Jag får väll ta och lägga upp lite bilder här eftersom inte MB finns kvar.
Så det får bli en ny tråd nu.
Jag hämtade den i januari för 2 år sedan och bytte allt i bromsväg o bytte olja o lite sådant.
Sen har jag bara kört den som den är inte rört en skuv efter det.
Men nu är innertak och mattor beställt ifrån himmelservice så nu ska insidan renoveras.
Kanske plattan med vi får se.

Orginal lack förutom 3 skärmar + någon bättring

Fixade till alla orginal bultar mm
Sedan blästrade jag bromsar och framvagn och pulverlackade alla de delarna.
Har ni några tips om hur man går tillväga med invändig renovering?
Blästra/ slipa innan lack?
Isf ska man blästra allt eller är det bara dumt?
Det är ju inte mycket som syns av lackeringen invändigt.
Någr rekomendationer på lister mm?
Ja det var en liten början på en ny projekttråd.
Den blir nog lite lägre med skulle jag tro 
Blästra är nog lite häftigt för då kommer du att ha sand överallt där du inte vill. Jag skulle satsa på slipning, det är ju inga jättestora ytor.
Förövrigt en väldigt trevlig bil.
nu har mattor och innertak kommit.
Så nu får man väll börja lite på insidan av bilen.
Har ju tyvär inget värmegarage
Ser väldigt bra ut bara ringarna till värmen som jag trodde skulle vara monterade/ följa med?
Innertaket ser väldigt bra med tyget till b-stolparna

matssatsen ser bra ut, var det ifrån himmelservice.de? Och hele bilen ser ju bra ut, tyckar inte jag har set den på MB
Ja den kommer ifrån Himmelservice.
Jodå bilen har varit på MB men jag har bara använt den de sista 2 åren och inte skruvat något
så det har inte varit så mycket att skriva om den.
Är det fler som föredrar slipa före blästring?
Jag hade inte blästrat, det skitar ner som tusan. Sargarna vid värmeutsläppen går att dela på o då kan du putsa upp dom o flytta över dom till dom nya mattorna 
Slipa känns lättast och bäst. Tänk på all sand som lägger sig bakom plåtar osv 
Mattsats och innertak ser skitfint ut!
Hur mycket kostade det att köpa därifrån?
Ja det är samma tankar som jag har haft med att sanden lägger sig överallt även där man inte vill ha den.
Jag fick betala 672 euro/ca 5900.
Borde snart vara dax med ett studie besök igen hos dig Bengt.
Ja det är samma tankar som jag har haft med att sanden lägger sig överallt även där man inte vill ha den.
Jag fick betala 672 euro/ca 5900.
Borde snart vara dax med ett studie besök igen hos dig Bengt.
Du (o alla andra på forumet) är alltid välkommen 
Tja,
om du inte ska spara de gamla mattorna tar jag dom gärna, behöver lappa och laga lite på min 55:a...
mvh [email protected]
Tobias jag sparar nog tyvär (för din del) mattorna för framtida bruk.
Ska man alltid skära gummilisterna runt de fasta rutorna när man ska plocka ut dem eller går det att
trycka ut dem utan att skära?
Någon som har tips på att få bort skruvarna till kroken/ handtaget på b-stolpen?
Sitter så det smakar häst i munnen 
Ok, fan jag tror jag fråga dej på det förra forumet också..
-Alla rutor utom framrutan brukar gå att trycka ut, kanske går med framrutan också iom att den är så gammal att den kanske inte är lamminerad? Ta bort krom listen innan och lyft lite på gummit så det inte har fastnat du trycker. Lycka till.
14 2011-02-28 22:55:22 Senaste redigerad av johan81 (2011-02-28 22:57:47)
Så då har jag kommit lite längre i rivningen o då var det dax att kolla på de bakre hörnen som jag har vetat att de inte är helt 100.
Före. (gammal lagning)
Ser ju inget vidare ut.
Och det var ju inte så fint heller.
Går det att ta bort underbiten av värmekammaren eller vad den kan heta?
utifrån med lite svetsat här men iaf bara loppat dit lagningen.
Hur tar man bort vredet till värmen så att jag får bort mattan på ramtuneln?
Tog bort tjär pappen o det såg bra ut där under bara lite ytrost.

Jag hade lite i åtanke när jag köpte en ny tub med 5-56 i Fredags så nu ryker väll karossen
av skulle jag tro.
Det är väll enda sättet att göra det ordentligt.
Jag lossade lite på bultarna under som håller karossen o de lossnade hur fint som helst.
Skönt det iaf.
Bara lossa den lättrade hylsan som sitter under vredet, efter att du lossat vajrarna vid motorn kan du dra ut hela klabbet.
Det blev en sväng ut till garaget ikväll med.
Tog bort alla bultarna förutom de 4 längst fram de ville ha mer 5-56 för jag har ju ingen större brådska med att få bort
dem så det är bättre att vänta än att bryta av dem.
Det blev till att börja röja undan en massa annan bråte som tar plats i garaget istället så man får lite svängrum.
Men jag tror nog att det är lika bra att skruva dit växellådan mm på buggyn med så att man kan flytta o använda den istället.
Du har lite pyssel framför dig du med ser jag
Jag har gjort ungefär som dig med den skillnaden att jag som snål Ålänning köpte billig mattsats och innertak från Vw Mauri när de hade sin TMI special, frågan blir väl beroende på vem som hinner först vilket lim man ska använda på respektive..
En grej som funkade MYCKET bättre än 5.56 var att värma bultarna med en mini gassvets, fick upp mina bultar mycket tack vare det.
Det där med blästring, jo jag tackar min bil har blivit blästrad och sen primad men det har ju rostat igenom så jag fick slipa alltihop inne i bilen och har dessutom fått pytsa ut sand som legat kvar i värmekanaler innaför gångjärn osv. inte så kul när man börjar lägga på lack m spruta kan jag säga.
If it sounds good it is good!
18 2011-03-02 22:52:53 Senaste redigerad av johan81 (2011-03-02 22:54:39)
Då blev det ett litet pass ikväll med.
Plockade mätare, radio, tank orginal tändningslås mm.
Finns det någon anledning att ha kvar det när man renoverar iomed att det inte används eller ska den sitta
där av thermos skäl?
Det var lite ytrost under tjär pappen men inget allvarligt.
Såg att det var ett litet rost hål på rutramen tyvär.
De 4 bultarna (17mm) där fram är fortfarande tröga.
Fick bort en rätt lätt idag men då känndes det som att den andra snurrade uppe i hålet när man skulle lossa den?
Men det kanske ska vara så.
Tror det kanske kan vara bättre med mutterknack väldigt försiktigt.
Såg att jag skrev lite luddigt igår.
Det var ju såklart orginal tändningslåset jag undrade om man ska behålla eller inte.
Jag hade låtit det sitta där, annars blir det ju ett hål över...
Själv jagar jag ett lås till vår 57:a eftersom jag just stör mig över sådana tomma hål 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Det blev ett pass igår med så nu är det redo för lyft men jag tar av dörrarna iaf så det ska göras med.
Det blir mycket bag and tag
Tar bort bultar mm o ner i en plastpåse så man vet var de ska vara.
Vad löser man bäst underredsmassa och annat klet med bäst på tex bultar o kaross brickor mm?
Bensin har jag för mig att jag använde sist.
lägg i diesel eller bensin eller lacknafta.. olja löser olja..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
De 4 bultarna (17mm) där fram är fortfarande tröga.
Fick bort en rätt lätt idag men då känndes det som att den andra snurrade uppe i hålet när man skulle lossa den?
Men det kanske ska vara så.
Tror det kanske kan vara bättre med mutterknack väldigt försiktigt.
Jag lossade dom idag och trodde jag gjorde världens tabbe, Jag tog loss en helt och hållet o sen så när jag lossade den andra så vred det sig där uppe. men efter en stund såg att gängan i första hålet försvan så jag vred bara tillbaks o satte tillbaka den medans jag lossade den andra.
ja jag gjorde så med.
Nu är hela karossen lös.
Fick bli lite vinkelslip på slutet för det var lagat i båda bakre hörnen på plattan/karossen.
Ja vi får se hur mycket lagning det blir men jag får nog vara väldigt nöjd med mängden rost på denna bilen.
Behöver kanske laga lite i värmekammaren vänster bak.
Jaja vi får se när allt är nerplockat.
Skulle nog skuva ihop buggyn innan man delar helt på härligheten.
Känns inte optimalt att ha karossen över smörjgropen.