26 Senaste redigerad av riseabove (2012-02-05 11:17:49)

Då kan jag VARMT rekommendera dig att gå in på rallydesign.co.uk o beställa deras Coilover-convertion kit .... 2.25" fjädrar o finns som sagt i alla hårdheter. du sparar SJUKT med plats på det så inga problem att få plats med 7.5" fälgar fram under skärmarna. Jag löste det lite dumt genom att skaffa spacers . men ska göra om o borra nytt bultmönster o pressa i pinnbult istället på främre skivorna.

http://www.rallydesign.co.uk/product_in … r9qg84erb0

och för priset är det bara rent av korkat anser jag o köpa färdiga.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

27

Vintage Vw skrev:

Bultcirkel 4x100 ??

Japp, stämmer bra.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

28

@Riseabove: Det låter ju lysande! Ja, du såg ju min tråd på Germanlook-forumet och jag hade tänkt fråga
dig om hur du hade gjort, men du hann ju före med svaret  ICQ/ab

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

29 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 07:17:48)

Mallarna till plåtarna runt motorn börjar bli något så när klara, kvar är de små bitarna på sidorna
och den som ska sitta runt undre remskivan.
https://pvqlqa.db.files.1drv.com/y4m5m2aCKaqFfIOCm2bZ-voGVTSNV5ppLuE2Q7LGHnMcOEw1WVTo-lI0jfb_KHt25vktSEUrk49rWs_rVk3gqs4pDziSHY-WrBGBqp9JVJdQEAPy1T-MZuUGPJkuPxwwF7uTIeIPT8btIgBRvjae1M1UoKd5ZpapPyFGm4-M_-Gui441AZti9DtaxX6bRVehAB7V3FIrpGbSFtsgLZGTjeHCA?width=800&height=600&cropmode=none

Köpte 5m kabelstrumpa på Kjell & C:o istället för de gamla förstenade plastslangarna, men resultatet
blev "så där"  ICQ/an  Den var alldeles platt och även med krympslang i ändarna ville den glida iväg.
Ska försöka hitta någon annan (lite rundare) variant.
https://sfqlqa.db.files.1drv.com/y4mq8alciSWV41RKLGjiGOLkzOaOYyw7LJ0JlG-rvXGo44-Xuth1gtjKbiwAKFpYX0dKnTmTa6HRuYvFNdzOmcvKLb3rE7C0Z1mjG5YYuvC4JxumPyLdU49B5YEwlRBqAm6t1ZpzjyRKxeErCsaZHYtpnT8P9rBpHSjFoJ22k6B6izFeksytz9LkMxjIaN0Sm8ryhe8wbnsPX8BPiglw8Sssg?width=800&height=600&cropmode=none

30

testa med krympslang med lim på insidan. finns på Elfa bland annat om du inte får strumpan att stanna.

31

Testade en liknande strumpa. Värmde krympslangarna med en liten gasolbrännare. Det tålde inte strumpan. Den smalt bort snabbt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

32

pip.o.se säljer mer orginalliknande sladdskydd... om du är ute efter något annat. krympslang med lim är mycket bra. tillsammans med en värmepistol där du kan ställa gradtalet så är du hemma sen.

33

Aha! Krympslang med lim på insidan lät ju bra, ska undersökas. Tack för alla tips!
(Och ja, jag använde varmluftspistol. Har också gjort misstaget med gasolbrännare... ICQ/ac  )

34

Jag brukar bara ta en vanlig tändare o värma med brukar funka toppen dessutom kommer man åt enkelt där de kan vara trångt.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

35 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 20:47:48)

Har jobbat lite med plåtarna runt motorn, men det är inte så mycket att visa än. Bärgade en liten laptop ur skrotlådan
på jobbet, 1.25kg Sony Vaio från 2007. Batteriet var helt stendött och nytt skulle gå på över 900 spänn, så det var ju
inget alternativ. Naturligtvis fanns det billigare grejor på Ebay, så för 187:50 är ett batteri på väg från Hong-Kong  ICQ/ag
Återstår att se hur bra det är... O varför tar jag upp det här? Jo, tanken är ju att den här maskinen ska förses med
insprutning, MegaSquirt, o då är det ju bra med en liten strömsnål dator för mappningsbruk. Så efter att ha installerat
om den o petat in TunerStudio kopplade jag in MS'et (som har legat ett bra tag i hyllan...) och allt hoppade igång
precis som det skulle  ICQ/ae
https://slqlqa.db.files.1drv.com/y4mE9sZjvt07o12Az7lXureAK0gADqciN2OcZHFjmDwS8o61coZsD1EILnPmXRoUoAuiXfxt4tY_oEk3wLUaHjfE4agQqR8RNN_2tDLGwllOoX7AJ1eG5F1lThafKhllVZMO12Cg2TuusMFmdHwSSXIOH7DvXxkitzKrwzOk0bJDr6bEjKkpnNw15q7PEedsoZKFPcvznwR9HjF1qT31iqOww?width=800&height=600&cropmode=none
https://svqlqa.db.files.1drv.com/y4m4N1Fo2DeWxCOmnFXGhj-01K0QBJF5Y96EAPvpSDRDp7WvSPfy-9HW9yP7b8RvJNsY0ucDP4ZJeY36qiQqpKSF-CAmkHKuXCIZHpWDhkB1f0LOYH8BkMAcErzvEK3NcEVK9y6rp4FBqIvrz1rp931DRiSvD3GJTxICVQ0F2p3sn8fqsiI2n1lXTGJKmEcxSHrUnvPXyg2xeOEXKhPODImog?width=800&height=600&cropmode=none

Kul med lite olika "Dashboards" i TunerStudio  ICQ/ab

36

Oj ser trevligt ut. vilken version av megasquirtet är det ? ms2 v3 ? byggt själv eller köpt färdigt ? kommer inte ihåg om jag läst i dina gamla tråd angående det, ser att du har metalliska skruvar mot kylflänsen på alla kretsarna ... ska de verkligen vara så ? har för mig att vissa av kretsarna ska vara helt elektriskt isolerade.

37

Ms1 v3 ser jag.
Endel komponenter måste isoleras. Men andra märken av samma komponent är gjorda helt i plast och vanlig skruv kan användas.

38

Stefan F skrev:

Har jobbat lite med plåtarna runt motorn, men det är inte så mycket att visa än. Bärgade en liten laptop ur skrotlådan
på jobbet, 1.25kg Sony Vaio från 2007. Batteriet var helt stendött och nytt skulle gå på över 900 spänn, så det var ju
inget alternativ. Naturligtvis fanns det billigare grejor på Ebay, så för 187:50 är ett batteri på väg från Hong-Kong  ICQ/ag
Återstår att se hur bra det är... O varför tar jag upp det här? Jo, tanken är ju att den här maskinen ska förses med
insprutning, MegaSquirt, o då är det ju bra med en liten strömsnål dator för mappningsbruk. Så efter att ha installerat
om den o petat in TunerStudio kopplade jag in MS'et (som har legat ett bra tag i hyllan...) och allt hoppade igång
precis som det skulle  ICQ/ae
Kul med lite olika "Dashboards" i TunerStudio  ICQ/ab

Mitt "tvilling-MS" har ju legat lika länge....men jag tror du får användning av ditt först !  ICQ/ad

39

Jag har använt de monteringsdetaljer som var med i byggsatsen från "Glen's garage" (och det blev inget över...)
så jag antar att skruvarna är ok. Ja, jag har byggt det själv (och tvillingboxen som Mettis har, som sagt  ICQ/ab  ) Har
testat båda med mitt "Jim-Stim"-kort och allt verkar funka som det ska. MS1 v.3 med extra-koden är det, förresten.

40

Kan tillägga att jag följde monteringsanvisningen *slaviskt* och gjorde alla kontroller som den beskrev, så
jag tror (host, host...) att båda boxarna är ok med metallskruvar  ICQ/af

41

ah okej. för de jag har sett o det jag byggde var VÄLDIGT specifika på den punkten med plastskruv på vissa av de kretsarna. kan iofs vara skillnad jag beställde kit från usa ...

det jag lödde ihop körde jag inte ens med jimstim o det funkade på stubben på volvon killen som köpte boxen av mig monterade . som sagt gäller ju att bygga o följa instruktionen NOGRRANT, är tydglien skillnad om man ska bygga för extrakoden eller inte oxå. msextra.com´s bygginstruktion är den som gäller om man ska köra den firmwaren vad jag har förstått det som ICQ/ab

42

För säkerhets skull tittade jag igenom monteringsanvisningen igen o kollade komponenterna på kortet. Instruktionen är
nog lite gammal, de komponenter som ingick i satsen är av ett modernare snitt och är antingen i plastkåpa eller av den
typen som inte kräver någon isolerande bricka mot kylflänsen. Skillnaden mellan ett vanligt MS och ett med extrakoden
ligger främst i en bättre bränslemapp (12x12 mot originalets 8x8) och en 8x8 tändningsmapp med upp till 6 utgångar.
Jag ser egentligen ingen anledning till varför man inte skulle köra med extrakoden, även om man bara till att börja
med vill styra bränslet.

Byggsatserna kom som sagt från Glen's Garage (i USA), stim-kortet och kabelstammen köpte jag däremot från D.I.Y. AutoTune.

43

Har du funderat på "extrakretsar" såsom Launch-Control, varvtalsstopp eller anrikning beroende på laddtryck....lustgas....?-)

44

Det finns ju lite plats över på kortet för sådana övningar, minns inte om vi kikade på det? Det finns iaf stöd i mjukvaran för
ett flertal extrafunktioner bl.a. de du nämner ovan. De flesta kräver oftast lite extragrejor utanför boxen i form av reläer och
liknande, beroende på vad man vill kontrollera.

45

Finns ju lite smått o gott här nedan, för den som är experimentsugen...

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ … Manual.htm

46

Jag tyckte att jag var smart och bad killen som byggde min box att lägga in bl.a. fläktstyrning.
Tanken var att vara så fiffig så den skulle styra en varningslampa ifall motorn vart för varm istället för en kylfläkt.

Programvaran i Mega tune verkar ha någon sorts begränsning för den funktionen så att man kan inte sätta temperaturspannet på över 100grader. då slår det bakut och vill att man ska mata in ett realistiskt värde.
Tänkte att varningslampan skulle tändas vid 110-120 grader.

47

David, Luleå skrev:

Programvaran i Mega tune verkar ha någon sorts begränsning för den funktionen så att man kan inte sätta temperaturspannet på över 100grader. då slår det bakut och vill att man ska mata in ett realistiskt värde. Tänkte att varningslampan skulle tändas vid 110-120 grader.

Har du testat om den gör samma sak i TunerStudio? Om den gör det så låter det mer som en begränsning i MS Extra-koden.

48

Jag har växellampa, oljetryckssensor för loggning, och varvsignal till varvräknaren, i vår kommer mappväljarknapp, bensintryck lödas in.

49

Stefan F skrev:
David, Luleå skrev:

Programvaran i Mega tune verkar ha någon sorts begränsning för den funktionen så att man kan inte sätta temperaturspannet på över 100grader. då slår det bakut och vill att man ska mata in ett realistiskt värde. Tänkte att varningslampan skulle tändas vid 110-120 grader.

Har du testat om den gör samma sak i TunerStudio? Om den gör det så låter det mer som en begränsning i MS Extra-koden.

Har inte kommit riktigt så långt har bara lekt lite i Mega tune. Har inte kopplat in boxen mot datorn ännu. så det är en ren mjukvaru grej än så länge.

Hårdvaran i bilen är inte riktigt klar :S

50 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 20:51:02)

Visst är det märkligt att det alltid är de minsta delarna som tar den längst tid? Gick o funderade på hur man skulle fixa
vaccumsignalen från insugen till MS'et. Gjorde ett nedslag i en av traktens hobbyaffärer och fick tag på fyra små nipplar
som vanligen används för tryckmatning av bränsle på RC-modeller

https://rlqlqa.db.files.1drv.com/y4m9vq0Kz9vTqMK0u3jtK9EzlEtVUaujuEz4q-jj-8BeRBAne9h9ROehXoCjkAqSxoVNv0_RkHK4MTGTGLowBeOejc-CL-RAY193g-SH3gk4tl51or37DiHr08Vuvf-xBG-cp7tYluMINKnPhLs44o8AZkPPrSogvg5wjyDOErayEo743IrpleDqT4WkhAvO4QZbaUFczlbqDkgb63_gb4-5w?width=800&height=600&cropmode=none

M3 gänga, enkelt att montera på insugen. Men sen behöver man ju någon sorts 4-2-1 koppling för att ansluta slangen
till boxen. Frågade om de hade några T-rör i samma dimension, men det fanns förstås inte...  ICQ/ac
Däremot fanns det 3,2mm mässingsrör och det borde väl inte vara så svårt att löda ihop bitar av dem till något passande?
Bestämde mig för att göra två Y-rör och ett T-rör, vilket med facit i hand var ganska osmart... Lyckades borra ett 2,5mm hål
i den långa rördelen och slipade ner den andra delen till ung. 45 grader. Fixerade hela härligheten, kletade på lodpasta och
drog igång den lilla gasolbrännaren. Nu var det ju inte riktigt som att kapillärlöda ihop  kopparrören till elementen i garaget
som jag gjorde för ett antal år sedan, det här var ju klart mycket mindre dimensioner. Fast silverlodet flöt ut så fint och när det
hade svalnat kunde jag konstatera att rören satt ihop ordentligt.

https://q1qlqa.db.files.1drv.com/y4m8o953EHZWD-o5Lw-iy7BhQDqdQPegA4-YlO9MWhNkMHBkVQfl4oW1fwWNGIagdVAvUd9B9hanX3-dEgqsvpQNDMOEESTYhlIDG3fFTtT6sbY3GcSgRKCS1uEstbxdy2QP_mOVMXHvDmOppoAy9AY1xiRw7fDRFL2QGBzlT48DO0_OtF8p-L7Y1dGtRb3DtCjRir7-wTFnpt5bmxU0dXJ6Q?width=800&height=600&cropmode=none

Fast när jag blåste i rören så var det (förstås) tvärstopp  ICQ/ac   Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut var resten
av lodet hade tagit vägen...  För att göra en lång historia kort så ägnade jag säkert 3-4 timmar åt de där två Y-rören. Med
att borra ur silverlod, löda ihop glipor, borra igen, osv. osv.
T-röret tog säkert 5 minuter, blev helt rätt vid första försöket. Hade jag vetat det hade jag gjort tre T-rör istället, men nu var
ju redan de andra rören klara.

Har även ägnat mig åt lite mer metallslöjd i form av plåtarna runt motorn. Nu är man ju ingen plåtkonstnär till skillnad från
vissa andra här  ICQ/ae  men med utgångspunkt från mallarna jag har gjort så tror jag att det kommer att funka

https://rfqlqa.db.files.1drv.com/y4moV1CjNcxyWtSfko88njAEZP_dY5EFwmwh4frzwKSgEQUKRvUN8oilvZzkXUyM2zVFway5hdEU922W7FFKlb09Rej7XlXFXEztPZYzQwT7kAhUS879v8RQOpxmcj7iJE4LrRDQR-H7kWRDyBV0Cjz34sGhY2GKoLPjQql5cwr3koujBxjQQlXHKtny7qJ5UXhIk6TI6kNe6-I6MRD8D9vng?width=800&height=600&cropmode=none

Den bakre plåten är bara tillkapad och ska knackas till med en förstyvande kant för att inte bli så sladdrig. Där det går
kommer jag att täta med en gummilist som träs över kanten. Det kommer inte att bli helt tätt eftersom jag har tagit upp
i sidohyllorna för insugen (med spridarhållarna), men de största öppningarna kommer iaf att vara täckta.