, blir o göra ett besök på hobby butiken för min del oxå ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

52

Eftersom du håller på med vaccumslangen så popade det upp en fråga jag har tänkt på ett tag. Kan man ha för lång slang? har man sprutet inne i bilen (min sitter nere under passagerarsätet) så blir det ett par meter slang.

53

riseabove skrev:

sådana kopplingar brukar finnas på akvariebutiker annars ICQ/ab

Jo, som gammal akvarist tänkte jag nog på det...  ICQ/ab  Men de slangarna är nog lite grövre.
Jag tänkte prova med silikonslang (bränsleslang till RC-modeller) till att börja med. Kanske
är den för mjuk och sugs ihop? Nåja, eftersom jag ändå ska börja med förgasarna så kan
man ju testa med att ha MS'et inkopplat men utan att det får styra någonting. Blir ju även
ett kvitto på att mapsensorn och resten av givarna  levererar vettiga värden.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

54

Lurv skrev:

Eftersom du håller på med vaccumslangen så popade det upp en fråga jag har tänkt på ett tag. Kan man ha för lång slang?
Har man sprutet inne i bilen (min sitter nere under passagerarsätet) så blir det ett par meter slang.

Vet faktiskt inte, men så länge slangen är hel o inte är klämd någonstans borde det väl funka. Med tanke på att många har satt in strypningar
för att dämpa vaccumsignalen, så verkar ju mapsensorn ändå vara tillräckligt känslig. Du får nog prova o se hur det beter sig...

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

55

Du vet sådana där Rapid-kopplingar för blå tryckluftsslang, som jag brukade använda på turbomotorn ?
Finns i 3 mm oxå (på exempelvis Hiflex). Jag kan kolla i lite skrotlådor på jobbet ?

56

Ja, gärna! Den är förmodligen lite tåligare än den silikonslang jag köpte.  ICQ/ab

57 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 20:52:13)

Minor update:

Passade in plåten mellan motorn o lådan. Återstår att hitta på någon bra tätning mellan plåten
och kåpan, framförallt på motorns v. sida.

https://rvqlqa.db.files.1drv.com/y4meLD3azj0gggKyEKE5vUOT7CfeDREg3Hm8NG6T-q--xk0BMOGESgkW12Ziko4IGpbz72hgIiBBOb7m1qmAslO_0JLMu94ngq85aCbgDXv9Py5qQx8js5KwTGXGtb-ym1XIuonGbhf7caEd-cCQrRrh6yzykaGnHVUTeFVK_n6hOgzehuoLxrVHqLVOfeFEJvalZB5PTQcv-38XYCaUwrBVw?width=800&height=600&cropmode=none

58

det här bygget blir så rackarns seriöst att man blir lite fuktig i ögonkanten. löjligt snyggt måste jag säga.

stort tummen upp minsann

59

Nja, riktigt så fint tror jag inte att det är. Har liksom inte kollat än hur det blir med motorn i bilen...
Men tack iaf!  ICQ/ab

60

har en känsla av att det kommer bli sketnajs i bilen.....

61 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 20:53:38)

Fixade plåten på motorns högra sida, längst in

https://plsmca.db.files.1drv.com/y4mPUpFl3Tlb76n-w5XHFQGcZqmKacaC8PXwtA18QSbCmEe8Xtccipv9aIGmcK7pBiqYVxDuP68EP-BVpArMRYSuGl4D7uktzNlZZOXm8bFhdhVcGSb42L3x_DtgU8Np5d2kPC_-VO7vgC34BnHcoCmpk6TeTWkoo2-IlO3tQz-dqQCiSArj5SGgwWxmTuHyIwa42dxI4VNVxvFaJhrS2v__w?width=800&height=600&cropmode=none

På plats på motorn

https://sfsmca.db.files.1drv.com/y4mhPC9LnTQOqkDEQqgGZBzOBwlL1hsx2XVbn_4-QN-dTnK-aah7bm73n_uXkZkxHsJdnO1GAwLij5F0JfHbknShmneYlU-f2uUrS-dPSklS1K8xQlRlurf2wJS8FOJoSWvWIRTLoslXWkTPug52GG67mtcYocUPBfPGsK9DiIwBd9QLlIqlevFD8ZNQKx1Pm23NrIjc36iy5OWFrjaVIR7VQ?width=800&height=600&cropmode=none

Återstår att se om det går att passa in med den befintliga motorrumstätningen...

62

Jag använde en brun tätningslist när jag hade en oljekyskåpa som passade förträffligt dåligt! Jag tror listen används som dörrlist igentligen, men den funkar skitbra! Det är med tejp på ena sidan och en "W" profil på andra sidan.

Professionel P.I.M.P (åker VW)

63

Jag använde en brun tätningslist när jag hade en oljekyskåpa som passade förträffligt dåligt! Jag tror listen används som dörrlist igentligen, men den funkar skitbra! Det är med tejp på ena sidan och en "W" profil på andra sidan.

64

65 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 20:55:17)

Gjorde ett försök att klä mellanplåten med kolfibermönstrad vinylfilm. Det var f-n i mig inte lätt!  ICQ/ac
Det ser ju så lätt ut på alla filmsnuttar man hittar på YouTube, men verkligheten kom visst ikapp mig...
Nu är ju förstås den där senare mellanplåten böjd o kurvad åt alla möjliga håll, så det kanske inte
var så smart att ge sig på den som första objekt.

https://svsmca.db.files.1drv.com/y4mV0io2dapQpbPBRJFkYFzm4Jig9DUNqauTBQrsgjcw_Q35zaTrPupuUkkw72QiewNUVtUHitpJWHZoo5HGy5hUjoEFzAO7-fGrLmh-3fxThvuGfbQf5LtoT01_DecXEw3Oou4brwfClX7Fg0uwlSMfH0cXJDdltAoDhKdoLw8uuQ7-Az2LU7OeQX1nIh5VEadxCA0yeaPIgM0emx51qRsKA?width=800&height=600&cropmode=none

Kan säga att den ställer rätt stora krav på underlaget, minsta ojämnhet syns igenom. Precis när
jag hade fått hem vinylen så visade det sig att vi har en person i klubben som har gått kurs på
det här, tror han ska få göra om det...  ICQ/ae

66

Som vanligt blir jag extra lycklig när jag ser dina framsteg då man kan blir mer än lovligt trött på alla bussar. SNART skall jag själv uppdatera min tråd med massa smått o gott jag har fått gjort

67 Senaste redigerad av Stefan F (2012-03-18 16:02:35)

Det ser vi fram emot!  ICQ/ag   
Har också förundrat mig lite över alla dessa typ2-projekt... Inget illa menat med det, det är alltid kul
att se hur andra löser sina problem, men var är alla spännande typ1 & 3-byggen? För visst finns det
sådana därute?   ICQ/af (mer än de som redan är redovisade här, alltså...9

68

Rost väger mindre än kolfiber... ICQ/ad

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

69

PeterJ skrev:

Njae... det tror jag nog inte riktigt på... ICQ/ae

Var först inne på att drapera mellanplåten med riktig kolfiber (och har väl
inte helt slagit den idén ur tankarna...) men dels är det betydligt dyrare
och betydligt meckigare med all epoxy o annat klet. Å andra sidan är den
ju betydligt tåligare både mot värme och mekanisk påverkan.

70

Trodde att kolfibervinyl var vigt åt de som vill men inte kan, som en falsk dumpventil.  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

71

tja nu är ytan e slät o fin, e det bara att gjuta av den så du får en form sen göra en riktig kol detalj.. ICQ/ag borde gå att sälja fler av..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

72

Stefan F skrev:
PeterJ skrev:

Väg ett rosthål ska du se... ICQ/bt

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

73

michaelth skrev:

tja nu är ytan e slät o fin, e det bara att gjuta av den så du får en form sen göra en riktig kol detalj.. ICQ/ag borde gå att sälja fler av..

Mmm... du skulle se den på nära håll  Default/hmm   Om allt man betraktade återgavs i 800x600px upplösning skulle inga ytor
behöva spacklas  ICQ/ae   Det finns färdiga mellanplåtar i kolfiber att köpa, men prislappen är avskräckande...

74

PeterJ skrev:
Stefan F skrev:
PeterJ skrev:

Väg ett rosthål ska du se... ICQ/bt

Okej då, men jag anar vissa problem att drapera detaljer med rosthål  Default/lol

75 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 20:56:06)

Halade fram tigersågen och gjorde ett par små (nåja...) öppningar för serviceluckor.

https://r1smca.db.files.1drv.com/y4mv0AQ9foz0pORGPcbx0N15LsJItX9iJI0Iyj9thQ755OAbQVe46HpzTg7kDs98gdbSqKyjMeHvonm9AYraBpZC9tHEdje-uaOtzMTpNG7Jc6cVWwg_PFuRUursKVV5G6DJgb6CnX2QQfOhq_H4lf2TsQX59Ns1TXTg4qwtVExFP0JT6xYKmIZnAj07CqGYFqJMa0MNiRh8BvFR-mjKfIkKA?width=800&height=600&cropmode=none

De runda urtagen är för att göra plats åt spridarfästena på insugen