426Svar av Stefan F2020-07-20 22:16:06Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-20 22:52:23)
Stefan F
*Boxerville Supporter*
Offline
Från: Norrköping, Östergötland
Registrerad: 2011-02-06
Inlägg: 1,831
Lyckades dock befria styrhylsan från dess "VW-implantat" utan att skada den...
...och med det riktiga urtrampningslagret på plats på den nya kopplingsgaffeln såg det genast bättre ut
En liten specialdetalj inköptes också för att fixa konverteringen från dragande till tryckande kopplingsgaffel.
Anliggningsytan för den nya pivotpunkten fick dock (försiktigt!) slipas ner för att den skulle ligga plant. Här vill man definitivt inte slipa för mycket, själva slutväxeln sitter på andra sidan...
Till sist, alla delar äntligen på plats!
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Vilket ger en total utväxling på 3,360 dvs. lite lägre en originallådans (AT) 3,875. Så det är ju inte direkt någon "Freeway Flyer", men porscharna kanske var tänkta att varvas lite mer? (Eller tänker jag fel nu? )
Både och. Om du jämför Porschelådans totalutväxling borde du rimligen ta AT-lådans total som blir 3,60375 med sin fyra på 0,93.
Skruven i drivaxeländen har många åkt med i många mil så att den skulle vara oortodox råder det delade meningar om.
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!" Ali G
Både och. Om du jämför Porschelådans totalutväxling borde du rimligen ta AT-lådans total som blir 3,60375 med sin fyra på 0,93
Ahha... ok!
Svwerker skrev:
Skruven i drivaxeländen har många åkt med i många mil så att den skulle vara oortodox råder det delade meningar om.
Såg lite bonnmeck ut... Jo, jag vet att det kan vara knepigt att få ner knuten så låsringsspåret kommer fram. I alla fall utan press. När jag skulle byta damaskerna första gången satt en av knutarna som berget, Det gick åt en ansenlig presskraft innan den släppte...
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Kan även vara en Typ1-axel som är gjord för smalare knutar. Det är då det behövs lite innovativa idéer.
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!" Ali G
430Svar av Stefan F2020-07-22 22:03:53Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-22 22:45:49)
Stefan F
*Boxerville Supporter*
Offline
Från: Norrköping, Östergötland
Registrerad: 2011-02-06
Inlägg: 1,831
Även backljuskontakten hade någon våldfört sig på för att få den att passa... Det ska alltså sitta ett hylsdon på den, men det var borta och kontakten hamnar väldigt nära det högra rambenet.
Men det gick som tur var att löda dit nya kablar. En ny kontakt kostar allt mellan 350:- (3:e part) till 1100:- (original!) Allting som har någon association till Porsche är förresten äckligt dyrt, men det visste ni nog redan...
Porschelådans främre fäste ser ju inte alls ut som VW's, utan här måste lite andra grejor till. Efter lite letande på nätet hittade jag ett tyskt enmansföretag som specialiserat sig på bl.a. just den här sortens konverteringar:
Till att börja med köptes en ny noskon och växellådans främre fäste.
Så varför en ny noskon? Jo, 911-lådan har sin hastighetsmätardrivning i noskonen och den stjäl viktiga millimetrar. Man får då tänka på att lådan är lite längre än VW-lådan + att typ 4 motorn också är aningen längre än motsvarande typ 1. Det gäller alltså att få hela paketet så långt fram som det bara går...
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
431Svar av Stefan F2020-07-22 22:42:46Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-23 13:40:52)
Stefan F
*Boxerville Supporter*
Offline
Från: Norrköping, Östergötland
Registrerad: 2011-02-06
Inlägg: 1,831
Eftersom jag var lite nyfiken på detaljerna runt just den här typen av låda så började jag leta på nätet. Men det jag hittade på t.ex. "Pelican Parts" forum var ju inte så kul...
Den här typen av låda hade tillsammans med 901/902-varianterna en lite speciell lösning i diffen, något som kallades för "Simplified Differential". I korthet består det av att skruvarna som håller drivaxelflänsarna har försetts med en tapp som håller axeln till två av dreven i diffen i rätt läge. Om dessa blir slitna och till sist går av kan axeln skjutas ut ur hållaren, och vad som sedan sker kan ni ju bara gissa... Med lite rotation på bitarna så klyver lådan praktiskt taget sig själv, och slår sönder en del annat smått o gott på samma gång. Finns som sagt en del skräckbilder i ovanstående länk.
Så jag lossade gaveln (efter att först ha tömt lådan på olja) och tog ut diffklumpen, men som tur var så var den modifierad för att undvika att ovanstående skull kunna inträffa. Mer bilder som visar skillnaden finns här:
432Svar av Stefan F2020-07-28 22:25:32Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-30 21:48:58)
Stefan F
*Boxerville Supporter*
Offline
Från: Norrköping, Östergötland
Registrerad: 2011-02-06
Inlägg: 1,831
Med ovanstående konstaterat var det bara att knacka ur låsstiftet till backaxeln och flytta över den till den nya noskonen.
Backdrevet tillbaka på sin axel med sina radiella nållager (ligger ett i botten också).
Tyvärr passade inte noskonen speciellt bra, hålbilden mot växellådans pinnskruvar stämde inte. Backaxeln ville inte heller passa mot hålet i lådan, men efter lite mailkorrespondans med Martin så fick jag skicka tillbaka noskonen i utbyte mot en ny (trots att det gått två år...). Och den nya passade direkt! Fast funkade allt som det skulle? Nää... med noskonen åtdragen till rätt moment gick det inte att dra runt den ingående axeln!
Min egentillverkade packning visade sig ha fel mått/tjocklek... för så fort jag lossade lite på noskonens muttrar gick det lätt att dra runt axeln igen.
Så jag beställde tre packningar från en fransk(!) firma som sålde dessa packningar. Dyra, förstås. Provade först med två av dem, gick runt men trögt. Alla tre - snurrade hur fint som helst. Så det fick bli tre och noskonen drogs till rätt moment.
Fyllde på med ung. 3 liter av den här oljan.
Lådan snyggades till utvändigt och målades i en passade kulör. (Ja, jag vet... noskonen är inte fastskruvad. Bilderna kommer inte i riktigt rätt ordning, tack för det Photobucket - NOT! )
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
433Svar av Stefan F2020-08-17 21:15:31Senaste redigerad av Stefan F (2020-08-17 21:18:08)
Stefan F
*Boxerville Supporter*
Offline
Från: Norrköping, Östergötland
Registrerad: 2011-02-06
Inlägg: 1,831
Med lådan ihopsatt igen var det dags att märka ut öppningen för växelstången, den kommer ju ut mycket lägre jämfört med VW-lådan.
Stort hål blev det... Men anledningen är att kopplingen/knuten mellan lådan och stången hamnar precis här.
Dags att borra ur fästet för stångens främre lagring och spakfästet
Nytt hål för den nya spaken
Det finns lite olika sätt att lösa problemet med att stången kommer att löpa precis ovanför botten på tunneln. Man kan göra en Z-bock på stången, eller man kan skaffa en specialspak. Jag valde det senare
Växellägena på den här lådan är ju av typen "Dog leg", dvs. 1:an ligger nedåt till vänster. Något som skulle ge lite huvudbry längre fram, visade det sig...
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Det tar förresten en himla massa tid att försöka lista ut i vilken ordning bilderna ska komma... De ligger just nu både på OneDrive och Google Photo, och de jag har laddat hem igen från Photobucket finns både här o där Ber om överseende med att det tar lite tid att få ordning på det
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
440Svar av Stefan F2020-08-26 22:06:57Senaste redigerad av Stefan F (2020-08-26 22:07:33)
Stefan F
*Boxerville Supporter*
Offline
Från: Norrköping, Östergötland
Registrerad: 2011-02-06
Inlägg: 1,831
Ok, vi fortsätter med själva monteringen av vx-lådan i bilen. Att motorn passar på lådan visste jag redan, men skulle den passa i bilen? Ja, och nej... Jag hade sedan tidigare ett bakre fäste från Logmech, och vid en hastig anblick såg det ut att passa. Men icke...
Där VW-lådan har en jämn radie, så har Porschelådan en rak yta som inte stämde alls med det bakre fästet Dessutom passerar de långa, nedre, pinnskruvarna igenom den ytan, så det gick ju inte att slipa hur mycket som helst.
Men en del gick att ta bort, betänk dock att Porschen inte har något fäste här och det inte heller ska vara några hål här...
Passade det bättre efter detta? Njae... inte speciellt. Så det var bara att lägga ut lite fler € och beställa ett anpassat fäste från samma ställe som noskonen mm.
Skillnaden mellan de båda, Logmech närmast i bild:
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
441Svar av ako4834742020-08-27 17:00:06Senaste redigerad av ako483474 (2020-08-27 17:01:09)
ako483474
Contributor
Offline
Registrerad: 2019-09-16
Inlägg: 46
En gammal och väldokumenterad tråd. På sidan 2, alltså i början, berättar TS att han "förslöt" en kabelstrumpa med krympslang. Men det blev inte vad han hade förväntat sig. Någon föreslog krympslang med lim och det är ju mycket bättre, om man har någon? Det är lätt fixat. Tag en sådan limpinne som man har till smältlimpistoler. Tag sedan en pennvässare, en sådan liten modell som man håller mellan fingrarna, inte en sådan bordsmodell som man vevar. Snurra några valfria varv på limpinnen så får man flagor eller flisor av limpinnen. Lägg dom i krympslangen när ni skall krympa ihop det. Använd en varmluftblås, kostar ett mindre antal hundralappar på Biltema eller andra prylvaruhus. På Biltema finns även limpinnar i plastpåsar om 20 st, eller något däråt? Finns säkert på dom andra ställena också? (Men se upp för det finns minst 2 olika diametrar. Dom skall passa till pennvässaren. Annars får man ta en liten fällkniv) Av värmen flyter limmet runt lite och om man t.ex har lött ihop en kabelskarv och vill skyddsförsluta den med krympslang och smältlimflagor så kan man säkert få den vattentät om man har varit pedantisk och noggrann.
Intressant tips! Fast jag gjorde det lätt för mig, Kjell & Co hade färdiga sortimentaskar med limförsedd krympslang. Men det funkade klart bättre med limvarianten, krympslangen utan lim gled gärna av från kabelstrumpan...
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
443Svar av ako4834742020-08-28 12:10:58Senaste redigerad av ako483474 (2020-08-28 12:12:26)
ako483474
Contributor
Offline
Registrerad: 2019-09-16
Inlägg: 46
Hej igen!
Jag kommer på en grej till. Du nämner att du gör inspektionsluckor med mera. I sammanhanget berättar du att du sätter plåtskruv. Naturligtvis håller det när du har satt dit det, men för att det skall hålla över lång tid, skulle jag sätta blindnitmuttrar och M-gängade skruvar. https://rivet-expert.com/se/blindnitmut … 9MEALw_wcB Detta är bara ett bildexempel, det finns en uppsjö av storlekar och greppområden, plana eller försänkta, olika material och t.o.m. täta i botten om man behöver det. Man monterar med en popnittång med en utbytbar insats. Det finns även pneumatiska maskiner, men dom kanske är lämpligare för industrin. Men även elektriska att t.ex sätta på en batteriborrmaskin (som klarar minst 20 Nm i vridmoment) Kostar någon tusenlapp, men bra att det finns om man skulle ha det behovet. Man kan även sätta blindnitmuttrar i plastmaterial. Jag har gjort det i en bil där jag skulle fästa en kupévärmefläkt. Man sätter stora brickor, s.k Båtbrickor emellan så sprider man ut presskraften i den relativt mjuka plasten. Behöver man gänglåsning på baksidan med en M-skruv, så fungerar ju Tectyl rätt bra.
Jag förstår hur du menar, men ramarna till luckorna är pluggsvetsade mot innerskärmen. De rostfria luckorna sitter i gängade hål (i ramen) med rostfria M6-skruvar. Så fästramarna är nu en del av bilen, och lär väl sitta kvar ett [bra] tag... (Såvida du inte menar mina egentillverkade luckor, men de har jag gett upp...)
Men tack för tipset ändå!
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Jag har gjort det enkelt för mig på min bil. Luckor i aluminium som sitter med 2 plåtskruv per sida. Har funkat i 5000 mil. Inte så himla vackert men vem tittar i innerskärmarna i 180?
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!" Ali G
Ok, vi flyttar över till det främre fästet för växellådan...
...som utgörs av en gjuten aluminiumbalk. Den fästs dels i noskonen, dels i IRS-armarnas inre fästen. Men eftersom undersidan på dessa inte sitter i våg, följde det med kilformade brickor att sätta i mellan fästet och M12-skruven. (ja, man fick ju först borra ett lämpligt stort hål från undersidan...)
Motsvarande bricka skulle även placeras inuti IRS-fästet, något som visade sig bli rätt pilligt. Så efter ett antal misslyckade försök att få både kilbrickan och M12-muttern på plats, limmade jag helt sonika ihop dem med superlim
Slutresultatet:
En liten jämförelse mellan lådorna:
911-lådans drivaxelflänsar sitter aningen längre fram, men inte mer än att VW-drivaxlarna forfarande passar. Men innan jag hade kommit så långt var jag tvungen att kolla hur motor o låda passade ihop...
Vilket de gjorde! I alla fall såg det ut så. Just då...
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Glad i hågen stoppades växelstången tillbaka in i tunneln och kopplades ihop med växellådan. Haken var ju "bara" att backen och 1:an inte gick att få i... 2-3-4-5 funkade däremot. Hmm... efter mycket funderande och mätande rev jag ut allt igen och tog bort spaken. Riggade upp spak och växelstång i Black & Decker-bänken och hakade på vinkelmätaren.
Jaha, ja... utslagsbegränsningen satt tydligen i spaken.
I bilen:
7,30 grader åt ena hållet...
...och 14,30 åt det andra.
I testbänken:
12,50 grader åt ena hållet...
...och hela 28,80 åt det andra!
Ok, så kopplingen på växelstången skulle alltså inte sitta centrerat. Här insågs snabbt att en bakre del från en Porsche-växelstång med tillhörande knut hade varit trevligt att ha. Varför då? Jo, Porsches växelstång har splines på stången och knuten och man hade alltså kunnat justera in lägena den vägen.
Nu blev det istället att sätta tillbaka allt igen, markera lägena på stången/knuten, plocka ut allt igen, punkta ihop det, montera tillbaka det, kolla så alla växlar gick i, plocka ut allt (igen!) och svetsa ihop stångens bakre del. Nu i rätt läge. Blev riktigt bra på slutet att demontera/montera stången genom den där lilla öppningen längst fram på tunneln
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73. Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville