Min historia med denna bil börjar redan 2005 när ett par kontaktar klubben med frågan om det finns någon i Helsingborgstrakten
som kan hjälpa dom att få igång en Karmann Ghia som stått över vintern.
På den tiden bodde jag i Helsingborg och jag åkte för att titta på bilen.
Den stod ute, i halvmeterhögt gräs och såg rejält bedrövad ut. Efter mycket om och men fick jag liv i motorn och med nästan punka
på tre hjul lyckades jag köra den till min verkstad!
Nu gällde det att få ordning på Ghian så jag kunde besiktiga den och det innebar allt nytt i bromsväg, motor ut för byte av packbox, lamell
samt ljuddämpare. Sedan följde en allmän uppfräschning av hela bilen.
Redan i detta stadie insåg jag att bilen behövde renoveras grundligt men med en hjälpande hand skulle den kunna rulla ett bra tag till.
Ska väl tilläggas att jag inte köpt bilen än utan jag blev mer en fodervärd för den och jag och ägarna kom överrens om att jag kunde få
använda bilen fritt.
3 år gick med bl a en tripp till vänerträffen samt en massa utflykter himmavid fram till hösten 2008. 2007 uteblev besiktning pga tidsbrist
så körförbud inträdde åter igen.
Som sagt, 2008 framåt höstkanten trailade jag bilen till min verkstad och förklarade för ägarna att jag bara skulle dona lite med bilen under vintern
för att på nytt besiktiga den 2009 igen.
Så allt som hände efter det lilla skrapandet i fronten (första bilden i denna tråd) är nu den verkliga realiteten och snart skulle jag inse vad jag hade
gett mig in på!
Projektet såldes in till ägarna och det var grönt ljus till en renovering...tills jag presenterade vad det skulle kunna tänkas kosta.
Nu hade jag ju satt mig i en liten rävsax, så att säga, och enda lösningen var att jag köpte loss bilen helt enkelt.
På den punkten var vi inte överrens, ägarna hade ägt bilen sedan 1976 så man kunde ju förstå det sentimentala värdet men efter ca 1 år
kunde jag köpa loss bilen och fortsätta projektet utan hejd!
Jaha, det var lite anektdoter om mig och min Ghia så jag avslutar berättelsen med en bild på hur den såg ut när jag fick den körbar igen!
Den observante kanske lägger märke till kofångarna? Det är Ghia-kofångare men till en T34a och dessa har jag kvar och dom är till salu.
Dom kräver dock renovering, annars kompletta.

Så Dennis, om Ghian hamnat i fel händer eller i inga händer alls så hade nog ordet skogsvrak passat in bra istället för renoveringsobjekt!
Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se