1

Jag läste lite i Rainers haveritråd och blev lite fundersam...
Där skrev Hans Landelius om chromemolystötstänger och orgfjädrar.
Jag har just byggt en motor med såna stänger och orgfjädrar  Default/hmm  det är kanske inte en så bra kombination?

Anledningen till störstängerna var att jag hade dom liggande och jag behövde kapa stänger för att ha till mina 1-1,25 vippor.
Då var det ju enkelt att ta dom som endå låg i verkstan och var "för långa" med lösa ändar.

Jag har inte kört motorn än, bara provstartat ett par gånger. Då lät det ok iaf.
Ventilspelet är ställt på i stort sett noll.

Har jag tänkt helt fel(eller inte alls ICQ/ad )
Kanske bättre att kapa ett gäng orgstänger till dom vipporna så länge jag kör med orgfjädrar osv?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Om längden räcker till så ta och byt till enkla hårda fjädrar och original stötstänger. För att få av änden på en original knackar du med en hammare precis bakom änden runt om och efter ett tag lossnar den. Behöver du bara korta någon mm sätter du upp den i en svarv och sticker av någon mm bakom änden och kackar in de när du svarvat bort alubiten.

3

varför är orginal bättre är chrommoly stänger? Borde inte de senare vara mer hållbara vid högre belastningar (högre varv o h hårdare fjädrar). 

//Björn

4

Det handlar väl om att dom inte utvidgar sig vid värme.
Orgstänger och motor utvidgar sig båda två.

Så om jag fattat rätt så ställer du ventilerna utan spel med chromemolystötstänger och får glapp när motorn blir varm. Det blir väl tvärtom på en motor med orgstänger.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Tack för tipsen Hans.
Men varför måste jag ha hårdare fjädrar bara för att jag kör med 1-1,25 vippor? Det borde väl sköta sig själv, fjädern blir ju hårdare ju mer ventilen trycks ner?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Ventilfjäderns huvudsakliga uppgift på en sugmotor är att hålla lyftaren mot kammen och med 1,25:1 utväxling får du mindre kraft till det än med 1,1:1.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Borde det inte bli gynnsammare för fjädern att hålla tillbaka lyftare och stötstång med 1,25 vippor isåfall(med tanke utväxlingen)?

8

lasslo skrev:

Det handlar väl om att dom inte utvidgar sig vid värme.
Orgstänger och motor utvidgar sig båda två.

Så om jag fattat rätt så ställer du ventilerna utan spel med chromemolystötstänger och får glapp när motorn blir varm. Det blir väl tvärtom på en motor med orgstänger.

Moly stötstänger ställer du noll kall sen är dom 0,15 varma (ventilspel)
Samma  är det med dragstängerna i moly (på en räser motor kör man kallare)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

lasslo skrev:

Det handlar väl om att dom inte utvidgar sig vid värme.
Orgstänger och motor utvidgar sig båda två.

Så om jag fattat rätt så ställer du ventilerna utan spel med chromemolystötstänger och får glapp när motorn blir varm. Det blir väl tvärtom på en motor med orgstänger.

Det enda som är alu(legering) i motor är ju topp och block, resten av prylarna i ventilmekanismen är ju i stål(legeringar). Så block och topp utvidgar sig alltså så mycket så spelet ändrar sig?

//Björn

10

Så om jag har förstått rätt så är rekommendationen att köra med alustänger vid enkla (hårdare) fjädrar och 1,25 vippor?
(precis den kombination jag hade tänkt mig så det är därför jag vill veta vilka stänger jag skall köpa.......)

//Björn

11

Bear skrev:

Så om jag har förstått rätt så är rekommendationen att köra med alustänger vid enkla (hårdare) fjädrar och 1,25 vippor?
(precis den kombination jag hade tänkt mig så det är därför jag vill veta vilka stänger jag skall köpa.......)

//Björn

Om originalstängerna inte blir för korta så kan du använda dom.Annars så finns ju längre alu-stänger  i bra kvalitet att köpa.

12

stickan skrev:
Bear skrev:

Så om jag har förstått rätt så är rekommendationen att köra med alustänger vid enkla (hårdare) fjädrar och 1,25 vippor?
(precis den kombination jag hade tänkt mig så det är därför jag vill veta vilka stänger jag skall köpa.......)

//Björn

Om originalstängerna inte blir för korta så kan du använda dom.Annars så finns ju längre alu-stänger  i bra kvalitet att köpa.

Ok.
Anledningen till funderingen är ju att eftersom (nästan)allt i motorn blir utbytt eller renoverat så kändes det bra att även byta stängerna och mollystänger kändes som ett bättre val utifrån hållbarhet.... Men mina funderingar har ju varit fel förr ICQ/ab

//Björn

13

Originalfjädrarna har ett ganska litet register när det gäller lyft. Med enkla hårda fjädrar får du mer inspänningstryck och ett högre tryck över nocken så att du inte "tappar" kammen vid högre varv. Kolla noggrant att fjädern inte bottnar utan att det finn rätt bra med utrymme mellan varven i fjädern. Jag kör en wasserboxerkam i en 1600 med Sig Ersson 1.45 vippor som efter inkörning med originalfjädrar får en innerfjäder från Wasserboxer.

14

Hans Landelius skrev:

Jag kör en wasserboxerkam i en 1600 med Sig Ersson 1.45 vippor som efter inkörning med originalfjädrar får en innerfjäder från Wasserboxer.

Lite OT men jag blev nyfiken på wasserboxerkammen,  hur skiljer den sig från typ 1.
Passar den utan större modifieringar?

/Ola

15

den passar perfekt och har 1mm mer lyft än original.

16

Intressant, vet du om det är mer som skiljer än lyftet?
Resrvdels nr?

/Ola

17

Eftersom den började som en ren besiktningsmotor som sen gick lite över styr så vet jag inte så mycket mer om kammen än att den lyfte 11.44 med Sig Ersson vippor. Kommer att sätta dit dubbla "mjuka fjädrar" för en snäll bussmotor. Skal lförsöka köra in den i jan så då kan jag ge lite mer info om karaktären på kammen.

18

Jag kommer köra 044 toppar med dubbla fjädrar och 1.25 vippor... vad är bäst att satsa på då, orginal eller chromemoly?

19

Dubbla fjädrar kräver starkare stänger än original.

20

MrIcka skrev:

Jag kommer köra 044 toppar med dubbla fjädrar och 1.25 vippor... vad är bäst att satsa på då, orginal eller chromemoly?

Absolut Chromemoly.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

Har man tur med längden kan även Wasserboxerstötstänger användas. Dom är i stål.

22

En följdfråga fast då gällande kamlager, sett såna här... är de ide att köra sånna då jag ska dubblar fjädrar?

Kraftigare kamlager:
http://www.vwimporten.se/typ1/motor/lag … standard-2

23

MrIcka skrev:

En följdfråga fast då gällande kamlager, sett såna här... är de ide att köra sånna då jag ska dubblar fjädrar?

Kraftigare kamlager:
http://www.vwimporten.se/typ1/motor/lag … standard-2

Ja,såna lager brukar man ha med där så kostar dom dubbelt så mycket som på andra ställen... Jag kan ha hemma.

24

Oh, trevligt Default/smile

25

Hans Landelius skrev:

Har man tur med längden kan även Wasserboxerstötstänger användas. Dom är i stål.

Funkar sånna från CSP, ska vara i stål
4-138-10    STÖTSTÄNGER HIGH PERFORMANCE    SATS    495.00