1

Är sugen på en moderat trimmad storkubikare,
När man ändå sitter och drömmer om olika alternativ så funderar jag på vad man ska ha för avgassystem.

Jag vill gärna behålla värmen, och även "original looken" med 2 pipor baktill men de kan gärna vara grövre pipor ICQ/ad

finns det någon vettig kombination som går att andvända för detta ?
eller är den kombinationen helt enkelt omöjlig ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Använd ett Full Merged Exhaust och modifiera värme systemet från
en 30 hk eller tidig 34 hk motor. Då får du bra värme och ett bra avgas
system.Men du blir tvungen att köra med en Phatboy dämpare eller liknande.
Var noga med skarven så den blir tät,den hamnar inne i "kammaren"

3

ja flödes mässigt är nog en bra collector att fördra ( fully merged ) :=)
då man får jäkligt fin ejector verkan som hjälper till att tömma cylindrarna!

samtidigt skulle de "design mässigt" vara rackarns snyggt / diskret med ett avgas som ser ut som :

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/2917586.jpg

Men man inser snabbt att en sån design är katastrofal mot effekten... ICQ/ao

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Ett CSP Python Exhaust kanske vore ett alternativ.Dyrt som fan
och flödar lite sämre än ett vanligt. Då kan du montera två pipor
som attrapper.
PunBB bbcode test

5

Jag tror jag hittat en vinnare :=)

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/3432715.jpg

ser ut att tillfredställa mina krav ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

Det där såg bra ut,men om du ska köra en gat trimmad storkubikare
ska du inte köra med värmekammare. Avgassidan går nog för varm
i onödan och du ska ha grövre rör än original. En sådan dämpare
till ett CSP system och kylkåporna,värmesystemet från en 30 hk motor
då blir det kanon.

7

Jo jag tror du har rätt ! :=)
de avgaset fanns i grövre dimensioner vilket lär vara bra till en storkubikare !

har ett par värmekammare jag kan renovera upp från org 30hästaren och anpassa in isf :=)
sounds lika a plan ! ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

Fredrik.S skrev:

Ett CSP Python Exhaust kanske vore ett alternativ.Dyrt som fan
och flödar lite sämre än ett vanligt. Då kan du montera två pipor
som attrapper.
PunBB bbcode test

Var har du läst att det flödar sämre? Enligt vad jag hört så flödar det bättre än A1 systemen. Men det är ju inte bara att köpa ett system allt hänger ju ihop med vad för andra delar du har i motorn. Du kanske skall gå ner i rörtjocklek istället för att få ut mer effekt?

Detta är inte helt fel heller.
http://store.vintagespeed.com.tw/components/com_virtuemart/shop_image/product/Merge_Competitio_4d0f149a50b9b.jpg
Du kan hitta mer info här http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80

9

Jag har hört att dom flödar lite sämre,det skulle vara intressant att se en
bromsning på ett A1 och Python,samma grovlek och motor.

10

Fredrik.S skrev:

Detta är inte helt fel heller.
http://store.vintagespeed.com.tw/components/com_virtuemart/shop_image/product/Merge_Competitio_4d0f149a50b9b.jpg
Du kan hitta mer info här http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80

ett snyggt system! men förmodligen en effektmässig katastrof a la califonia pipes ICQ/ad
detta då man inte får någon ejector verkan som hjälper till att tömma cylindrarna....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

11

Fredrik.S skrev:

Jag har hört att dom flödar lite sämre,det skulle vara intressant att se en
bromsning på ett A1 och Python,samma grovlek och motor.

I hotvws var det ett test av avgas stystem (2007)
CSPs system är svensktillverkat ( i jönköpings trakten )
Ett rostfritt avgas stystem flödar alltid mera(3-7%) än ett stål
om man villha bättre än RF i flöde så är det titanium om man villha något som är bätter än titanium  är det inconell
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Nobbe skrev:
Fredrik.S skrev:

Detta är inte helt fel heller.
http://store.vintagespeed.com.tw/components/com_virtuemart/shop_image/product/Merge_Competitio_4d0f149a50b9b.jpg
Du kan hitta mer info här http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80

ett snyggt system! men förmodligen en effektmässig katastrof a la califonia pipes ICQ/ad
detta då man inte får någon ejector verkan som hjälper till att tömma cylindrarna....

Gå in och läs testerna  innan du skriver Det systemet skall de ha uppmät mycket bra värden med. Det är gjort för mycket stora motorer ICQ/ad

13

Mohawk skrev:
Nobbe skrev:
Fredrik.S skrev:

Detta är inte helt fel heller.
http://store.vintagespeed.com.tw/components/com_virtuemart/shop_image/product/Merge_Competitio_4d0f149a50b9b.jpg
Du kan hitta mer info här http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80

ett snyggt system! men förmodligen en effektmässig katastrof a la califonia pipes ICQ/ad
detta då man inte får någon ejector verkan som hjälper till att tömma cylindrarna....

Gå in och läs testerna  innan du skriver Det systemet skall de ha uppmät mycket bra värden med. Det är gjort för mycket stora motorer ICQ/ad

Gissar att det är som med humlan :=) tala inte om för avgasystemet att det i teorin inte kan prestera bra !:=)
för faktum kvarstår! headerdesignen är inte bra då du inte får ejector verkan i headern om du har 1 kollektor på varje sida en boxermotor......

vem är det som gjort testen ? känner lite skepsism.......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

14

PPRMicke skrev:
Fredrik.S skrev:

Jag har hört att dom flödar lite sämre,det skulle vara intressant att se en
bromsning på ett A1 och Python,samma grovlek och motor.

I hotvws var det ett test av avgas stystem (2007)
CSPs system är svensktillverkat ( i jönköpings trakten )
Ett rostfritt avgas stystem flödar alltid mera(3-7%) än ett stål
om man villha bättre än RF i flöde så är det titanium om man villha något som är bätter än titanium  är det inconell
//// Micke

Ok,,det finns ett test,intressant!då skulle jag få ut lite mer ur min motor menar du
om jag byter från A1 till ett CSP sidewinder system.Motorn ska varva ca 8500 rpm?

15

Fredrik.S skrev:
PPRMicke skrev:
Fredrik.S skrev:

Jag har hört att dom flödar lite sämre,det skulle vara intressant att se en
bromsning på ett A1 och Python,samma grovlek och motor.

I hotvws var det ett test av avgas stystem (2007)
CSPs system är svensktillverkat ( i jönköpings trakten )
Ett rostfritt avgas stystem flödar alltid mera(3-7%) än ett stål
om man villha bättre än RF i flöde så är det titanium om man villha något som är bätter än titanium  är det inconell
//// Micke

Ok,,det finns ett test,intressant!då skulle jag få ut lite mer ur min motor menar du
om jag byter från A1 till ett CSP sidewinder system.Motorn ska varva ca 8500 rpm?

Hej Fredrik
Om det var så lätt att bara byta avgas system  och få en massa effekt
Det jag menar är att födet i rören är olika
Om man använder typ RF eller ytbehandlar rören så har man olika egenskaper på flödet i rören
Om du vill veta mera om avsämda avgasrör så lägger jag in en länk
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

PPRMicke skrev:
Fredrik.S skrev:
PPRMicke skrev:

I hotvws var det ett test av avgas stystem (2007)
CSPs system är svensktillverkat ( i jönköpings trakten )
Ett rostfritt avgas stystem flödar alltid mera(3-7%) än ett stål
om man villha bättre än RF i flöde så är det titanium om man villha något som är bätter än titanium  är det inconell
//// Micke

Ok,,det finns ett test,intressant!då skulle jag få ut lite mer ur min motor menar du
om jag byter från A1 till ett CSP sidewinder system.Motorn ska varva ca 8500 rpm?

Hej Fredrik
Om det var så lätt att bara byta avgas system  och få en massa effekt
Det jag menar är att födet i rören är olika
Om man använder typ RF eller ytbehandlar rören så har man olika egenskaper på flödet i rören
Om du vill veta mera om avsämda avgasrör så lägger jag in en länk
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html
/// Micke

Ok,,,jag tror inte ett sidewinder system flödar bättre än ett vanligt system med samma rörmått och material!

17

PPRMicke:
CSP:s system med ändrör i original uttagen tillverkades i Ljungsarp fram till för en 7-8 år sedan.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

18

millstream skrev:

PPRMicke:
CSP:s system med ändrör i original uttagen tillverkades i Ljungsarp fram till för en 7-8 år sedan.
/Anders

Tack för upplysningen
Jag pratade med Peter ( csp tyskland) han sa att det tillverkades här i svedala

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Utanför Jönköping stämmer bra. Där tillverkades de vid förra SCC om de inte ändrat på det sedan dess.

20

Det är möjligt att tillverkningen har återvänt till Sverige igen. Såvitt jag vet så flyttades den till Tyskland för att kvaliteten inte var tillräckligt hög men de kan ju ha fått ordning på den igen.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

21

Har fått lite prisuppgifter från usa på ett A1 sidewinder med utblås som ser ut som de 2 original piporna fast grövre.

"1-1/2" Sidewinder Header, Performance Heater Boxes, Dual Pipe Muffler (Completely Ceramic Coated Silver) = $1070"
"1-1/2" Sidewinder Header, Performance Heater Boxes, Dual Pipe Muffler (Completely Ceramic Coated Black w/ Stainless Steel Sleeves) = $1200"
Priority Mail = $155
Express Mail = $206

ca 9000 sek, ink frakt + ev moms. men det är ink nya 1-1/2" "high performance värmekammare" vilket onekligen känns bra att kunna köra lite prestanda och ändå ha värme i bilen.
Vad har ni för erfarenheter av de ceramiskt coatade systemen ? fungerar det bra ?
dvs håller det bra på en vw ? eller är rostfritt överlägset bäst ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

22

http://cloverracingparts.com/images/CSP-Super-Comp.gif

Någon som vet något om CSP Super Competition?

23

Välkommen BPM, hälsa farsan från mej!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24

Tack ska du ha! Han hälsar glatt tillbaka.

Nåhon som vet något om CSP´s Super Competition system?

25

Vad vill du veta? Made in Sweden (på samma fabrik som de alltid har tillverkats), header i kromstål, ljuddämpare i aluminiserad stålplåt eller i högglanspolerat rostfritt. Kan kombineras med HP värmekammare eller original (adaptrar medföljer). Bra passform, "lagom" ljudnivå osv.
Känner till ett par bilar med 78x90,5 motorer som lämnar 140-150 hk med Super Comp monterat. Om det är ditt mål kan detta vara rätt avgassystem för dig.