4" kortad framvagn. Hur mycket ska styrstag mm kortas?
Och vad behöver man mer tänka på?
Nuvarande bilar:Bay-72
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 4" kortad framvagn. Hur mycket ska styrstag mm kortas?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
4" kortad framvagn. Hur mycket ska styrstag mm kortas?
Och vad behöver man mer tänka på?
För att styrstagen ska bli lika mycket smalare som framvagnen måste dessa kortas lika mycket, fast delat i två då det är två av dom..
Så i ditt fall 2" per stag.
Det finns olika metoder när man kortar stagen, antingen kapar man i ena ändan och tar en gängtapp och gängar tills du får in hela styrleden igen. (är inte helt hundra på vilken men jag har för mig att det är m14)
Då du tar isär stagen så ser du att det är kapat en skåra i gängorna och sen sitter det en låsning över för att låsa leden.. gör då ett liknande snitt i din nygängade gänga.
Luddigt utan bilder.. men det är ett ganska simpelt ingrepp egentligen.. Se bara till att kapa den högergängade delen då det är lättare att få tag i en sån gängtapp..
Det andra sättet jag provat är att kapa stagen på mitten och sen svetsat ihop igen, hade ingen gängtapp vid detta tillfället..
För att vara säker på att stagen inte skulle vika sig så kapade jag ur en bit av ett handtag till en org domkraft till bubblan och använde som förstärkning i stagen..
Skulle jag korta stag igen så skulle jag använda den övre metoden om jag kunde, då jag helst vill lämna en sån viktig detalj i bilen så orörd som möjligt..
Har du planerat att ha kvar stötdämpartornen? I såfall tar de i innerskärmarna vid 4" kortning..
Sen behöver du flippa hålet i spindlarna så att inte styrstagen tar i tanken om du ska åka lågt. Finns beskrivet i en tråd längre ner i How to do tråden.
För att styrstagen ska bli lika mycket smalare som framvagnen måste dessa kortas lika mycket, fast delat i två då det är två av dom..
Så i ditt fall 2" per stag.
Det finns olika metoder när man kortar stagen, antingen kapar man i ena ändan och tar en gängtapp och gängar tills du får in hela styrleden igen. (är inte helt hundra på vilken men jag har för mig att det är m14)
Då du tar isär stagen så ser du att det är kapat en skåra i gängorna och sen sitter det en låsning över för att låsa leden.. gör då ett liknande snitt i din nygängade gänga.
Luddigt utan bilder.. men det är ett ganska simpelt ingrepp egentligen.. Se bara till att kapa den högergängade delen då det är lättare att få tag i en sån gängtapp..Det andra sättet jag provat är att kapa stagen på mitten och sen svetsat ihop igen, hade ingen gängtapp vid detta tillfället..
För att vara säker på att stagen inte skulle vika sig så kapade jag ur en bit av ett handtag till en org domkraft till bubblan och använde som förstärkning i stagen.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 9810_n.jpgSkulle jag korta stag igen så skulle jag använda den övre metoden om jag kunde, då jag helst vill lämna en sån viktig detalj i bilen så orörd som möjligt..
Har du planerat att ha kvar stötdämpartornen? I såfall tar de i innerskärmarna vid 4" kortning..
Tack för bra svar. Stötdämpartornen är bortkapade..
Sen behöver du flippa hålet i spindlarna så att inte styrstagen tar i tanken om du ska åka lågt. Finns beskrivet i en tråd längre ner i How to do tråden.
Kommer köra både högt och lågt, håller på med ett luftfjädringsbygge.
Så det blir nog till att flytta upp tanken. 
rs68 skrev:Sen behöver du flippa hålet i spindlarna så att inte styrstagen tar i tanken om du ska åka lågt. Finns beskrivet i en tråd längre ner i How to do tråden.
Kommer köra både högt och lågt, håller på med ett luftfjädringsbygge.
Så det blir nog till att flytta upp tanken.
Luft är tufft! 
Även om du har luftfjädring så kommer du väl åka "hyffsat lågt" hela tiden?
Så jag skulle åxå flippa styrlederna som rs68 säger, då den flippade styrleden sitter på undersidan spindeln kommer stagen att bli rakare när bilen är sänkt vilket ger bättre styrgeometri.
Är inget större jobb när man ändå har allt isär heller, kanske 5-10 min per sida.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 4" kortad framvagn. Hur mycket ska styrstag mm kortas?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.