Ni som kör med cb 044toppar brukar ni göra om ventilsätes jobbet eller litar ni på kvalitén.jag kör med cb 044roundport o inköptanovember 09 ska ta ur motorn o funderar på om man ska lämna bort topparna på ett bra ventilsätes jobb eller har man redan det?
Det beror på vilka ventilfjädrar du har använt i 044orna
Jag kan garantera att dom inte har 1.5-2,5 mm bredd på anlägnings vinkelen som dom skall ha (oftas problemet är på avgas sidan )
Riv isär och kolla
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Personligen skulle jag inte köra en meter med dem som de är utan att göra om sätesjobben. Sätet är alldeles för viktigt för flödet för att lämnas orört.
Ali G
Ok tack för svar.då lämnar jag in dom för ett sätesjobb.nån som kan rekommendera nån i mina trakter som kan ta sig an topparna
Som alltid bör du gå igenom och kontrollera allt från Staterna (de tycker kina inte håller kvaliten men jag tycker det är samma sak från "made in America"). Mina ventiler var okej men behövde lite jobb för att bli bra.
Alla "färdiga bolt on toppar" behöver ett sätesjobb. På cb,s toppar är alltid ytan på avgas för smal så med hårda fjädrar bankar man ut sätesytan och får en grop i ventilen. På insug ligger ofta anlägget för nära kanten. På en del toppar har jag sett att ytan ligger på innerkant insug med dåligt flöde som följd. Sen skall man ha klart för sig att dessa säten är mirafrästa och i stort sett aldrig täta. Jag brukar mäta ovaliteten som oftast ligger på 2-3 hundradelar. Med en gammal hederlig stenfräsning blir dom genast täta. Har också haft toppar där styrningarna på avgas haft för lite spel med risk för värmenyp eller hårt slitage.
Hej Hasse har du maskiner för att ta dig an topparna
Yy
nemas problemas
Perfekt ringer dig sen