1

Min dator har nånting konstigt. Om jag startar upp den med internetsladden inkopplad, då funkar Google inte. Om jag går till en Favorit, då öppnas den valda sidan. Om jag däremot startar upp datorn med internetsladden frånkopplad och väntar till "Norman" har gjort sitt jobb och sen koppla in internetsladden, då funkar Google. Lite konstigt, men inget stort problem.
Men nu börjar Google också krångla när jag startar upp datorn med internetsladden frånkopplad.
Nån har tittat på det, men kunde inte hitta nånting. Är det nån inställning jag måste ändra, eller vad kan vara felet?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

virus?

3

testa en annan webbläsare typ chrome ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Tyvärr kan ibland det enda rimliga lösningen vara att installera om...

Ett bra tips map datorer är att hitta ett program som "kopierar" hela hårddisken (tex det väldigt gamla och icke windows7 kompatibla norton ghost har jag använt förut).

Man formatterar hårddisk, installerar operativsystem och alla program och uppdateringar och gör de grundläggande inställningarna, MEN innan man mipplar för mkt gör man denna "kopia". Då tar kopian inte så stor plats och man vet att det inte finns massa junk i den...

Sen ser man till att spara alla sina filer på andra lagringsmedia än C:

När allt skiter sig så kan man på 5-10 minuter "blåsa om" hela datorn till läget den var i innan... Säkert har man installerat lite uppdateringar och bra och ha program så lite jobb efter "blåsningen" blir det, men man slipper iallafall allt krångel med koder till operativsystem, inställningar, koder och installationer av standardprogram, office etc.

En dator med windows blir efter en tids användande både långsam och massa konstiga inställningar och program som gör den buggig...

Löste ej detta problem, men nästa gång du ominstallerar eller köper en ny burk, kolla upp detta är ett tips!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

nortons produkter är skräp! avinstallera det och skaffa nåt annat. segar ner datorerna och ger en massa konstiga fel.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

Du menar Norman?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

7

ahhhh...läste fel. norman vet jag inget om. sorry!  Default/lol

norton är skit men det har ju inget med det här att göra.  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

Hej,

*Vilken webbläsare används? Jag tycker Firefox funkar bra, om du har många favoriter i den andra webbläsaren brukar det gå väldigt smidigt att importera dessa till Firefox.

*Norman är det både brandvägg och virusskydd? Ifall virus skydd har du testat att söka igenom datorn efter virus?

*Vad händer ifall du inaktiverar Norman programvaran?

*Har du google som startsida? Ibland kontrollerar brandväggar och virusskydden webbläsarna vilken startsida som finns och känner av ifall någon programvara vill ändra denna, kanske blivit någon konflikt där?

*Testa även att radera de "cachade" filerna och cookies som finns till webbläsaren. Detta kan ibland hjälpa. Brukar finnas i webbläsaren "Tools" meny. OBSERVERA att detta kan betyda att de lagrade lösenorden som finns i din webbläsare kan försvinna.

Köpa en ny dator bara för att den beter sig konstigt känns dumt när man lätt kan installera om den.

Jag har tröttnat på Windows sedan länge då det oftast bara blir problem och den använder upp mer minne än vad som känns rimligt så jag använder numer Ubuntu på min privata. Och som någon sa innan, spara alltid data som är viktigt på en annan disk än C: (där operativsystemet är installerat).

/Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad