Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f3345548a08c6b7f6c9737e959aa89ae.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1

Lägger upp en tråd om en kombi 66:a, arbetsnamn "bussen" i brist på fantasi och i väntan på vad den blir...

Det började med att saknaden efter min ärtgröna 75:a kombi blev för stor nån gång 2003 efter att ha sålt den sommaren innan. Hade då rest till bl.a. Roskilde, Biarritz och ner i Spanien med endast fast nyckel 19, morakniv, ståltråd och en longboard ombord, utan större problem ICQ/ab

Hittade en splitkombi i södra dalarna, en ljusblå med tectyl en 1/2 meter upp på sidorna(tack) och torr inuti! En 1600 enkelport låg i lastrummet, det blev affär...

Bussen har sedan dess stått i uthus på farsans sommarställe där det har riktats och spacklat/slipats nån vecka/år på semestern tills för ett år sen. Då fick den komma "hem" till nybyggda garaget!

Fortsättning följer.....

Post's attachments

Calle mobil 101116 077.jpg, 550.78 kb,  x
Calle mobil 101116 077.jpg 550.78 kb, 9 downloads since 2011-12-22 

Kombi -66

2

Trevligt, välkommen. Och ös på med fler bilder under tiden som projekt fortskrider.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3

Hmmm. Ser ut att bli nåt av den, men är det verkligen en 66:a? Är den isåfall inte svensksåld från början?
Den har pressningen för fingergreppet under bakluckan, detta satt mej veterligen inte -66 utan mer 64-65.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Jo det satt nog 64-66

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Men sen har vi det där med att alla svensksålda -66 hade dubbeldörrar...

6

Go kväll, ja är inte ute mycke på nätet å letar info..
Men Enligt mitt garage ( min 66a ) har en 66a

*pressningen under bakluckan
*dörrarna på höger precis som ovanstående.

lycka till med bussen!   ICQ/ag

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

7

Oj, trevligt med ett aktivt forum. ICQ/ab  Tack

Blev tvungen att dubbelkolla chassinummer och regbevis. Id-plåten som sak sitta bakom höger framstol, tror jag, var demonterad vid köpet. Ser ut som den suttit uppe på höger sida motvarande där vredet till kalluftskanalen sitter, eller är det nåt annat som vart nitat/skruvat där!

Hur som helst så stämde chassinumret på regbeviset med det på id-plåten samt det instansade på plåten höger om motorn. Som nämnts så visade det sig att den var i stort sett rostfri så den plåten är inte bytt. Enda är två hyfsade lagningar i framgolvet, sen var den ganska bucklig.  Default/hmm

Verkar som den gått som el-/televerksbuss av färgen under att döma. Det enda som är lite märkligt är att det står tvåfärg i regbeviset men det har den ju aldrig varit?!?

Tillbaka till restaureringen: Skulle först "bara" få igång den dvs besiktiga och åka lite i Sverige, men två kids ett husprojekt+garagebygge mm mm kom visst före. Införskaffade tidigt 3 soffor(mellansoffan dubbelfällning, nån som vill byta?) samt vindrutetorkare och strålkastare som saknades vid köpet.

Insåg sen att jag ville ha den hyfsat säker och någorlunda tillförlitlig så jag började jag plocka ner den på allt utom fram- och bakvagn+transaxel. Var noga och dokumenterade nerplockade delar i separata lådor/påsar med bilder som hamnade på den före detta datorn, sen kraschade hårddisken så det har varit lite att pussla med men helt ok. Måhända kommer framöver en del frågor om vad som skall sitta var om jag inte hittar i verkstadshandboken.  ICQ/ab

Innan den kom hem till Huddinge hann jag med att få den så rak som jag vill ha den samt att spruta på ett tjockt lager 2K vit primer, skottsäkert! Eller det tar väl några år i alla fall innan det börjar rosta får jag hoppas, blir ju en sommarbuss och ingen daily driver dvs inget salt!

OBS den ska bli en campingbuss och inte en trailerqueen med showcar finnish. Hade ju var kul med bättre än nyskick men att lämna in för lack är inte aktuellt, begränsad budget. Hade tidigt bestämt mig med tvåfärg, vit över grön, så det kommer det bli. Vet att kombina inte ska vara så men...........

Forsättning följer!

Post's attachments

Calle mobil 101116 074.jpg, 506.01 kb, 1600 x 1200
Calle mobil 101116 074.jpg 506.01 kb, 211 downloads since 2011-12-23 

Kombi -66

8

Se där ja. Fan snart klar ICQ/ae

9

Ja det rullar på! Kollade in danskan, grattis! Vill också ha en lackbox.........

Väl hemma i en av Stockholms södra förorter fortsatte finliret med att fixa de sista småbuckolorna. Eftersom det är lite motlut in i garaget och några cents tröskel så prioriterade jag att få igång motor, styrning och bromsar. Att rulla ut den är inga problem men tröttnade på att baxa in den med kedjespelet varje gång ICQ/an

Så 1600:an revs ner och överhalades för att få gå tills vidare samt i framtiden funka som besiktningsmotor om det behovet skulle uppstå?!? ICQ/ab

Försökte dra runt den men den satt bom fast. Såg att det var lite mörkt i 4:ans cyl, bara att riva och kolla. Gravrost ICQ/ac  Troligen stått öppen så i gasväxling ett bra tag.......

Hittade en ny cyl+kolv, honade cylindrarna och slipade in ventilerna samt ett raggarkit (stift&ringar) samt nya slitdelar bl.a. förgasarkit oljepump tänddelar mm. Borde nog bytt ventilstyrningarna men som sagt den ska bara gå "tills vidare". Kör utan värmekammare, ska sätta in en Eber D2, vill ha modern och "brandsäker" värme både på väg och campingnätter. Passade på att måla motorrum och tank samt isolera.

Gjorde komptest, ok, och vred på nyckeln. Startade efter att den fått fram soppa och har sen startat på "första" sen dess. ICQ/ab
Bytte och justerade samtidigt alla 7 bromscylindrarna med rör och bromsvätskebehållare samt justerade in handbromsen.
Bytte också ut oljan mot fett i styrväxeln och justerade in denna samt oljebyte i reduktionerna+transaxellådan.

Tog en försiktig provtur runt kvarteret (utan dörrar&rutor) i grundlacken. ICQ/ag
Kopplingen tog ok, bromsarna tog jämt och alla fem växlarna hoppade i som de skulle. Ganska happy Default/lol

Fortsättning följer..........

Post's attachments

Calle mobil 110216 055.jpg, 747.09 kb, 1600 x 1200
Calle mobil 110216 055.jpg 747.09 kb, 200 downloads since 2011-12-24 

Calle mobil 110216 110.jpg, 748.85 kb, 1600 x 1200
Calle mobil 110216 110.jpg 748.85 kb, 180 downloads since 2011-12-24 

Calle mobil 110409 109.jpg, 575.3 kb, 1600 x 1200
Calle mobil 110409 109.jpg 575.3 kb, 186 downloads since 2011-12-24 

Kombi -66

10

Den bakre motorplåten som motorn har i stödet, den vill jag köpa om den är till salu. Alternativt byta mot någon buss del som du kan behöva.

11

Sorry 25hpman motorplåten är inte kvar, men har en del annat i förrådet. Kommer lägga ut det i en säljes/bytes senare. Men visst saknas det en del på mitt objekt t.ex. blinkersspak med hållare, solskydd, ytterbackspeglar, stolsunderrede(den delen som sitter fast i bussen under förarstolen) mm. Sen har jag ju en mellansoffa med dubbelfällning som ska bytas till en med fällning höger.

Har börjat samla på delar bl.a. lister runt om och nya framrutor har skurits till.

Övergav planen på att bygga om garaget till en lackbox, kommer i stället lägga på två lager med lackpensel. Har redan fått på första och våtslipat 800 inför nästa. Ska ha lite mera thinner i det gröna annars helt ok, blev faktiskt förvånad över hur bra det blev. Får se hur länge det håller bara!?! Använder Hempels enkomponents brilliant enamel. Kommer avsluta med våtslip 2000 sen polish och TC-nano.

Post's attachments

Calle mobil 111126 002.jpg, 261.27 kb, 764 x 1024
Calle mobil 111126 002.jpg 261.27 kb, 220 downloads since 2011-12-25 

Kombi -66

12

Snyggt jobbat, bara lite avis ICQ/ab

Nytt mob nr...

13 Senaste redigerad av VwGoran (2011-12-25 23:03:22)

Snyggt! Du ÄR ju snart klar....

14

Blev några timmar i garaget i dag, hann med att dammsuga och torka ur den invändigt samt att måla golvena.

Ska lägga in nån slags grön tygmatta sen, får se vad som funkar. Nån som har gjort det eller kör alla med gummi? (har sett nån buss med trägolv, funkar ju men det blir det inte).

Tänkte också isolera mot ljud och kyla, funderar på biltemas smältfolie bitumen och ljuddämpningsplatta. Bra eller anus?
Plattan har jag satt i motorrummet och det funkar ju bra än så länge.

Sen är ju reservhjulsbaljan urskuren, tänkte låta det va så och sätta upp panel på båda sidor. Tänkte bygga av masonit och sen limma på nån bra vinyl eller motsvarande, nån som har gjort detta gärna prisvärt?

Skulle gärna villa ha koll på oljetemp och tryck också men vill inte ta upp hål för detta i "intrumentbrädan". Funderar på att dra kablage upp via takbalken till främre takbelysningen och sen fram till luckan till kalluftskanaken för att där sätta två 52mm instrument. Nån som provat detta med framgång eller blir det för fuktigt där uppe när det regnar?

Inga nya foton i dag, försökte lägga in några gamla men de var för stora. Lyckades omvandla ett men vet inte om kvaliten blev den bästa, hur gör man smartast?

Post's attachments

Attachment icon rear.PNG 852.82 kb, 120 downloads since 2011-12-26 

Kombi -66

15 Senaste redigerad av Johan W (2011-12-26 21:18:10)

Öppna dom i paint ändra storlek till 50% spara som jpeg ICQ/ab

Snyggt jobb oxo ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Ok tack för tipset ska prova det!

Kombi -66

17

Kulan skrev:

Ska lägga in nån slags grön tygmatta sen, får se vad som funkar. Nån som har gjort det eller kör alla med gummi? (har sett nån buss med trägolv, funkar ju men det blir det inte).

Gummimatta ljudisolerar bättre. Man kan göra en kombo, ta gummimatta undertill och pålimmad nålfiltsmatta på ovansidan?

Kulan skrev:

Tänkte också isolera mot ljud och kyla, funderar på biltemas smältfolie bitumen och ljuddämpningsplatta. Bra eller anus?
Plattan har jag satt i motorrummet och det funkar ju bra än så länge.

Jag är mycket nöjd med den produkten. Har klätt torpedväggen samt det bakre lastrumsgolvet helt med denna matta. I dörrar, golvet fram och i fronten har jag använt den tunnare varianten.

Kulan skrev:

Sen är ju reservhjulsbaljan urskuren, tänkte låta det va så och sätta upp panel på båda sidor. Tänkte bygga av masonit och sen limma på nån bra vinyl eller motsvarande, nån som har gjort detta gärna prisvärt?

Man blir nyfiken, var ska du ha reservhjulet? Originalplaceringen gömmer hjulet mkt bra!

Kulan skrev:

Skulle gärna villa ha koll på oljetemp och tryck också men vill inte ta upp hål för detta i "intrumentbrädan". Funderar på att dra kablage upp via takbalken till främre takbelysningen och sen fram till luckan till kalluftskanaken för att där sätta två 52mm instrument. Nån som provat detta med framgång eller blir det för fuktigt där uppe när det regnar?

Har sett bussar med denna lösning. En annan variant är att köpa en liten extra panel att montera mätarna i, antingen under i-brädan eller mellan brädan och "handskfackshyllan".  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

Ok tack för bra tips Kee. Reservhjulet hamnar med surfbrädorna på takräcket när det blir långresa, annars får det bli en burk i värsta fall...

Kom loss ett par timmar i dag och färdigmålade taket, bara polering kvar där. ICQ/ab

Tror jag fick till det med bilderna, den blev ju ganska rak till slut! Vid köpet såg det ut som om den fått smaka på en del trubbigt våld, typ trädfällning eller motsvarande Default/hmm

Fick vålda en hel del för att få till det med dörrpassningen, speciellt med sidodörrarna som fick nya sprintar också. Men främre sidodörren kunde blivit bättre men ska nog gå att campa med i alla fall, nog bara jag själv som märker det eller eventuellt nån annan bussnörd. ICQ/ab
(OBS inga lister på bilderna nedan, det kommer bli bättre när de är på plats)

Post's attachments

interior.JPG, 181.41 kb, 1296 x 968
interior.JPG 181.41 kb, 180 downloads since 2011-12-27 

rear left.JPG, 169.07 kb, 1296 x 968
rear left.JPG 169.07 kb, 177 downloads since 2011-12-27 

rear right.JPG, 160.06 kb, 1296 x 968
rear right.JPG 160.06 kb, 191 downloads since 2011-12-27 

Attachment icon rear.JPG 225.8 kb, 87 downloads since 2011-12-27 

Kombi -66

19

Det blir ju kalasfint det där ! Mycket snyggt penslat !

You´ll never know...

20

shit va lacken blev fin.....å du använde pensel...svårt att tro när man ser resultatet....tummen upp
ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

21

har jag fattat det rätt att du använder en enkomponent polyuretan båtfärg.. hur e den att slipa/polera hur lång torktid?
tycker detta e mycket intressant, då just sprutboxar e något vi entusiaster ofta har ont om.
och färg/sprut dimman e jobbigt för omgivningen/hälsan..
ser förövrigt mycket trevlig ut!! håller alla tummar upp! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Bara att hålla med förgående ovationer,ser riktigt bra ut! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

23

Tack för tummarna mm!

Ja, känns ju inte helt fel att pensla så här i efterhand... ICQ/ab Vet ju fortfarande inte hur det kommer att hålla med stenskott etc!?

Måste nämna att man inte ser "allt" på foton heller!

Penselmålade för många år sen en jolle och den har hållt bra. Då använde jag Internationals enkomponents båtlack med blå kulör.

Gjorde faktiskt ett försök med den tryckluftsutrustning jag har(=inte proffsgrejer) men la ner det då det blev blandat apelsin/rinningar ICQ/ac
Ska mao inte yrkesväxla till sprutlackerare  ICQ/ae
Fick iofs till primern ok men den var helt klart lättare att lägga på.

Jo färgen som kommer på nu är Hempels enkomponents "brilliant enamel", båtfärg inköpt på SeaSea. Kulörerna är shell white och pentagrön, inte vw-original direkt kanske men jag tycker det funkar bra!
Torktid med  ca 15 grader i garaget är "över natten", slipa funkar bra har använt 800 våtslippapper.

Kombi -66

24

Har tyvärr inte blivit så mycket tid i garaget på sistonde...

Men lite har blivit gjort, beställt och fått hem diverse delar bla backspeglar, solskydd och lite lister mm.

Fick hem en bättre beg blinkersspak från Californien också!

Sen vart jag och skaffade bättre sputa för att kunna lägga på sista lagret färg, visst gick det bra att pensla men envis som man är så bara skulle jag få till det med spruta. Går ju helt klart bättre när man har rätt grejer att jobba med och har nu lagt på det gröna, bara vita kvar. Ser helt ok ut nu ska bli spännande att se hur det blir i solljuset när man rullar ut till våren! Tyvärr inga bilder på detta ännu.

Bytte bort en extra bakplåt som jag hade mot stol- och soffästen fram så nu är de svetsade på plats också. Snart dags att börja fundera på inredning! ICQ/ab

Kanske blir det besiktning till sommaren, vi får se...

Kombi -66

25

Sakta men säkert går det framåt...
Nu lyser, låter och blinkar det där det ska och rutor samt lister är på plats.
"Bara" inredning kvar.
Kanske kommer ut till den här sommaren då, vi får se ICQ/ab

Post's attachments

Bussen.JPG, 185.81 kb, 968 x 1296
Bussen.JPG 185.81 kb, 153 downloads since 2013-02-05 

Kombi -66