Finns det något annat smörjmedel än det röd/rosa "fettet" vid inkörning av nya lyftare/kam innan man drar ihop blockhalvorna ?
Det är en orginal motor och inget trimmat. Vad brukar ni använda ?
//Christer
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Inkörning av nya lyftare/kam
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Finns det något annat smörjmedel än det röd/rosa "fettet" vid inkörning av nya lyftare/kam innan man drar ihop blockhalvorna ?
Det är en orginal motor och inget trimmat. Vad brukar ni använda ?
//Christer
När jag monterar ihop en motor då använder jag Redline assembly lube. När motorn sitter i bilen använder jag billig Lidl olja och kör motorn 20 minuter på 2300 varv. Sen byter olja till vad man bruker använda.
Jag tänker såhär. De första minuterna av en motors liv är de mest kritiska och att då använda billig olja är inte logiskt.
Vet inte vad Redline assambly lube innehåller med se till att det är zink i det du häller i, det skyddar kammen och lyftarna.
Jag gillar Redlines produkter men vet inget om denna.
Jag annvänder redline ansambly lube till kamen o lyftarna sen är det kendall olja med mycke zink sen häller jag i extra zink (compcams inkönings tillsats ) för att kamen skall vara i liv efter inkörningen
Som svwerker skriver är det kritiskt första min Under inkörningen
Ps Om du kan försök att få upp olje trycket innan du vrider på startnyckelen
/// Micke
OK, tackar för svaren 
Micke: Hur kan man få upp oljetrycket INNAN man har startat motorn??
Frågar av ren nyfikenhet!! 
Ta en oljepump koppla den den till oljesystemet ta en borrmaskin o sätt chucken där kamdrevet drar o värva upp borrmmaskin så får du upp olje trycket utan att starta upp moyorn
Obs stavningen jäkla mobil 
Micke: Hur kan man få upp oljetrycket INNAN man har startat motorn??
Frågar av ren nyfikenhet!!
Det finns ett gäng olika sätt
Ett sätt tag en behållare med slang fyll med en liter olja fixa till en olje tryckskontakt så den passar på slangen och en vatten kran som man stänger när motorn startar (borra ett hål genom en gammal kontakt) och ett T
låt den stå en meter upp och oljan rinner ner i motorn (det funkar om en nyfiken polare håller i behållaren och du kan skälla på polaren om det händer något otrevligt )
Jag har ett 100mm rör som fylls upp med en liter olja sedan tryck sätter jag röret så motor har ett bar oljetryck när jag startar
vissa använder en elpump
Det finns inga regler hur man skall göra det Det är bara att klura ut något smart sätt att göra det på bara motorn får olja
Jag kan garantera att det finns 1000 olika sätt på detta
PS På prostock räserbilarna använder ett rör som är tryck satt med olja varje gång man startar motorn för att slippa skador på lagrena
//// Micke
JPM har en färdig produkt för detta http://www.jpmotorsports.se/agalleries/c1061/21317.php
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Inkörning av nya lyftare/kam
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.