201 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-27 20:21:22)

Mats W skrev:
Bengt H skrev:

En annan klassiker när man inte får det att löpa bra är att en av dom halvmånformade ledstyckena som sitter på var sin sida om drivaxeln (där den ledar i lådan) hoppat ur läge o lagt sig innanför. I så fall bara att riva igen, lossa drivaxeln o pilla in den i sitt läge o försöka på nytt ICQ/an

Bengt, vi funderar faktiskt allvarligt på att byta drivaxlarna mot 20mm kortare för att kunna sätta på fälgar med lite offset där bak. Vi har aldrig gjort detta och undrar om det finns några vanliga felgrepp vi bör undvika? Default/hmm

Jag har flera gången hävdat att det är färgmatchning på axlar, halvmånar och drev, men fått som svar att folk skiter i det, det går bra ändå. Men i verkstadshandboken står det att det är matchat iallafall, så var och en gör som den vill... Sen har jag även läst att det finns flera olika typer/ tillverkare (tex Gleason, Klingelnberg) av dreven, och vissa tex bussar har hållbarare drev. Så man ska ha lite koll på vad man slänger i. Men å andra sidan som jag skrev högre upp i tråden att trots att man yxar så rullar ju bilarna så... ICQ/ab  EDIT: VILKA drev det gäller i lådan vet jag dock ej, kanske är det inte de tre som sitter inne i diffen?

I min ghia tog jag axlarna OCH dreven från en låda, men jag skulle nog även flyttat det 3e drevet i diffen för att få det helt rätt. Jag resonerade att diffens drev inte rör sig speciellt mkt inbördes, iallafall inte jämfört med alla andra drev i lådan, och de -såg- likadana ut... Nåja, tiden lär väl utvisa, det är ju gott om lådor och axlar ännu och hyfsat enkelt att byta så...

Slänger upp en bild på ett nummer som sitter gjutet i växellådan. Är detta ett växellådsnummer eller bara ett reservdelsnummer?

det bör vara artikelnummer... men jag har iallafall lådor med ett "serienummer" på också, men då stämplat och inte gjutet.  Artikelnummren går faktiskt att lära sig förstå ungefär vad det är för del bara på numret, smart!  Googlade och första träff ; http://www.type2.com/library/identifi/numsys.htm men det finns säkert andra bättre...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

202

Jo jag insåg senare att det är ett reservdelsnummer och hittade även en bild på theSamba som förklarar:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/164036.jpg
Tillverkningsnumret är inringat.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

203

Ovalen har varit ute och vädrat sig ICQ/af :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/770263.jpg
Grodperspektiv. Bilen är helt tom här (inte ens motorn sitter i). Den kommer bli grymt låg ICQ/ae ...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/770264.jpg
Bakifrån – snowflakes och splitlucka. Fyrbultsfälgarna ska förstås ersättas med fembult tillsammans med baktrummorna (och det är här våra funderingar om byte av drivaxlar kommer in i bilden).

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

204

johan_l skrev:
Mats W skrev:
Bengt H skrev:

En annan klassiker när man inte får det att löpa bra är att en av dom halvmånformade ledstyckena som sitter på var sin sida om drivaxeln (där den ledar i lådan) hoppat ur läge o lagt sig innanför. I så fall bara att riva igen, lossa drivaxeln o pilla in den i sitt läge o försöka på nytt ICQ/an

Bengt, vi funderar faktiskt allvarligt på att byta drivaxlarna mot 20mm kortare för att kunna sätta på fälgar med lite offset där bak. Vi har aldrig gjort detta och undrar om det finns några vanliga felgrepp vi bör undvika? Default/hmm

Jag har flera gången hävdat att det är färgmatchning på axlar, halvmånar och drev, men fått som svar att folk skiter i det, det går bra ändå. Men i verkstadshandboken står det att det är matchat iallafall, så var och en gör som den vill... Sen har jag även läst att det finns flera olika typer/ tillverkare (tex Gleason, Klingelnberg) av dreven, och vissa tex bussar har hållbarare drev. Så man ska ha lite koll på vad man slänger i. Men å andra sidan som jag skrev högre upp i tråden att trots att man yxar så rullar ju bilarna så... ICQ/ab  EDIT: VILKA drev det gäller i lådan vet jag dock ej, kanske är det inte de tre som sitter inne i diffen?

I min ghia tog jag axlarna OCH dreven från en låda, men jag skulle nog även flyttat det 3e drevet i diffen för att få det helt rätt. Jag resonerade att diffens drev inte rör sig speciellt mkt inbördes, iallafall inte jämfört med alla andra drev i lådan, och de -såg- likadana ut... Nåja, tiden lär väl utvisa, det är ju gott om lådor och axlar ännu och hyfsat enkelt att byta så...

Slänger upp en bild på ett nummer som sitter gjutet i växellådan. Är detta ett växellådsnummer eller bara ett reservdelsnummer?

det bör vara artikelnummer... men jag har iallafall lådor med ett "serienummer" på också, men då stämplat och inte gjutet.  Artikelnummren går faktiskt att lära sig förstå ungefär vad det är för del bara på numret, smart!  Googlade och första träff ; http://www.type2.com/library/identifi/numsys.htm men det finns säkert andra bättre...

Jo det är färgmärkning på axlar o halvmånar, dreven har jag dålig koll på. Om jag fattat Mats rätt så är det bara axlarna som ska bytas o då behöver du inte greja med några drev. Axlar o halvmånar  får man ut efter att ha lossat en låsring som sitter där axeln ledar i lådan, du ser det lätt. Att matcha färgmärkning på 40 år gamla mer eller mindre slitna prylar är nog inte av högsta prioritet utan försök att matcha ihop drivaxlar o halvmånar till någorlunda rätt spel om det går, det skulle jag göra iaf ICQ/ab

205

Mats W skrev:

Ovalen har varit ute och vädrat sig ICQ/af :

Grodperspektiv. Bilen är helt tom här (inte ens motorn sitter i). Den kommer bli grymt låg ICQ/ae ...


Bakifrån – snowflakes och splitlucka. Fyrbultsfälgarna ska förstås ersättas med fembult tillsammans med baktrummorna (och det är här våra funderingar om byte av drivaxlar kommer in i bilden).

Har ni så mycke snö kvar i Ullared?? här är det barmark ICQ/af

206

Bengt H skrev:
Mats W skrev:

Ovalen har varit ute och vädrat sig ICQ/af :

Grodperspektiv. Bilen är helt tom här (inte ens motorn sitter i). Den kommer bli grymt låg ICQ/ae ...


Bakifrån – snowflakes och splitlucka. Fyrbultsfälgarna ska förstås ersättas med fembult tillsammans med baktrummorna (och det är här våra funderingar om byte av drivaxlar kommer in i bilden).

Har ni så mycke snö kvar i Ullared?? här är det barmark ICQ/af

Nej, bilderna ljuger och togs för ca fyra veckor sedan när vi möblerade om en del i garaget ICQ/ad .

Men jag tänkte jag slänger upp bilderna ändå så att det händer någonting i tråden ICQ/af ...

Tack för tipset med drivaxlarna Bengt ICQ/ab . Vi ska prova detta byte eftersom Andreas gått och fixat dessa:

http://www.bugpeople.se/bilder/falg/DSC07661.JPG
6,5" Volvo fälgbanor med 5/205 centrum, fälgar som förhoppningsvis ska passa bra med 195/65/15 däck och 2 splines sänkning! ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

207

...fortsättning:

http://www.hoeseler-por15.de/Shop/catalog/images/BILDER_NEU/engstart.JPG

Varför denna bild i en projekttråd? undrar säkert någon. Jo…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780113.jpg
…ett paket har anlänt från Tyskland idag ICQ/ag !

Vi hade tänkt använda POR 15 © till bottenplattan. Men en titt på webbsidan till den svenska återförsäljaren (http://www.por15.se/) meddelar oss att de slutat saluföra produkterna och hänvisar oss till den tyska återförsäljaren (http://www.hoeseler-por15.com/).

Eftersom valutakurserna för närvarande är till Sveriges fördel när det gäller import så gjorde vi en beställning i Tyskland ICQ/ad . Materialet gick på 145 € och frakten hem till min dörr (genom vår lantbrevbärare) gick på 25,50 €. Alltså ca 1500 SEK i runda slängar inklusive tysk moms på 19%.

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

208

Blir internsant se hur bra det funkar

209

Stefan T skrev:

Blir internsant se hur bra det funkar

X2

En smygtitt: http://www.youtube.com/watch?v=SvcepMwqmZs ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

210 Senaste redigerad av Redwee220 (2011-02-28 20:53:05)

Instämmer, hur mycket kommer ni slipa? plåtrent?

Edit: Såg videoklippet nu ICQ/ae

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

211

Jag är såld - vilken film "you won't believe the results" :-)

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

212

robbanonline skrev:

Jag är såld - vilken film "you won't believe the results" :-)

Ja - vem blir inte det ICQ/ae ?

Redwee220 skrev:

Instämmer, hur mycket kommer ni slipa? plåtrent?

Edit: Såg videoklippet nu ICQ/ae

Slipa? Vadå slipa ICQ/ad ?

Skämt åsido. Vi har en ny golvhalva ditsatt (Klokkerholm/Brasilien), där tänker vi slipa av all färg. Övriga plattan är epoxygrundad och det tror vi går bra att måla ovanpå Default/hmm .

Någon annan som provat?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

213

PeCe här på forumet som delar garage men några jag känner tror jag använt mycket, och när man ser reklamen tror man ju det är TV-shop skit (kanske ÄR inte TV-shop-prylarna skit???) men tydligen så funkar "skiten" iallafall mycket bra... Har ju inte testat själv, bara tjuvkikat på det han gjort, men med tanke på hur mycket man lägger på vanlig primer och annat så är ju 1500 för som det ser ut ganska mkt färg nog en bra deal! Lär ju iallafall inte vara sämre än det mesta andra...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

214

Imorrn vill vi se resultat och en grundlig recension av din hokus pokus-färg ICQ/ab

215

Så frakten för allt detta från Tyskland gick på 25,50 € ? CSP i Tyskland skulle ju ha 33 € för att skicka 4 cylinderchims.

216

stickan skrev:

Så frakten för allt detta från Tyskland gick på 25,50 € ? CSP i Tyskland skulle ju ha 33 € för att skicka 4 cylinderchims.

Default/yikes
Ja, det var märkligt. Dessutom vägde detta paketet riktigt, riktigt mycket kändes det som.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

217

johan_l skrev:

PeCe här på forumet som delar garage men några jag känner tror jag använt mycket, och när man ser reklamen tror man ju det är TV-shop skit (kanske ÄR inte TV-shop-prylarna skit???) men tydligen så funkar "skiten" iallafall mycket bra... Har ju inte testat själv, bara tjuvkikat på det han gjort, men med tanke på hur mycket man lägger på vanlig primer och annat så är ju 1500 för som det ser ut ganska mkt färg nog en bra deal! Lär ju iallafall inte vara sämre än det mesta andra...

Jag skrev inte ut summan för att skryta att jag gjort någon vidare god deal, utan mer som ren "konsumentinformation" egentligen - i fall någon annan går i köptankar menar jag. ICQ/ab

Jag vet att JJ i Borås (alias jj64 här på forumet) också använt POR 15 till bottenplattan på sitt projekt "-58:an som köptes på Auktion..... och det blev i mitt tycke helt suveränt snyggt, och det var väl så jag själv fick kännedom om produkten.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

218

Michos Miche skrev:

Imorrn vill vi se resultat och en grundlig recension av din hokus pokus-färg ICQ/ab

"Imorrn" - e du från vettet gosse? Default/yikes

  • Min grabb David slipar spackel på sin bil i garaget just nu, ska snart på lack...

  • Min svåger Stefan sågar plywood till sin inredning så sågspånet yr överallt - även detta i vårt garage

  • Ute är det kallt och fuktigt - det går inte att arbeta där heller

Det måste tyvärr helt enkelt vänta tills omständigheterna blir bättre för att måla.

Däremot går det att arbeta vidare med det mekaniska, även om det är väldigt trångt ICQ/af .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

219

Då har jag bra som är själv i mitt mekutrymme ICQ/ab Fast det blir lite ensamt när man står hela dagar och skruvar ICQ/ab

Men du kan ju alltid ta någon liten rostig plåtbit och smeta på, hä ska väl int vara omöjligt? ICQ/ab

Förresten ser jag att ni har slutat att diskutera motstånd till pilar och sånt. Vad kom ni fram till? ICQ/ab

220

Michos Miche skrev:

Då har jag bra som är själv i mitt mekutrymme ICQ/ab Fast det blir lite ensamt när man står hela dagar och skruvar ICQ/ab

Men du kan ju alltid ta någon liten rostig plåtbit och smeta på, hä ska väl int vara omöjligt? ICQ/ab

Förresten ser jag att ni har slutat att diskutera motstånd till pilar och sånt. Vad kom ni fram till? ICQ/ab

A svarar jag "ja" i båda fallen Default/hmm
B svarar jag "tänkte inte på det" ICQ/ad
C svarar jag "vi utreder för tillfället saken internt inom familjen" (och med vår egen "farbror Anders" = Stefan T). Troligtvis ett motstånd - men jag lovar att jag lägger ut allt här när vi väl tagit beslut och har något att verkligen leverera ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

221

Farbror Anders for president! Nä men vore bra så jag vet hur man gör, för snigel blå är på väg ut ur sitt lilla bo snart! ICQ/ag

222

Absolut ICQ/ab !

Och, JA (suck...) - du vinner nog "först ut på gatan"-priset ICQ/af !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

223

Fast inte när det gäller ovaler, då ligger jag låååååångt efter! ICQ/ad Jag har kommit så långt att jag har stulit en massa delar från den bilen ICQ/ab

224

Mats W skrev:

Ovalen har varit ute och vädrat sig ICQ/af :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/770263.jpg
Grodperspektiv. Bilen är helt tom här (inte ens motorn sitter i). Den kommer bli grymt låg ICQ/ae ...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/770264.jpg
Bakifrån – snowflakes och splitlucka. Fyrbultsfälgarna ska förstås ersättas med fembult tillsammans med baktrummorna (och det är här våra funderingar om byte av drivaxlar kommer in i bilden).

http://i54.tinypic.com/2uqy62c.jpg
Bättre luft hos dig antar jag. Så här såg det ut när jag luftade

225 Senaste redigerad av johanj (2011-03-01 05:09:36)

Jag har använt mig av POR15 köpte då av den svenska återförsäljaren. Blev väldigt nöjd mer resultatet, slitstarkt som tusan!
Men jag hade inte kvar den bilen någon längre tid, så vet inte riktigt hur det håller sig i längden.
Men jag tror nog att det är något av dom bästa skydden du kan få tag på!

EDIT: Kollade nu på gammal bilder och ser att jag hade lite problem! Den svarta färgen blev flammig efter den torkat. Jag fick en burk Black Coat efter att jag pratat med återförsäljaren,  som jag penslade på och sedan var det fint igen ICQ/ab Vet inte hur det kunde bli så?

http://i142.photobucket.com/albums/r92/jukk123/Buggy/CIMG4159.jpg