När Mats har hittat den dödliga blandningen blir jag glad, för då vet jag vad min oval ska få smaka sen 
8inches skrev:Det här blir ju rena läroboken i gammelbilsrenovering. Grymt imponerande. Tack för all tid du lägger ner.
Ja, mycket bilder är det i alla fall
.
Jag fick frågan hur det kom sig att det var så väldigt snygga snitt (utan 'skägg') runt den utskurna instrumentbrädan. Kan du förklara hur du gick tillväga?
...och *harkling* - kolla dina mail - snart behöver vi verkligen en rattstång till detta bygge
...
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde, men jag tror att jag använde tunnaste kapskivan och sen gradade med en morakniv. Inte helt säkert dock.
Dina prylar skickas med bussgods i morgon. Har bott i garaget ett tag, men lovar att fixa det nu.
Mats W skrev:8inches skrev:Det här blir ju rena läroboken i gammelbilsrenovering. Grymt imponerande. Tack för all tid du lägger ner.
Ja, mycket bilder är det i alla fall
.
Jag fick frågan hur det kom sig att det var så väldigt snygga snitt (utan 'skägg') runt den utskurna instrumentbrädan. Kan du förklara hur du gick tillväga?
...och *harkling* - kolla dina mail - snart behöver vi verkligen en rattstång till detta bygge
...
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde, men jag tror att jag använde tunnaste kapskivan och sen gradade med en morakniv. Inte helt säkert dock.
Dina prylar skickas med bussgods i morgon. Har bott i garaget ett tag, men lovar att fixa det nu.
Aha - det tricket har jag aldrig hört någon använda innan. Hursomhelst blev snitten fantastiskt snygga, nästan med kirurgisk precision
Ahhh - tack 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
När Mats har hittat den dödliga blandningen blir jag glad, för då vet jag vad min oval ska få smaka sen
...dödliga blandningen... ?!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Jag hade låtit det sitta där, annars blir det ju ett hål över...
Själv jagar jag ett lås till vår 57:a eftersom jag just stör mig över sådana tomma hål
Undrar om ja inte har mitt tändningslås kvar till en 57a ja hade en gång i tiden!
Har inget behov av det...
maila andenj80 (Snabela) hotmail.com
Ska undersöka i kväll
Mats W skrev:Jag hade låtit det sitta där, annars blir det ju ett hål över...
Själv jagar jag ett lås till vår 57:a eftersom jag just stör mig över sådana tomma hål
Undrar om ja inte har mitt tändningslås kvar till en 57a ja hade en gång i tiden!
Har inget behov av det...
maila andenj80 (Snabela) hotmail.com
Ska undersöka i kväll
Aha - du såg mitt inlägg
Muchas gracias
- jag mailar dig!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
…fortsättning:
Efter enträgna påstötningar från johan_l
, så lyckades jag hitta en skrotbit som helt nyligen hamnat i vår skrottunna. Donator är golv från amerikansk Ford årsmodell 1950 tillhörig Stefan T…

…och biten är skapligt rostig.

Detta ser ut som gravrost i mina ögon och…

…efter stålborstning och behandling med både Marine Clean och Metal-Ready framstår biten som rena kexet (åtminstone området inom den röda cirkeln).
Duger den åt ”böj- och knäck”-experimentet tror du, Johan?

Jag stryker biten med POR15 en gång…

…och resultatet blir väl helt OK.
Här ser man även att jag lagt till en testruta” # ½” längst ut till höger på rälsbiten efter lite input från folkamannen.

Efter två strykningar är biten färdig. Nu ska den bara bli torr också
!
Meanwhile, på en annan del av vår gård ligger:

TESTBITEN
.
Det har snöat lite lätt nu under förmiddagen och fält 1 – 3 har redan börjat rosta
. Men inga tecken till detta på fält ½ och 4-8.
Biten ligger någon meter ovan marken i ett läge där vinden och solen kommer åt från nästan alla håll. Nu är det bara att avvakta…
Fortsättning följer…
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Jag ser att det experimenteras med mina "fina" amerikanska bildelar
Kul å följa erat projekt, ser fram imot å se ovalen i Falkenberg till sommaren... såg att ni fått på baklamporna. Jag håller på och passar in mina oxå (modell 56 - 61) Vet att de fanns en ritning på thesamba.com men den hittar jag inte. Har suttit och letat på nätet ett bra tag, nu ger jag upp... Hur gjorde ni för att få dom där dom ska vara?
Mvh johan
Tack Johan, och välkommen till Boxerville
!
För montering använde jag denna skiss när jag monterade snowflakes på min 60:a i somras:

Det finns noggrannare mått med, men det blev aldrig riktig bra tyckte jag så jag körde "ögonmått" enligt ovan. Blir nog bäst eftersom man aldrig kan lita på om en gammal bil är lite "sned och vind"
...
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
tackar tackar!
Vad bra då kan jag fortsätta å montera imon. Har suttit å studerat "sparade" bilder på datorn, hur de ser ut på andra bilar. Och de e som du säger att bara för att man har rätt mått så e de inte säkert att de ser bra ut.
Tack för hjälpen.
/j
You're welcome
!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
…fortsättning:

Jag sätter vinkelslipen i plåtbiten…

…så att jag får en remsa jag kan misshandla 

Jag böjer biten med nyporna (usel skärpa
), men ’so far, so good’ – färgen håller faktiskt! Och…

…jag böjer 180° tillbaka.
Ifall någon undrar vad jag har på fingrarna så…
…är det Plastic Padding eftersom vi just nu mekar ”vattenskadat”
:

Äldste grabbens Honda Civic. En rådjurskollison har lett till…

…plåtriktning, plastning och rostlagning. Snart dags för lack
.

Sorry för OT – testet av POR15 fortsätter. Efter att ha knäckt plåten står inte ens detta preparat rycken, utan delar sig från underlaget och går att dra av i flagor.

Inte heller skrapning med vass skruvmejsel är något som färgen klarar speciellt bra, men…

…när jag slår skiten ur plåten med handslägga tycker jag inte att det lämnar mycket spår i färgen med tanke på hur illa den behandlas
.
Sammanfattning:
Böja/vrida = IG
Rispa med vasst föremål = IG
Banka med slägga = VG
Några fler tester jag borde genomföra?
Fortsättning följer…
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Prova om den klarar av bensin och bromsolja, ifall man skulle sulla någon gång där man har målat i bilen 
GOOD POINT 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
291 2011-03-05 23:03:11 Senaste redigerad av Johan W (2011-03-05 23:05:35)
snacka om rådjur som tarmed sig bakdelen oxo
och hur ofta väckar man en lackad plåt fram och tillbaka 
ps harnisommarlr 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Nog böjer man plåt ibland, repar också. Men testet med böjningen kanske var väl extremt. Frågan är om färgen kanske behövt lite tid till att torka/härda? Vore kul att se ett böj- och reptest om nån vecka eller två, men kanske typ 30 grader böj...
Jag antar att en färg antingen är mjuk och då tålig för tex böjning eller hård och då tålig för hammarslag och repning, men kanske finns ytterligare dimensioner på detta? När vi höll på med en färgproblematik på jobbet så var det en materialexpert som förklarade detta med klämkrafter och glanstal, vore kul att fråga honom om detta med hårdhet och böjtålighet, men nu är jag ju pappaledig och jag känner inte honom mer än varit på samma möten som honom några gånger...
På tal om klämkrafter; Det man väl kanske ska tänka på oavsett vad man målar är att om ett förband från början inte har färg på sig och man sedan lackar del för del får man ett färglager i förbandet, vilket ju gör att det både blir tjockare samt att det "fjädrar mer". Många av VWs delar tror jag lackades EFTER att de sattes samman, dvs original är det inte färg på vissa ytor.
Hur som hur verkar väl POR färgen vara tillräckligt bra på hållbarhetsegenskaperna, hur bra den stoppar rost och fäster på rostiga ytor är ju mycket intressant för här tror jag vanlig primer inte kommer långt, om man inte behandlar ytan ordentligt innan lack...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Du får prova aceton &:så
ps harnisommarlr
Vi har vår och sol iallafall
!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Mats! Angående leverans av PV-ringar: Jag är hemma i centrala Partille vid halv fem. Kan även ta med dem till jobbet i Marieholm, GBG. Ring gärna på 0708-240390. Mvh!
Tack för pratstunden i eftermiddags, det var trevligt Robert! Ska posta bild när jag snyggat till fälgarna
!
Och jag körde inte vilse på vägen tillbaka
...
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Fint med Honda!, jag ägde själv en plastraket för några år sedan. Lite lik eran front ser jag.


I mitten av veckan hade vi vår, nu har det snöat i ett par dagar
…

En liten stämningsbild från vår gård
. Vår ponny Mitzie tittar på senaste VW-förvärvet…
Jag är rätt säker på att bottenplattan kommer från denna bil:
Den här -65:an köpte jag av Wahlquist i Örkelljunga...varför vet jag inte.
Skrotad idag.
Vi har alltså hämtat en 65:ans bottenplatta utan motor hemma hos Hazze i Ängelholm. Den kommer att komma väl till pass eftersom den har kortare drivaxlar som vi tänker flytta över till 69:ans växellåda (förklaring till varför vi väljer att flytta över drivaxlarna kommer nedan). Vi kommer även att använda bromsdelar och framvagn till andra kommande projekt.
...fortsättning:
Test av trummor och fälgar:

Bilens fyrbultade bromstrumma, bromsdelar och bromssköld är bortplockade.
Ny ska vi testa lite olika alternativ
!

Vi fyndade några riktigt fina trummor till oval nere på höstmarknaden i Malmö i höstas, som vi sätter på…

…men resultatet blir inte det vi hoppats på :? . Trumman går nämligen inte att skjuta in i bottenläget så att säga och därför hamnar hjulet för långt ut. Andreas har krängt på ett diagonaldäck 165 SR 15 på sina inköpta 6,5”-fälgar. Han är helt såld på utseendet på diagonaldäck
… (På bilden skymtar också anledningen till att projektet går segt just nu – äldste grabbens krockskadade Honda Civic
).
Nåväl - istället plockar vi fram dessa:

Baktrummor till typ3 1964-65.


Dessa går att skjuta in i botten, men är bredare.

I upphöjt läge ser man att man får exakt samma resultat – för brett
!
Några andra vinklar:


Fortsättning följer…
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Problemet är ju inte trummorna,utan att fälgen breddar för mycket utåt. 
Problemet är ju inte trummorna,utan att fälgen breddar för mycket utåt.
Ja, jo - du har väl rätt, men med kortare axlar blir det ju å andra sidan säkert helt perfekt
!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

