1

Osäker om detta är rätt ställe att posta denna fråga, men provar. Får flyttas till rätt annars.

Jo det är så att jag har bara en nyckel till tändningslåset just nu. Hade tänkt skaffa mig en till så jag har en reservnyckel. Men har kollat runt lite på de svenska vw webshops som finns. Men inte hittat just denna nyckel.
Behöver ju inte se likadan ut. Bara ämnet är lika så det passar i tädningslåset.
Det är iaf ett sånt här vad jag tror är ett tillbehör till min 59a som innehar tändningslås och rattlås. (sitter på rattstången)

Någon som kan hjälpa mig att identifiera vilket nyckelämne som jag kan köpa för att göra reservnyckel utav?

Det är alltså den vänstra av de här två nycklarna.
Den högra passar i orginal tändningen och i dörren.
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/a6dca460.jpg

http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/e2026f88.jpg

Tack på förhand.
/ Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

2

Det är bara att du går till vilken nyckelmakare som helst, dom brukar ha koll även på dessa ämnen.
Jag gjorde det med mina nycklar för tändning och dörrarna till min 51a Barndoor, och den nyckelmakaren hade ämnen i lager.
Visst! det blev ju inga VW märkta nycklar men jag ville ha ett par i reserv....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

3

Okej, har tänkt den tanken också. ICQ/ab
Funderar mest om de fanns såna vw ämnen att köpa någonstans, för då tar jag och slipar till en sådan reservnyckel.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

4

Kolla på:

http://www.kaeferschluessel.de

Sajten verkar ligga nere för underhåll just nu, men de har ganska många olika ämnen!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 2 Pick-Up 1980, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Jag hittade sådana på kaeferschluessel.de för nåt år sedan men den sidan verkar vara nerlagd..?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

6

Tackar. Får se om sidan hoppar igång igen. ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

7

jag fick tag på ett sånt NOS styrlås/tändning ämne på marknad... Men som sagt ovan finns nya (fast fel utseende) på alla låssmeder.

Beetlekey (Marcus) har jag köpt nyckel av, han är skitbra att ha att göra med. Finns att hitta på thesamba, om inte sajten kommer igång... Han har säkert ämnen och du behöver bara lämna koden så gör han en nyckel åt dig... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

har själv inte sökt, men ett hett tips om du vill ha ett originalämne, kolla thesamba? Default/smile

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

9

Fördelen med att anlita Beetlekey/Käferschlussel är att han tillverkar nyckeln efter koden. Går man till låssmeden får man en kopia av en sliten nyckel.

10

En kompis hade inga nycklar alls till sin 66a buss, han kollade upp nyckelkoden på låsen och gick till en gammal låssmed i stan(Lund). En kvart senare hade han en nyckel på orgämne ICQ/ab det kostade 150kr..

Så kolla med en gammal låssmed, har du tur så kan dom ha gamla ämnen liggande.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

Nu verkar http://www.kaeferschluessel.de vara igång igen!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 2 Pick-Up 1980, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

12

Okej grymt! tackar för infon alla! Kikat lite på sidan där också. Verkar bra! Dyraste nyckeln dock. Men de kan de vara värt!  ICQ/af

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland