26

Snyggt jobb.
Måste kännas skönt att ha fått trösklarna färdiga. Är ju en stor bit av karossen som måste stämma med allt runtomkring.
Ser fram emot att själv ha fått detta jobbet färdigt.

Man är väl lite konstig egentligen, tycker svetsjobbet är det roligaste på bilen Default/hmm

Yogi

27 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:40:47)

yogi skrev:

Snyggt jobb.
Måste kännas skönt att ha fått trösklarna färdiga. Är ju en stor bit av karossen som måste stämma med allt runtomkring.
Ser fram emot att själv ha fått detta jobbet färdigt.

Man är väl lite konstig egentligen, tycker svetsjobbet är det roligaste på bilen Default/hmm

Yogi

Tack ska du ha! Det är som om man kommit över en tröskel, så att säga...
Nu känns karossen riktigt stabil.
Det gäller att staga upp karossen ordentligt, hellre för mycket än för lite samt kontrollmäta viktiga delar.
Ett annat tips är att ta referensbilder på diverse ställen innan kapen åker fram, det har hjälpt mig.

Jag ångrar lite att jag kapade av bägge trösklarna samtidigt. Det betydde ju att karossen hängde samman i förstärkningsburen
som jag tillverkade och trots att jag använt en himla massa rör så hade saker o ting rört sig en aning.

Svetsjobbet är roligt så länge det finns gas i flaskan och att svetsen inte jävlas vilket händer då och då!

Dagen började med att hänga på passagerardörren för slutkoll och allt såg fantastiskt fint ut!
För att vara på den säkra sidan monterade jag tillbaka dörrhålsförstärkningarna. I dessa lyfter jag även karossen när den ska
av plattan.
https://i.imgur.com/06p2CuB.jpg

Hyffsat flyt att där råkar vara en travers i taket...
https://i.imgur.com/kZYbQxm.jpg

Med karossen flippad kan jag sätta igång med att slutsvetsa trösklarna.
Vete sören om jag pallat med allt jobb utan snurran...
https://i.imgur.com/dnlktVn.jpg

Jaha, det var det mesta för idag. Åter till gropen imorrn!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

28 Senaste redigerad av EskiL 109 (2012-01-07 21:22:34)

Seriös renovering! Ser mycket bra ut!
Håller själv på med en -67 som också har behövt mycket kärlek så jag känner igen mig i mycket av problematiken.
Spackeltet runt pottan är ju en klassiker. Man har ju sett alla möjliga varienter på nätet. Typ 3 var dock en nyhet för mig. Min var vandeliserad vid bakljusen. Ingen riktad plåt där inte. Bara spackel.
Nu väntar jag att få tillbaka den från lack! Det känns bra!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

29

Lyllos dig! Kan knappt vänta tills den dag jag så mycket får på första varvet med slipgrund...
Jag har lärt mig att att inte se på helheten i detta stadiet när det fortfarande finns mycket rost kvar.
En bit i taget och just nu har det ju handlat om trösklarna.
Det kvittar väl egentligen men frågan är bara i vilken ände jag ska fortsätta på härnäst...

Tur jag har bubblan oxå så man får lite omväxling.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

30

olzzonvw skrev:

Lyllos dig! Kan knappt vänta tills den dag jag så mycket får på första varvet med slipgrund...
Jag har lärt mig att att inte se på helheten i detta stadiet när det fortfarande finns mycket rost kvar.
En bit i taget och just nu har det ju handlat om trösklarna.
Det kvittar väl egentligen men frågan är bara i vilken ände jag ska fortsätta på härnäst...

Tur jag har bubblan oxå så man får lite omväxling.

Helt riktig inställning! Jag har haft mitt projekt igång i 5 år...
Dock har jag fått hjälp med plåt och lack.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=480

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

31 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:44:28)

EskiL 109 skrev:
olzzonvw skrev:

Lyllos dig! Kan knappt vänta tills den dag jag så mycket får på första varvet med slipgrund...
Jag har lärt mig att att inte se på helheten i detta stadiet när det fortfarande finns mycket rost kvar.
En bit i taget och just nu har det ju handlat om trösklarna.
Det kvittar väl egentligen men frågan är bara i vilken ände jag ska fortsätta på härnäst...

Tur jag har bubblan oxå så man får lite omväxling.

Helt riktig inställning! Jag har haft mitt projekt igång i 5 år...
Dock har jag fått hjälp med plåt och lack.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=480

Din Ghia minns jag att jag läst om. Som nån annan skrev där så blir färg/fälgkombon kanon!
Själv velar jag mellan orginal benvit eller en metallic kastanjerödbrun Toyota kulör och anledningen till det är att jag blev omkörd
en gång av en Avensis med en sådan färg och direkt tänkte jag mig att den hade funkat klockrent på Ghian!
Vi får se, just nu så lutar det åt metallic-hållet...

För övrigt så har jag idag fortsatt med att fixa lite smått här och där i skarvar mellan trösklar/kaross/bottenplatta.

Inte så mycket att visa men detta t ex har fabricerats.
Även utsidan är åtgärdad samt en del jobb baktill på tröskeln.
https://i.imgur.com/d6aavlb.jpg

Nästa helg blir de kanske lite skralt med uppdateringar då jag troligtvis kommer att intaga två eller 10 öl...osäkert just nu.

Men tills dess, ha en go vecka!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

32

olzzonvw skrev:

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/CIMG8750.jpg
Inte så mycket att visa men detta t ex har fabricerats.

Kul tråd att läsa även för en f.d. Ghia-ägare!

Vad är tricket för att få till en sådan där snygg 90-graders svets-skarv som i bilden ovan. När jag försöker brukar det se ut som skit......

33

HenrikL skrev:
olzzonvw skrev:

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/CIMG8750.jpg
Inte så mycket att visa men detta t ex har fabricerats.

Kul tråd att läsa även för en f.d. Ghia-ägare!

Vad är tricket för att få till en sådan där snygg 90-graders svets-skarv som i bilden ovan. När jag försöker brukar det se ut som skit......


Det är nog svetsat från andra sidan av plåtarna.
Begåvat!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

34 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:47:44)

Mogge skrev:

Det är nog svetsat från andra sidan av plåtarna.
Begåvat!

Mycket riktigt, så här ser orginalet ut med den skillnaden att biten är i ett stycke

https://i.imgur.com/ydzcWC0.jpg

Nu har jag ingen krymp- och sträckmaskin annars hade det gått att lösa det med en sådan.
Först gjorde jag en mall i papp för att få ut radien och pga att vinkeln på värmekanalen som plåten ansluter mot är lite knepig
så tog jag en plåtbit (överdimensionerad) och bockade/vred den, punktade fast på den andra plåten, sedan skar jag ner den så jag fick
ett utstick på drygt 10mm, provmonterade ett par gånger, justerade och sedan helsvetsade baksidan.

Allt eftersom jag punktade fast den mot värmekanalen så knackade jag ner den dikt an.
Knepig beskrivning kanske för ett relativt lätt jobb...

https://i.imgur.com/ULy6Hz7.jpg
Visade inte denna bilden tidigare eftersom jag inte var helt nöjd med svetsarna men va faen, jag har ju inte utgett mig för att vara proffs..!
Ska snygga till detta senare, skyller på jobbig svetsposition, under-upp-från-sidan typ...

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

35

Bra med bilder och tips uppskattas. Din kunskap om plåt är nog högre än de flesta på detta forum och definitivt högre än min.
Angående färgval så är det alltid svårt. Jag började faktiskt vela då jag i grund och botten tycker att man ska hålla sig till originalet men neptunblå med ljubrun klarar jag inte av att lägga på min bil trots att det är original. Jag kommer hålla mig till den kombon som var sagt och skrivet. Man ska vara nöjd själv. Det är det viktigsate.
Just som du såg en snygg lack på en modern bil hände mig när jag skulle välja lack till en en typ1 -67. Såg en ny Golf -95 flera gånger i veckan hemmavid som var drakgrön och den blev det tillslut. Har inte ångrat mig! ICQ/ab

Annars då? Sänkt? Fälgar? Motor? Jag är nyfiken....

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

36

EskiL 109 skrev:

Bra med bilder och tips uppskattas. Din kunskap om plåt är nog högre än de flesta på detta forum och definitivt högre än min.
Angående färgval så är det alltid svårt. Jag började faktiskt vela då jag i grund och botten tycker att man ska hålla sig till originalet men neptunblå med ljubrun klarar jag inte av att lägga på min bil trots att det är original. Jag kommer hålla mig till den kombon som var sagt och skrivet. Man ska vara nöjd själv. Det är det viktigsate.
Just som du såg en snygg lack på en modern bil hände mig när jag skulle välja lack till en en typ1 -67. Såg en ny Golf -95 flera gånger i veckan hemmavid som var drakgrön och den blev det tillslut. Har inte ångrat mig! ICQ/ab

Annars då? Sänkt? Fälgar? Motor? Jag är nyfiken....

Så sant så, så länge man har en vision som man tror på så ska man hålla sig till den. Sen att den kan ändras är ju en anna sak...

Tanken är att karossen ska bli så original eller standard som möjligt med hög finish.
Maskinellt kommer bilen att uppgraderas med IRS, avsmalnad/justerbar framvagn, skivor fram och troligen bak också.
Fälgar är än så länge osäkert men 17" Radar ska införskaffas till bubblan så vem vet, dessa kanske hamnar på Ghian.
12-volts elsystem är ju givet.

Motorledes så har jag och min motorbyggare redan arbetat fram en spec. på en 2176a med diverse trevligheter i baserad på nya komponenter.
Så jag vet ungefär vad den kommer att kosta...

Detta är i totalen ett kostsamt projekt så därför väntar jag med att sätta en deadline. Det får helt enkelt ta den tid det tar!

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

37

Låter ju riktigt seriöst.
Kostsamt...jag känner igen det....

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

38 Senaste redigerad av t100r (2012-01-09 22:47:25)

olzzonvw skrev:
Mogge skrev:

Det är nog svetsat från andra sidan av plåtarna.
Begåvat!

Mycket riktigt, så här ser orginalet ut med den skillnaden att biten är i ett stycke

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/CIMG6447.jpg

Nu har jag ingen krymp- och sträckmaskin annars hade det gått att lösa det med en sådan.
Först gjorde jag en mall i papp för att få ut radien och pga att vinkeln på värmekanalen som plåten ansluter mot är lite knepig
så tog jag en plåtbit (överdimensionerad) och bockade/vred den, punktade fast på den andra plåten, sedan skar jag ner den så jag fick
ett utstick på drygt 10mm, provmonterade ett par gånger, justerade och sedan helsvetsade baksidan.

Allt eftersom jag punktade fast den mot värmekanalen så knackade jag ner den dikt an.
Knepig beskrivning kanske för ett relativt lätt jobb...

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/CIMG8752.jpg
Visade inte denna bilden tidigare eftersom jag inte var helt nöjd med svetsarna men va faen, jag har ju inte utgett mig för att vara proffs..!
Ska snygga till detta senare, skyller på jobbig svetsposition, under-upp-från-sidan typ...

/Olsson

Kul att se en Olsson som håller på med en Ghia renovering, de rostar bra de där kärrorna. Måste komma igång med våran igen.
En dum fråga kanske, men varför bytte du ut den plåten,  såg ju fräsch ut på bilden ?
Ser iaf mycket bra ut, ska bli intressant att följa fortsättningen.

39

t100r skrev:

Kul att se en Olsson som håller på med en Ghia renovering, de rostar bra de där kärrorna. Måste komma igång med våran igen.
En dum fråga kanske, men varför bytte du ut den plåten,  såg ju fräsch ut på bilden ?
Ser iaf mycket bra ut, ska bli intressant att följa fortsättningen.

Det fanns mycket på denna bil som lurade ögat!
Anledningen till att jag var tvungen att ta bort dessa plåtar var för att kunna få loss värmekanalen.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

40

Ja när man ser bilderna på hur bilen såg ut innan och sen på när den är blästrad kan man inte tro det är samma bil! Trodde först att det var ett skogsvrak du kommit över, men tji fick jag.

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

41 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:49:48)

Min historia med denna bil börjar redan 2005 när ett par kontaktar klubben med frågan om det finns någon i Helsingborgstrakten
som kan hjälpa dom att få igång en Karmann Ghia som stått över vintern.
På den tiden bodde jag i Helsingborg och jag åkte för att titta på bilen.
Den stod ute, i halvmeterhögt gräs och såg rejält bedrövad ut. Efter mycket om och men fick jag liv i motorn och med nästan punka
på tre hjul lyckades jag köra den till min verkstad!

Nu gällde det att få ordning på Ghian så jag kunde besiktiga den och det innebar allt nytt i bromsväg, motor ut för byte av packbox, lamell
samt ljuddämpare. Sedan följde en allmän uppfräschning av hela bilen.
Redan i detta stadie insåg jag att bilen behövde renoveras grundligt men med en hjälpande hand skulle den kunna rulla ett bra tag till.

Ska väl tilläggas att jag inte köpt bilen än utan jag blev mer en fodervärd för den och jag och ägarna kom överrens om att jag kunde få
använda bilen fritt.
3 år gick med bl a en tripp till vänerträffen samt en massa utflykter himmavid fram till hösten 2008. 2007 uteblev besiktning pga tidsbrist
så körförbud inträdde åter igen.
Som sagt, 2008 framåt höstkanten trailade jag bilen till min verkstad och förklarade för ägarna att jag bara skulle dona lite med bilen under vintern
för att på nytt besiktiga den 2009 igen.

Så allt som hände efter det lilla skrapandet i fronten (första bilden i denna tråd) är nu den verkliga realiteten och snart skulle jag inse vad jag hade
gett mig in på!
Projektet såldes in till ägarna och det var grönt ljus till en renovering...tills jag presenterade vad det skulle kunna tänkas kosta.
Nu hade jag ju satt mig i en liten rävsax, så att säga, och enda lösningen var att jag köpte loss bilen helt enkelt.

På den punkten var vi inte överrens, ägarna hade ägt bilen sedan 1976 så man kunde ju förstå det sentimentala värdet men efter ca 1 år
kunde jag köpa loss bilen och fortsätta projektet utan hejd!

Jaha, det var lite anektdoter om mig och min Ghia så jag avslutar berättelsen med en bild på hur den såg ut när jag fick den körbar igen!
Den observante kanske lägger märke till kofångarna? Det är Ghia-kofångare men till en T34a och dessa har jag kvar och dom är till salu.
Dom kräver dock renovering, annars kompletta.

https://i.imgur.com/aCfCPS4.jpg

Så Dennis, om Ghian hamnat i fel händer eller i inga händer alls så hade nog ordet skogsvrak passat in bra istället för renoveringsobjekt!

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

42

Hey hey!! Kofångarna till T34 är jag spekulant på ICQ/ag
Maila gärna bilder och pris osv
[email protected]

Mvh steffo

43

Enkelt svar =Rätt

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

44

Hej!

Jag är djupt imponerad av jobbet du gjort. Fortsätt så, så kommer detta att bli en riktig pärla.

Yogi

45 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:52:49)

Då så, nu har man varit o sprätt litta i verkstan igen!
Trots en liten krogrunda igår så lyckades jag få en hel del gjort, lite bakfyllemek är ju aldrig fel...

Har fortsatt arbetet med att slutföra detaljerna kring trösklarna, slipat lite svetsar mm.

https://i.imgur.com/jEHxE9g.jpg

https://i.imgur.com/nEMadmG.jpg
Fyllt igen med plåt där kabelrören tittar upp från tröskeln samt värmeröret på höger sida är på plats.

https://i.imgur.com/QnfUzdX.jpg
Stängde verkstan halv nio och åkte hem. Planen för imorrn är att ha högersidan helt klar. På det igen då!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

46 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:56:16)

Dagens mål avklarat, höger tröskel helt färdigsvetsad samt målad trots att jag blev lite försenad imorse...

https://i.imgur.com/KpuuFZm.jpg

https://i.imgur.com/dpkPmXh.jpg

https://i.imgur.com/dqn23Ly.jpg

Vänster tröskel borde jag få klar under nästa helg, där återstår det svetsning i underkant samt lite i bakändan
samt värmeröret skall på plats.

När det är gjort och allt målat åker karossen tillbaka på plattan för ytterligare kontroll av dörrspringor samt övrig passning
mot plattan. Sedan ger jag mig i kast med hjulhusen bak som ser ut ungefär så här:

https://i.imgur.com/tbcWcxv.jpg

Nä gott folk, soffläge! Ha en go vecka!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

47

Vad är det för Grundfärg den gula?

48

rs68 skrev:

Vad är det för Grundfärg den gula?

Det är Hagmans 2-komp. epoxyprimer eller CA-primer.
Jag köper den på AD-Center.
Är väl egentligen avsedd för att sprutas men går bra att pensla.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

49

Är väl Hagmans epoxy grund
Snyggt jobbat med karossen , blir kanon  ICQ/ab

50

Diggar röret som du kan dra kablarna i  ICQ/ag
Håller själv på att installera "poplåda" i soltakar'n, tänkte på din lilla lösning och fick en ide'. Eftersom min kärra inte har värmen inkopplad kan jag ju använda det högra värmeröret som kabelrör för ljudinstallationen!
Med detta vill jag bara säga: Tack Fredrik

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"