Visst är det märkligt att det alltid är de minsta delarna som tar den längst tid? Gick o funderade på hur man skulle fixa
vaccumsignalen från insugen till MS'et. Gjorde ett nedslag i en av traktens hobbyaffärer och fick tag på fyra små nipplar
som vanligen används för tryckmatning av bränsle på RC-modeller

M3 gänga, enkelt att montera på insugen. Men sen behöver man ju någon sorts 4-2-1 koppling för att ansluta slangen
till boxen. Frågade om de hade några T-rör i samma dimension, men det fanns förstås inte...
Däremot fanns det 3,2mm mässingsrör och det borde väl inte vara så svårt att löda ihop bitar av dem till något passande?
Bestämde mig för att göra två Y-rör och ett T-rör, vilket med facit i hand var ganska osmart... Lyckades borra ett 2,5mm hål
i den långa rördelen och slipade ner den andra delen till ung. 45 grader. Fixerade hela härligheten, kletade på lodpasta och
drog igång den lilla gasolbrännaren. Nu var det ju inte riktigt som att kapillärlöda ihop kopparrören till elementen i garaget
som jag gjorde för ett antal år sedan, det här var ju klart mycket mindre dimensioner. Fast silverlodet flöt ut så fint och när det
hade svalnat kunde jag konstatera att rören satt ihop ordentligt.

Fast när jag blåste i rören så var det (förstås) tvärstopp
Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut var resten
av lodet hade tagit vägen... För att göra en lång historia kort så ägnade jag säkert 3-4 timmar åt de där två Y-rören. Med
att borra ur silverlod, löda ihop glipor, borra igen, osv. osv.
T-röret tog säkert 5 minuter, blev helt rätt vid första försöket. Hade jag vetat det hade jag gjort tre T-rör istället, men nu var
ju redan de andra rören klara.
Har även ägnat mig åt lite mer metallslöjd i form av plåtarna runt motorn. Nu är man ju ingen plåtkonstnär till skillnad från
vissa andra här
men med utgångspunkt från mallarna jag har gjort så tror jag att det kommer att funka

Den bakre plåten är bara tillkapad och ska knackas till med en förstyvande kant för att inte bli så sladdrig. Där det går
kommer jag att täta med en gummilist som träs över kanten. Det kommer inte att bli helt tätt eftersom jag har tagit upp
i sidohyllorna för insugen (med spridarhållarna), men de största öppningarna kommer iaf att vara täckta.
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på
Garaget och min projekttråd är här på
Boxerville