26

Dom kostar 800 kr för 2 på classicvw http://www.classicvw.se/chassi-broms/fr … th/7_24_43

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

27

Jag menade ju om det är möjligt att göra dom för 400kr för två. För mer än så borde dom inte kosta. ICQ/ad Csp tog 495kr/st

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

28 Senaste redigerad av Franke (2012-02-02 18:34:06)

Jag tycker du ska göra mindre antal tänder på delarna, som jag skrev tidigare är det 23/12 tänder på en sats till bay och det räcker gott o väl till.
Sänksatsen till Bay har konstigt nog större justermån än motsvarande till splittbuss trots att kultbultarna tillåter mindre justering.

Gör du mindre antal tänder så går väl tillverkningen snabbare också samt att det inte blir lika kinkigt med passsformen om det slår sig när man svetsar.
En annan grej jag kom att tänka på är att rören på en splittbuss är 58mm samt 62mm på bay, i och med detta så skiljer diametrarna på sänksatserna, så vill man montera sänksatser från en split på en bay får man slipa lite på insidan för att få till passsformen.
Så jag röstar på att du lägger dig mitt i mellan diam, dvs 60mm.
På så vis kan man använda dina sänksatser till både bay och split om man putsar av sänksatserna i mitten eller längst ut beroende på vilken typ av framvagn man ska bygga.

Får du till en modell som funkar och kan sälja en sats med två sänksatser för 400 kr kommer din plånbok bli tjock snabbt även om det är billigt !

Dom billigaste sänksatserna till buss kostar ca 700kr paret hos paruzzi plus frakt, jag har nog köpt närmare 10 kit därifrån nu så ett billigare alternativ är helt klart intressant !

29

Franke skrev:

Jag tycker du ska göra mindre antal tänder på delarna, som jag skrev tidigare är det 23/12 tänder på en sats till bay och det räcker gott o väl till.
Sänksatsen till Bay har konstigt nog större justermån än motsvarande till splittbuss trots att kultbultarna tillåter mindre justering.

Gör du mindre antal tänder så går väl tillverkningen snabbare också samt att det inte blir lite kinkigt med passsformen om det slår sig när man svetsar.
En annan grej jag kom att tänka på är att rören på en splittbuss är 58mm samt 62mm på bay, i och med detta så skiljer diametrarna på sänksatserna, så vill man montera sänksatser från en split på en bay får man slippa lite på insidan för att få till passsformen.
Så jag röstar på att du lägger dig mitt i mellan diam, dvs 60mm.
På så vis kan man använda dina sänksatser till både bay och split om man putsar av sänksatserna i mitten eller längst ut beroende på vilken typ av framvagn man ska bygga.

Får du till en modell som funkar och kan sälja en sats med två sänksatser för 400 kr kommer din plånbok bli tjock snabbt även om det är billigt !

Dom billigaste sänksatserna till buss kostar ca 700kr paret hos paruzzi plus frakt, jag har nog köpt närmare 10 kit därifrån nu så ett billigare alternativ är helt klart intressant !

Bra input att ändra diametern till 60mm, kommer ändras imorn. Men vad är det för delning på splinsen även djupet på dom är klart intressant. Jag la en radie på dom (0,25mm) både på toppen och i botten. Det kanske greppar bättre med att bara bryta topparna med en fas på nån tiondel. Det går ju lite fortare att grinstra raksträckor än radier. Tanken slog mig även att det kanske skulle räcka att göra dom 35mm breda istället för 40mm. Hållfastheten i verktygsstålet jag använder är garanterat högre än armeringsstålet som lär användas i dessa plåtbitar ICQ/ad
Isåfall sparas det mycket tid i maskinen.

Tack för ett kanonbra svar.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

30

Du har väldigt skarp vinkel på splinsen. De man köper har väl 90° och jag tror att de helt enkelt är frästa med en pinnfräs ur ett rörämne i en delningsapparat/rundmatare. Ser inte riktigt vitsen med de vinklar du gjort.
Sen tror jag att en radie på 0,5 mm i botten på innerdelen och 0,8-1,0 på ytterdelen funkar bra, har du samma radie så finns risken att den bottnar och du får belastningen på fel ställe.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31

Delningen är ca 3,2-3,3mm, splinsen är helt plan upptil och ca 1 mm bred.
Spåren är nedfrästa ca 1,7mm på radien.

Bredd på 35mm funkar säkert också även om jag skulle föredra 40mm.

Lycka till !

32

Två kommentarer: Blir det inte så att röret blir mer försvagat ju längre slitsen är? Sedan håller jag med om att splinesen ser lite för "fintandade" ut och skulle tro att det blir bättre med en något grövre variant.

33

Nu har jag ju allt jag behöver hoppas jag. Gör jag splinesen 90grader och plan upptill och bara 1,7mm djup så ska det nog inte ta så jätte lång tid i maskin.
Det som vore absolut bäst skulle ju vara om du Franke tar det första paret lite som test pilot. För det finns väl ingen här som monterat fler sänksater än du  ICQ/ag  priset lär inte bli högt!
Är du intresserad så är det helt ok för mig! Det första paret jag gör blir 35mm i härdat stål 48hrc.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

34

J.Schill skrev:

Nu har jag ju allt jag behöver hoppas jag. Gör jag splinesen 90grader och plan upptill och bara 1,7mm djup så ska det nog inte ta så jätte lång tid i maskin.
Det som vore absolut bäst skulle ju vara om du Franke tar det första paret lite som test pilot. För det finns väl ingen här som monterat fler sänksater än du  ICQ/ag  priset lär inte bli högt!
Är du intresserad så är det helt ok för mig! Det första paret jag gör blir 35mm i härdat stål 48hrc.

Jag har många framvagnsbyggen på gång, så jag är gärna testpilot  ICQ/ab
Skicka ett pm när du har en sats klar så styr vi upp något.
Ska bli kul att se hur den färdiga produkten blir när den är klar !

35

Håller med tidigare kommentarer beträffande splinsen. Har läst om många som haft problem med att splinsen rasat på vissa satser som har finare tandning. Minns inte vems tillverkning dom var.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

36

Okej idag gick lunchen till för att göra om göra rätt! Men det kanske finns mer att förbättra?

Nåja här är lite bilder iallafall!

http://img813.imageshack.us/img813/1267/ny1p.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/749/ny2t.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/9934/ny3q.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/10/ny4a.jpg

Nu känns det som om det börjar likna nått eller hur?

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

37

Det är viktigt att kuggen inte kan bottna för då kommer belastningen i botten/på toppen istället för på flankerna. Det måste inte vara radie på spetsarna men dalen ska vara djupare än toppen. Det ser ut som om det kan bottna i ytterdelen men det kan vara en synvilla.
Är du med på hur jag menar?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38 Senaste redigerad av J.Schill (2012-02-03 16:42:32)

Svwerker skrev:

Det är viktigt att kuggen inte kan bottna för då kommer belastningen i botten/på toppen istället för på flankerna. Det måste inte vara radie på spetsarna men dalen ska vara djupare än toppen. Det ser ut som om det kan bottna i ytterdelen men det kan vara en synvilla.
Är du med på hur jag menar?

Japp tror jag är med på hur du menar, jag såg det först när jag slängt upp sista bilden. Det som kommer ändras är att den övre delen får djupare dal så att flankerna kommer vara det enda som ligger ihop.
Är jag på rätt spår då?
Är det så du menar?

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

39

Varför inte göra med ännu färre taggar som dessa:

http://www.wagenswest.com/partstore/ind … sters.html

40

rs68 skrev:

Varför inte göra med ännu färre taggar som dessa:

http://www.wagenswest.com/partstore/ind … sters.html

blir mindrejusterinsmån , det vill säga större diverans, lr är jag helt ute o cyklar

41

Det kan ju stämma ICQ/ab

42

J.Schill skrev:
Svwerker skrev:

Det är viktigt att kuggen inte kan bottna för då kommer belastningen i botten/på toppen istället för på flankerna. Det måste inte vara radie på spetsarna men dalen ska vara djupare än toppen. Det ser ut som om det kan bottna i ytterdelen men det kan vara en synvilla.
Är du med på hur jag menar?

Japp tror jag är med på hur du menar, jag såg det först när jag slängt upp sista bilden. Det som kommer ändras är att den övre delen får djupare dal så att flankerna kommer vara det enda som ligger ihop.
Är jag på rätt spår då?
Är det så du menar?

Exakt så jag menar!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

43

jaha när kan man lägga en beställning ICQ/ae 
tycker det e ql att du liksom andra är företagsamma och inte bara tar den enkla köp vägen (iofs har inte alla den förmågan/kunnandet) ICQ/ad
önskar dig lycka till, och ställer mig gärna i kö för ett set.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

44

michaelth skrev:

jaha när kan man lägga en beställning ICQ/ae 
tycker det e ql att du liksom andra är företagsamma och inte bara tar den enkla köp vägen (iofs har inte alla den förmågan/kunnandet) ICQ/ad
önskar dig lycka till, och ställer mig gärna i kö för ett set.

Jo jag hoppas att detta kommer gå vägen nu så du kan ställa dig kö;). Men jag kommer inte köra ut nått set förenns jag är hel nöjd. Man vill ju inte ha Kina kvalitet på nått man gjort själv.
Men förhoppningsvis finns första settet klart inom nån vecka eller två. Och jag vet ju inte hur lång tid det tar i maskinen ännu. Då trådgnist är ett långsamt sätt men med extremt hög tolerans så är en stor serie omöjlig. Men men vi får se hur det går. Håll tummarna.
Frigångs spåret fräses manuellt efteråt, vilket jag tror är det bästa sättet.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

45

Nu är ändringarna gjorda!

http://img513.imageshack.us/img513/5578/ny6r.jpg

Här syns nu att det enda som kommer få kontakt är Flankerna!

http://img851.imageshack.us/img851/7336/ny7.jpg

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

46

Varför har du en radie längst ut på splinesen i justeringsbrickan?
Är det inte enklare att tillverka den om du har spetsen platt som på delen som svetsas fast?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

47

Menar du radien inne i splinesen eller radien utanpå justerbrickan.
Menar du inne i splinesen så är svaret att jag inte vill ha nån "brottangivelse" där. Då en radie är betydligt starkare än ett skarp hörn.
Menar du den radien på utsidan är den mest som kosmetika snyggt men utan innehåll.
Hoppas du fick svaret du sökte ICQ/ad

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

48

Det var radien på utsidan. Men är det kosmetika så köper jag nästan det.
Alltid kul att montera snygga grejer, men skulle det inte vara mera kosmetiskt om du gjorde det på den fastsvetsade delen vars splines man ser när brickan är monterad?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

49

Skulle ju vara kul att testa göra en sån där... såg inte värst avancerad ut.

50

Lätt eller svårt beror nog på tillgång till maskiner och bra folk på ett forum som detta, egentligen helt otroligt vad folk är generösa med sin privata tid. jag har fått all info om dessa bitar just i denna tråd. Så Stort tack till er som hjälp till med måtten och utformningen av dessa slamkits.

Stålet jag ska använda är ett högpresterande krom- molybden- vanadin-legerat stål med god värme- och nötningsbeständighet tillsammans med god beständighet mot sprickbildning. Enastående seghet och duktilitet i alla riktningar. Används vid strängpressning, pressgjutning och smide. Även ett utmärkt material för högt påkända konstruktionsdetaljer.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a