1

Hej!

Jag har några frågor ang 1300cc motordelar från Porsche.

Om jag förstått detta rätt så ska dessa delar gå aplicera på ett 25 - 30 hästars shortblock.

Men, hur är det med kamen på original vw 25hk / original porsche 1300? Hur är det med stakar? Vad måste man modofiera för att detta ska funka?

Pratade med Rye före jul, och förstod jag honom rätt, så måste blocket tas upp, eftersom dessa cyllar är diameter 80. Förstod jag saken rätt vidare så måste pinbultarna modifieras/flyttas.

Passar vw´s stötstänger på dessa toppar utan modifiering?

Vidare är frågan var man gräver upp en vippa till en sådan topp.


Jag antar att någon på detta forum sitter på kunskap om oldspeed trimning, så, hjälp mig få till en mysig motor.


Jag har uppfattat att det nytillverkas "okrasa 30 hästars kam"
Bra eller anus? Någon som vet annan "trimkam" som funkar med denna milda uppsett annars?

Tanken är att motorn ska vara en mysmotor som jag kan flytta runt en bubbla land och rike, även utomlands med, utan att stöta på bekymmer.

Bild på delarna.

Post's attachments

porschedelar.jpg, 84.33 kb, 640 x 478
porschedelar.jpg 84.33 kb, 160 downloads since 2012-01-02 

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

2

Ang lyftaren... Mark Mertz kan ju kanske hjälpa dej, ska jag fråga?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Kolla gärna med M M om han har något. Frågan är ju kanske om mina lyftare från industri 1600 skulle funka.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

4 Senaste redigerad av 25hpman (2012-01-02 23:10:39)

Jag kollar, vi har en deal på G nu ändå. Skiljer det på dom, eller är alla 8 lika?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Förfrågan skickad. Han vet ju t.om. vem du är... o det kan ju vara bra.  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Och det var väl inte lyftare, utan vippa? dvs "rocker arm" ?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Hoppsan vilka kul prylar ICQ/ab  Cylindrar o toppar ska passa utan att pinnbultarna behöver flyttas ev kan längden på VW stängerna vara fel.
1300 har använt VW:s kam det finns nytillverkade 1500s kammar att köpa, Porsche classic parts har en som ser fin ut o som är exakt kopia av originalet, MR Okrasas kam är inte alls lika fin o en annan kurva med bla mycke brantare ramper, BBT:s har jag ej sett.
Du måste ha Porsches lyftare/stötstänger från en 2delad motor (VW block) dom är ledade, VWs är ju fasta.
Vet ej om vipparmarna är speciella på 1300 men kolla om inte en från en nyare motor kan passa, inte omöjligt.

8

Tillägg om kammar, JPM kan fixa en omslipning av en originalkam helt enligt dina specifikationer, kosnaden är väl ungefär som dom nytillverkade man kan köpa, närproducerat o bra ICQ/ag

9

Nej, M M hade ingen vippa. Har du kollat med Rye?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Nää ska kolla med honom men skulle ordna riktiga bilder och maila till honom först.
Har jag tur, och han har vad jag behöver så kanske jag får tag i den redan nästa vecka.

Dock har jag uppfattat att jag behöver stötstänger och vipporna eller vad dom kallas, som är nere i motorn, och conectar med kamen.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

11

Stötstången sitter ihop med lyftaren som följer kammen. Det trixiga med Porschen är att stötsången är ledad i lyftaren på dessa tidiga Porschemotorer, på motsvarande VW är den fast monterad i lyftaren. Porsche o Denzel hade denna ledade lösningen, du kan tyvärr inte ta lyftarna från en nyare motor med 3 delat block, är ett helt annat utförande.

Vilket skick är cylindrarna i ? Kromet brukar lossna i vändkanterna o sen blir det stora kratrar där, men dina kanske har klarat sig?

12

Angående kammar: Jag hittar inga bevis för att Okrasa/Oettinger någonsin marknadsförde trimkammar till 30 hästaren.  Den "Okrasa" kam BBT säljer är en direkt kopia av en Porsche Pre-A S-kam (enligt Bob på BBT).

Någon som vet om Porsche 1300S och 1500S hade samma kam? Hittar inga säkra uppgifter.

13

Såg att det var en insugsvippa som saknades, ev skulle 4st VW kunna modifieras?

Om man inte modifierar VW vippor så kansk VW 25/30HP stötstänger går att använda åtminstone på insug...

På bilden verkar ställarna vara mot stötstängerna, detta är tvärt emot senare VW.

Coolt! Nu vill jag oxå hitta ett par posörtoppar!

S

14

Ute på lite tunn is här men tror tyvär inte att man kan använda vw vippor då jag tror det är lite utväxling på Porsches vippor, därför har dom ledade stötstänger.

15

Om man behåller Porsche orienteringen på vipporna och bronsar dit en tryckyta för ventilskaftet på VW's stötstångsända så kan man nog utforma trycket med lite uthäng så att man får en liten men dock utväxling. Om mitt geriatriska minne inte spelar nytt spratt så är 30hp vippor 1:1 och 13-1600 vippor 1,1:1 så 30hp vippor vore väl minst pyssligt att utgå från om längden på armarna bara räcker fram...

Spekulativt, granted! Men om man har bitar att mocka upp med så borde möjligheterna (eller omöjligheterna) bli tydligare..

Sedan så kanske p-vippor inte är helt unobtainium..

S, uppskattar en bra Bodge!

16

25 o 30hk vippor är lika o har ut växling 1:1, 1200 34hk har utväxling 1:1, 13-1600 1,1:1 som du skrev men dessa är helt andra djur än 30 hästarns, i stort sett inte en siffra lika. Att få fram vipper till Porschen borde nog inte vara något större problem tycker jag. Som jag ser det så är dett stora problemet för Danne dom ledade stötstängerna......där går det åt mycke tur eller en stor hög med pengar är jag rädd.

17 Senaste redigerad av Sten vW (2013-10-26 09:48:09)

Hmmm,

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma … %2529%2520

&

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma … %2529%2520

Kostar att ligga på topp... Default/yikes

Jag, bara jag (ingen annan!) hade funderat på att bygga om VW stötstänger av någon sort...

S

18

Vad jag kan se så saknas de Push rods som är till tvådelat block.....

Jag vet att det pratas om, på ett par olika håll, att låta modifiera 30hästars stötstänger, men, så länge som det inte blivit något mera, så står mitt tilltänkta bygge still.
Tröstade mig med att beställa mig en ww "okrasa" kam istället....
Om den hamnar på denna mmotor, eller någon annan får vi se.
Det jag lite börjar oroa mig för är storleken på motorn, om denna går skohorna in i ett vanligt vw motorrum..

Jag ska kolla upp Nicasilet, men, jag har för mig att det ser bra ut. Inga katastrofer vad jag minns.
Så, vi får se vad det blir. Jag undrar om jag ska ta motorn i två etapper, en denna vinter, och en nästa vinter, men innan det finns några lyftare att lägga in, så känns det som att det inte löns börja med etapp ett heller...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

19

Satt väl lite sent o läste/skrev igår...

Länkarna var kassa, nu fixat..

Sedan står det:

"This part may also fit in the following categories: 
   356 Pre-A/A (1950-1959) (1300 S)"

Dvs betyder, köper du dessa för en Pre-A så är du luuuurad..

Så detta ledden nog inte framåt, sorry!

Men,

En bekant jobbar här: http://www.nikasilproffsen.se/

Nu lät det som om dina cyllar var ok, men man vet aldrig när man behöver..

S

20

Det finns ev en annan lösning. Det går att sätta in svamplyftarna som används i dom 3 delade blocken. I lyftarhålen i vw blocket måste man sätta i bussningar då Porschens lyftare är smalare, ev måste även smörjhålen flyttas så dom kommer på rätt höjd. Tror vidare att man bör använda en kam från Porschen också då både tider o ramp blir annorlunda. Blocket behöver bearbetas för att den kammen ska gå i, alla mått utom ett är lika. Dessa modifieringar har gjorts men det är inte vanligt.
Kolla efter gropar i alucylindrarna uppe vid vändkanten.