1

halloj!! jag har tänkt bygga en ny motor till pickisen så jag har lite frågor om mitt upplägg, har hittat en 1300cc utbytesmotor som verkar lite körd inga uppslagna lagerlägen (man ser inte ens en rand efter oljekanalen) Men nu har jag tänkt bygga en 1640cc med renoverade enkelports toppar och sätta dit doghouse oljekyl+oljepump med filter. Målet är att få en driftsäker motor inget annat, visst borde detta funka då fastän det är enkelreducerat block?. Här är en bild på motor nr visst är det en utbytesmotor? http://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0110.jpg

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

2

Som du själv misstänker visst är det en utbytesmotor.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

hjoggböle skrev:

halloj!! jag har tänkt bygga en ny motor till pickisen så jag har lite frågor om mitt upplägg, har hittat en 1300cc utbytesmotor som verkar lite körd inga uppslagna lagerlägen (man ser inte ens en rand efter oljekanalen) Men nu har jag tänkt bygga en 1640cc med renoverade enkelports toppar och sätta dit doghouse oljekyl+oljepump med filter. Målet är att få en driftsäker motor inget annat, visst borde detta funka då fastän det är enkelreducerat block?. Här är en bild på motor nr visst är det en utbytesmotor? http://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0110.jpg

Japp det är en utbytes, det ser du på cirkulationsmärket framför F:et samt att det gamla nummret är bortfräst. Tror inte det är några problem att bygga på enkelreducerat block ICQ/ab

4

Hoppsan, Stefan var visst snabbare än jag...

5

Typ 4!!!
Du har ju rätt bil för det ICQ/ab

Nä det blir nog en bra motor. Hade/har en 1641 med 270graders kam. Var en väldigt trevlig vrid-motor i en bubbla iallafall.
Skulle vara trevligt att testa den i min pickis. Men den får nog stå och vänta på rätt bil ett tag till. ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

6

Bengt H: du säger att det gamla motor nr är bort fräst, är det då ett gammalt block som är omborrat?

Das Auto Skellefteå

7

hjoggböle skrev:

Bengt H: du säger att det gamla motor nr är bort fräst, är det då ett gammalt block som är omborrat?

Det är det med all säkerhet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:
hjoggböle skrev:

Det är det med all säkerhet.

Det är inga problem att bygga på ett enkelreducerat vevhus om man inte ska bygga en fullracemotor.Huvudsaken är att ramlagerlägen och lyftarhål är ok.

9

Man brukar generellt säga att enkelreducerat funkar upp till 150 hk.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:

Man brukar generellt säga att enkelreducerat funkar upp till 150 hk.

Man brukar ju plocka bort den bakre reduceringen även på dubbelreducerade block när man bygger om till extern oljekylning. Man åker i praktiken med enkelreducerade block och detta koncept tillämpas flitigt i tyskland och även JPM förordar detta.
Skall tydligen ge ett stabilare oljetryck, och detta på motorer som levererar långt mer än 150hk.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

11 Senaste redigerad av Svwerker (2012-02-01 12:56:36)

Ja men det är en viktig skillnad då den reduceringen sitter efter kanalerna till lagren. Det är ju den reduceringen som styr trycket.

Ali G

12

Svwerker skrev:

Ja men det är en viktig skillnad då den reduceringen sitter efter kanalerna till lagren. Det är ju den reduceringen som styr trycket.

Ja,exakt!Man kan ju åxå sätta i en rejält hård fjäder i den reduceringen så uppnår man samma effekt. Under förutsättning att du med den "bakre reduceringen"menar den vid svänghjulet.

13

stickan skrev:
Svwerker skrev:

Ja,exakt!Man kan ju åxå sätta i en rejält hård fjäder i den reduceringen så uppnår man samma effekt. Under förutsättning att du med den "bakre reduceringen"menar den vid svänghjulet.

Men oftast är det den främre.   Default/lol

Jag förstår att man får ett stabilare oljetryck om man gör så men det går inte om man använder original oljekyl, vilket jag gillar att göra.

Ali G

14

Nä jag ska inte ha 150hp jag siktar nog bara på ca 50hp har kollat upp vevlagren och dom verkar vara std mått inte överdim,kan det vara så att blockhalvorna är avplanade och sen har dom borrat blocket? nån som vet om det kan vara så? det borde väl även finnas nån form av märkning på lagren om dom är överdim? frågetecknen hopar sig ICQ/ab

Das Auto Skellefteå

15

hjoggböle skrev:

Nä jag ska inte ha 150hp jag siktar nog bara på ca 50hp har kollat upp vevlagren och dom verkar vara std mått inte överdim,kan det vara så att blockhalvorna är avplanade och sen har dom borrat blocket? nån som vet om det kan vara så? det borde väl även finnas nån form av märkning på lagren om dom är överdim? frågetecknen hopar sig ICQ/ab

Mät dom! Är dom 65 mm utvändigt så är det std-lager.

16

Räkna med att grejerna behöver renoveras.. så blir du inte besviken..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

michaelth skrev:

Räkna med att grejerna behöver renoveras.. så blir du inte besviken..

Jo jag ska byta alla lager & prylar men eftersom det är ett utbytesblock som inte är utslaget det minsta lilla så slipper jag borra det.men vad jag undrar över är hur det kommer sig att det inte är överdimetion på lagren. Sen är det ju så här att din buss kommer att bli så sjukt bra  ICQ/ab  (ett litet sidospår bara)

Das Auto Skellefteå

18

Mät deckhöjden. Alltså från delningsplan till ytan där cylindern står. Är den 100 mm är det inte avplanat.
Jag har sett renoverade motorer med en rejäl spacer under cylindrarna men är inte 100 på att det var VW-renoverat.

Ali G

19

Jag rev en 34 hk för ett tag sen o den var en VW utbytes med rejäla ringar under cylindrarna, det blocket var både planat o deckat.

20

mysteriet är löst då jag började titta efter så såg jag att det fanns distans ringar under cylindrarna, så ja blocket är planat&deckat    (man lär sig något nytt varje dag) ICQ/ab

Das Auto Skellefteå

21

Visst är det fantastiskt!

Ali G