1

Hejsan,

Jag söker ett mekgarage att hyra i stockholmsområrdet.

Någon som har, vet om något så kontakta gärna mig.

[email protected]

/Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

2

För ett korttidsprojekt kan du hya en plats i min verkstad på vintertiden.
Slå bara en signal om du är intreresserad: [email protected]

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

3

Var i stockholm är det du söker?

4 Senaste redigerad av jh (2011-02-22 10:10:29)

RAINIER skrev:

För ett korttidsprojekt kan du hya en plats i min verkstad på vintertiden.
Slå bara en signal om du är intreresserad: [email protected]

Ok tack, jag slår en signal eller mejlar dig senare idag. Tänke försöka få klart bilen till sommaren.

Lurv skrev:

Var i stockholm är det du söker?

Jag bor just nu i Sundbyberg men kommer flytta till söder i april-maj så det skulle underlätta ifall det går att ta sig dit kommunalt.

5

Läser ovannämnda intresse för garage i STHLM! Jag är genuint intresserad av att hitta något garage/mekplats, då jag flyttar upp till hufvudstaden under hösten 2011. Underförstått att jag flyttar ifrån en lyxig ort, i "hitta garageplats" sett! Men att jag efterlyser flera personer med VW anknytning i STHLM området om att gå ihop och försöka hitta något?

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

6 Senaste redigerad av jh (2011-02-27 21:48:41)

Hollywood Vampire skrev:

Läser ovannämnda intresse för garage i STHLM! Jag är genuint intresserad av att hitta något garage/mekplats, då jag flyttar upp till hufvudstaden under hösten 2011. Underförstått att jag flyttar ifrån en lyxig ort, i "hitta garageplats" sett! Men att jag efterlyser flera personer med VW anknytning i STHLM området om att gå ihop och försöka hitta något?

Jag är definitivt intresserad att dela/finna ett garage tillsammans med flera. Det vore grymt kul att ha grannar med samma intresse. Problemet är som sagt att finna en lokal, har eventuellt funnit en lokal i Skärholmen på ca100kvm som man borde kunna dela. Länk till garageannons . Jag vet dock inte ifall det priset är med eller utan moms.

Jag har aldrig vart med i ett gemensamt garage förr utan alltid haft bilen i familjens garage tills nyligen jag flyttade. Så jag är novis om hur det fungerar med gemensamma "mekgarage", men som sagt jag är intresserad att dela med flera ifall någon har, eller vet om en lokal.

7

Låter som det går att knöka in 3 mekplatser, är priset ink moms är det nog rimligt tror jag. En "vanlig" p-ruta i ett flerbilsvarmgarage i stockholms förorter tror jag ofta går på ca +800kr/månad, närförort eller innerstan betydligt mera, är det mekgarage med lås, tillgång till el, toa etc... ja... då är det väl väldigt rimligt. Själv pröjsar jag (om jag minns rätt) 450 spänn för en utomhusplats utan motorvärme eller nåt sånt på en trång ruta i en förort...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

jag betalar 1800kr för helg och kvällsparkering 18-08 på vardagar samt hela helgen) av vardagsbilen vid vanadisplan. det är ett låst garage med vakt-ronder på natten. Sedan betatar jag 1000kr/mån för mitt mekgarage ett kvarter in från Odengatan inkl värme, el (dock saknas 3fas) och vatten. dock regnar det lite lätt in samt det är kanske inte den bästa värmen i det. Vi är fyra som delar på det garaget. en har inte varit där förutom när han sålde en av sina bilar på 4 år. en kör hoj så han har fyra st hojar på sin plats. den tredje har en Prosche 356 och även om jag sett bilen röra på sig lite då och då har jag aldrig träffat honom.

9

johan_l skrev:

Låter som det går att knöka in 3 mekplatser, är priset ink moms är det nog rimligt tror jag.

Ja jag det låter vettigt men nu verkar priset vara utan moms så det blir 7340kr+moms

johan_l skrev:

...är det mekgarage med lås, tillgång till el, toa etc... ja... då är det väl väldigt rimligt.

Enligt annonsen så är det nydragen el. varmvatten, golvbrunn, toa etc...

Skickade ett mejl till annonsören.

Jag förstår det här kostar 7340:- måna, + moms ni kan ju vara 4 man
dito bilar,samt någon av delägarna har firma och kan dra hela kostnaden + momsen,det är så mekargaragen brukar funka ekonomiskt Mvh

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad han menar med att "någon av delägarna har firma och kan dra hela kostnaden + momsen".

Lurv skrev:

Sedan betatar jag 1000kr/mån för mitt mekgarage ett kvarter in från Odengatan inkl värme, el (dock saknas 3fas) och vatten.

Om det skulle bli en plats över så är jag intresserad ICQ/ab

10 Senaste redigerad av Mats W (2011-02-28 10:54:24)

jh skrev:

dito bilar,samt någon av delägarna har firma och kan dra hela kostnaden + momsen,det är så mekargaragen brukar funka ekonomiskt Mvh

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad han menar med att "någon av delägarna har firma och kan dra hela kostnaden + momsen".

Momsen 1835 läggs till de 7340 och blir 9175. Killen som hyr ut måste pynta in dessa 1835 till staten när han deklarerar moms.

Eftersom det är moms på lokalen kan kontraktet skrivas på en hyresgäst som har egen firma. Denne får då tillbaka de 1835 som han lagt ut. Han får tillbaka dem vid sin momsdeklaration och kan kvitta utgående moms mot ingående moms, samt kvitta utgiften för hyran mot intäkter i sin firma.

Denne sänker dels sin vinst (lägre skatt), får dels tillbaka den moms han lagt ut.

Ovanstående gäller givetvis endast under förutsättning att han kan visa att han använder lokalen i sin verksamhet ICQ/ad !

Nettokostnaden ÄR alltså 7340 även om man betalar 9175 eftersom en som driver rörelse alltid får tillbaka utlagd moms. Hur man sedan ska lösa betalning/fördelning av andelar är förstås en helt annan femma ICQ/ad ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

11

Det är en plats ledig/tom nu men om den blir upptagen/uthyrd får MC killarna lite svårare att åka in/ut... samt det är lite knepigt med förvaringmöjligheter men jag kan kolla... dock är hyresvärden inte den snabbaste i Sverige så det kan ta en månad eller så innan man får svar.

12

Lurv skrev:

Det är en plats ledig/tom nu men om den blir upptagen/uthyrd får MC killarna lite svårare att åka in/ut... samt det är lite knepigt med förvaringmöjligheter men jag kan kolla... dock är hyresvärden inte den snabbaste i Sverige så det kan ta en månad eller så innan man får svar.

Gött, det vore suveränt ifall du kunde det. Börjar klia duktigt i fingrarna nu, har inte mekat med bilen på evigheter.

Du kan höra av dig till mig på 0736497679 eller [email protected] ifall du får svar.

13

Mats W skrev:
jh skrev:

Momsen 1835 läggs till de 7340 och blir 9175. Killen som hyr ut måste pynta in dessa 1835 till staten när han deklarerar moms.

Eftersom det är moms på lokalen kan kontraktet skrivas på en hyresgäst som har egen firma. Denne får då tillbaka de 1835 som han lagt ut. Han får tillbaka dem vid sin momsdeklaration och kan kvitta utgående moms mot ingående moms, samt kvitta utgiften för hyran mot intäkter i sin firma.

Denne sänker dels sin vinst (lägre skatt), får dels tillbaka den moms han lagt ut.

Ovanstående gäller givetvis endast under förutsättning att han kan visa att han använder lokalen i sin verksamhet ICQ/ad !

Nettokostnaden ÄR alltså 7340 även om man betalar 9175 eftersom en som driver rörelse alltid får tillbaka utlagd moms. Hur man sedan ska lösa betalning/fördelning av andelar är förstås en helt annan femma ICQ/ad ...

Okey,Tack Mats för förklaringen. Då gäller det alltså att man har en firma som man kan knyta till lokalen.

14 Senaste redigerad av kee (2011-03-02 23:13:57)

Jag är ständigt intresserad av bättre "boende". Kan utan problem pröjsa femton hundra för en plats, men då ska jag kunna stuva undan lite prylar och kunna gå runt bussen tillräckligt för att meka med den. Sitter rätt säkert på ett kontrakt idag, men det är trångt och jag kan inte meka på kvällstid, två saker jag måste komma ifrån för att få fart på hobbyn igen.

Erfarenheten säger mig att bra garagedealar går inte via annonser. Otaliga är de timmar jag ägnat på diverse sajter i jakten på ett litet utrymme där svetslågan får brinna ifred, men ack så jag gått bet. Men får man nys om ngt via vänner eller kontakter lystrar iaf jag desto mer uppmärksamt!

Men skriv upp mig på listan över potentiella garagegrannar, jag är på!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Okey, kul att det är folk som vill "bilda garage" ifall någon hittar en lokal är jag också på. Känner dock att jag inte har kvalifikationerna att ta frågan vidare själv men jag är som sagt gärna med.

Lurv - vet att det inte har gått så lång tid men har du fått något svar ifrån din hyresvärd? Börjar klia duktigt i fingrarna nu ICQ/ab

16

Nu kanske jag skriver i fel avdelning men jag fortsätter på min garage-tråd... men nu har jag eventuellt funnit ett garage. 25kvm, 3fas, kodlås och bom. Tillgång till lackbox och tvätt.

Hyra 2500kr/månaden

Visst är det vettigt?

17

Om du hyr kan du få en månad betald om jag får låna lackboxen?

P.s har inte hört något från dom än... var i garaget i lördags och deras plats såg orörd ut...

18

Det borde kanske gå att ordna. Men som sagt, jag har inte slagit till ännu.

Ok, trist att de inte har vart där.

19

Man kan nog kallt konstatera att priserna på lokaler är lite högre i hufvudstaden än här. Och då är även detta en högkostnadsregion.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

20

Jag har en liknande lokal som den du beskriver och pröjsar 1600kr/mån. Vad som är skäligt är ju alltid svårt att sia om, mycket beror ju på hur desperat man är. Sen kan ju två lika stora 25kvm-lokaler vara olika bra också, dels med avseende på formatet, men även andra saker. Svårt att säga.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

kee skrev:

Jag har en liknande lokal som den du beskriver och pröjsar 1600kr/mån. Vad som är skäligt är ju alltid svårt att sia om, mycket beror ju på hur desperat man är. Sen kan ju två lika stora 25kvm-lokaler vara olika bra också, dels med avseende på formatet, men även andra saker. Svårt att säga.

okay tack, då har jag lite bättre perspektiv, det är ju mycket bättre pris än 2500kr. Kan ju lugnt konstatera att jag har ett stort sug om att få ut bilen i sommar.

Den här platsen är typ vid frihamnen och man har tillgång 24/7 vilket är bra.

22

Har hört om ett varmgarage i Nykvarn som bara ligger en 30 minuter från stan. Mekning tillåten som det verkar på deras hemsida http://www.yourspace.se
Jag har sett deras annonser på Blocket.

23

Han har hittat garage

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

24

Söker fortfarande sporadiskt efter billigare garageplats. Det bästa vore ju att hitta något som man kan dela med någon som har liknande intresse.

25

Denna kan vara något om vi är ett par som går ihop. 110kvm räcker till många platser...

http://www.blocket.se/stockholm/Garage_ … 11&w=1