Bengt H skrev:En annan klassiker när man inte får det att löpa bra är att en av dom halvmånformade ledstyckena som sitter på var sin sida om drivaxeln (där den ledar i lådan) hoppat ur läge o lagt sig innanför. I så fall bara att riva igen, lossa drivaxeln o pilla in den i sitt läge o försöka på nytt
Bengt, vi funderar faktiskt allvarligt på att byta drivaxlarna mot 20mm kortare för att kunna sätta på fälgar med lite offset där bak. Vi har aldrig gjort detta och undrar om det finns några vanliga felgrepp vi bör undvika?
Jag har flera gången hävdat att det är färgmatchning på axlar, halvmånar och drev, men fått som svar att folk skiter i det, det går bra ändå. Men i verkstadshandboken står det att det är matchat iallafall, så var och en gör som den vill... Sen har jag även läst att det finns flera olika typer/ tillverkare (tex Gleason, Klingelnberg) av dreven, och vissa tex bussar har hållbarare drev. Så man ska ha lite koll på vad man slänger i. Men å andra sidan som jag skrev högre upp i tråden att trots att man yxar så rullar ju bilarna så...
EDIT: VILKA drev det gäller i lådan vet jag dock ej, kanske är det inte de tre som sitter inne i diffen?
I min ghia tog jag axlarna OCH dreven från en låda, men jag skulle nog även flyttat det 3e drevet i diffen för att få det helt rätt. Jag resonerade att diffens drev inte rör sig speciellt mkt inbördes, iallafall inte jämfört med alla andra drev i lådan, och de -såg- likadana ut... Nåja, tiden lär väl utvisa, det är ju gott om lådor och axlar ännu och hyfsat enkelt att byta så...
Slänger upp en bild på ett nummer som sitter gjutet i växellådan. Är detta ett växellådsnummer eller bara ett reservdelsnummer?
det bör vara artikelnummer... men jag har iallafall lådor med ett "serienummer" på också, men då stämplat och inte gjutet. Artikelnummren går faktiskt att lära sig förstå ungefär vad det är för del bara på numret, smart! Googlade och första träff ; http://www.type2.com/library/identifi/numsys.htm men det finns säkert andra bättre...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

:
...
.