1

Har påbörjat renoveringen av mitt ladugårdsfynd  ICQ/ad under vintern.

Bilen har rullat ca. 8000 dokumenterade mil och har varit avställd sedan 1976. Motorn går runt och har inget glapp vad jag kan känna iaf.

Frågan är vad man skall göra med motorn? Har köpt de delar som behövs rent optiskt och akustiskt (Insug, avgas, värmekammare, ventilkåpor osv.)

Känns dock som man borde ge den en rejäl översyn med nya packningar, stötstänger osv?

Är på djupt vatten med vad jag kan/borde göra själv känner jag och optimalt hade varit att hitta någon som (mot ersättning) kan ta sig an uppgiften.

Någon som har tips/idéer/goda råd?

Mvh,

// Calle

Post's attachments

Bubbla1.jpg, 342.73 kb, 800 x 598
Bubbla1.jpg 342.73 kb, 153 downloads since 2012-01-07 

motor.JPG, 409.43 kb, 968 x 1296
motor.JPG 409.43 kb, 162 downloads since 2012-01-07 

2

Stötstänger lär du få problem att hitta...men annars är nog en helrenovering på sin plats. Den har ju över 50 år på nacken...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Jag misstänker också att en helrenovering är på sin plats.

Eftersom renoveringen på sedvanligt sett redan spårat ur  ICQ/ag , funderar jag på att krossa stora spargrisen och införskaffa ett Okrasa-kit från WW. Men det känns bara motiverat om man vet att resten är i god kondition.

4

I 10 fall av 9 så måste en 30 hk renoveras från grunden. Jag har just renoverat två industrimotorer som enligt utsago bara var att peta i och köra. Ramlagren var nere på kopparen och vevlagren helt svarta och repiga. Vevstakarna renoverades i lilländen med nya bussningar. Har man tur så är det bara att hona cylindrarna och sätta i nya ringar. Topparna är ofta väldigt glappa i styrningarna så dom renoverades med liners. Det stora kruxet är kammen som brukar ha tappat 1-1,5 mm på ett från början dåligt lyft. Att hitta nya kammar är svårt men jpm kan slipa om din originalkam för mer lyft. Nya lyftare stötsänger är svårt att hitta men dom finns i folks gömmor. Angående Okrasakit så har jag just fått hem ett och har en original okrasamaskin i bänken. Enda skillnaden mot okrasakittet är att jag stoppat i en strokad vev med 74 slag och en tidig Porschekam. Om du skall investera i ett WW okrasakit bör du renovera motorn från grunden plus kolla om blocketbehöver arborras och justeras på axiallagret.

5

Tack för ett utförligt svar Hans!  ICQ/ab

Jag börjar inse att det är mer jobb än trott från början att få fason på snurran  Default/hmm
men skam den som ger sig. Får ta det steg för steg alltefter vad budgeten tillåter helt enkelt.

Det känns fel att slarva nu, för jag antar att de skador som uppkommer efter en "slarvrenovering" snabbt kan kosta betydligt mer (eller i värsta fall skrota motorn)

Frågan är bara hur jag går vidare?  ICQ/an

// Calle

6

skaffa en annan motor nyare som duger...lämna originalet till  tex Hans för grundlig översyn/renovering.. under tiden..kanske..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(