I verkstadsmanualen finns data om original ventilfjädrar, inspänning och tryck vid lyft osv.
Hur skall man veta vad man behöver när man går ifrån original kamaxel, vilka fjädrar man behöver,
enkla HD eller dubbla?
På eftermarknadsfjädrar står sällan sådan data. Och ännu mindre data för detta hos kamaxlar tillverkarna.
Finns det någon formel för att räkna ut detta, lyft, duration, varvtal kontra ventiltryck etc ?
I verkstadsmanualen finns data om original ventilfjädrar, inspänning och tryck vid lyft osv.
Hur skall man veta vad man behöver när man går ifrån original kamaxel, vilka fjädrar man behöver,
enkla HD eller dubbla?
På eftermarknadsfjädrar står sällan sådan data. Och ännu mindre data för detta hos kamaxlar tillverkarna.
Finns det någon formel för att räkna ut detta, lyft, duration, varvtal kontra ventiltryck etc ?
Vilken kam ska du byta till?
Det beror rätt mycket på ingående komponenter så det är bara att lita på de empiriska data som finns tillgängligt.
Vissa kammar behöver mer fjädertryck än andra, exempelvis vill Engels W110 ha mer fjädertryck än W120 sen beror det på vilka ventiler, vippor, stötstänger, lyftare, retainers mm man använder. Allt som adderar vikt kräver en hårdare fjäder.
Försök svara på så många frågor som möjligt så ska vi se om vi kan guida dig rätt.
Ali G
Nja nu var det inte direkt ett specifikt kam byte jag tänkte på utan den totala bristen på information från kamtillverkare för typ 1.
Tittar man på tex ISKY cams hemsida, så står det rekomendationer av ventilfjädrar vid resp kamaxel. Tittar man då på de rekommenderade fjädrarna. Står det all information, inspänningshöjd, tryck, coilbind etc.
Så med typ 1 kammar finns inga siffror från några tillverkare på detta menar ni? 
