1 Senaste redigerad av Mercury5964 (2026-08-14 14:10:47)

Halloj Boys and Gals!

Har just köpt en Solex 34 PICT-3, som jag tänker försöka fräscha upp lite grann. Numret på förgasaren är 355-2.

Denna har suttit på en 1600 CC DP motor och varit i bruk fram till att den såldes till mig nu i augusti. Har gått felfritt enl säljaren, som byter till en större förgasare i samband med uppborrning av sin motor.

Jag är ren nybörjare på detta, men på utsidan ser Solexen ganska ok ut. Inga sprickor/lagningar, inga sönderdragna skruvar. Däremot saknas mässingsröret från den vakuumport som sitter rakt bakåt på förgasaren. Den öppningen är inte heller pluggad. Det är däremot vakuumröret på vänster sida av förgasaren (gummislang + skruv).

Det första jag ser när jag öppnar "locket" är att svanhalsen (acc.munstycket från accelerationspumpen) saknas. Jag kollar med säljaren om han har glömt återmontera den, men han har aldrig öppnat förgasaren. Bara justerat den på motorn och som sagt - kört med den och enl uppgift utan problem.

Jag hittar och köper en ny svanhals på VW Up North, men får i samband med det höra att det inte är ovanligt att dessa vibrerar loss ur sitt säte. I samband med det glappar även dimensionen på sätet i aluminiumgodset upp och tappar sin klämkraft, vilket försvårar återmontering av en ny svanhals.

Lite nyfiken på hur vanligt detta är. Har någon här på Boxerville erfarenhet från detta? (En mardröm verkar ju vara om svanhalsen vibrerar loss och försvinner ner i insuget, vilket alltså INTE skett på min motor. Denna förgasaren har inte kommit längre än till min arbetsbänk.) Och framförallt är jag intresserad av hur problemet med ett säte som tappat sin förmåga att klämma fast ett nytt munstycke kan hanteras? Limma (Loctite 620?). Eller någon mer mekanisk lösning (körnslag?). Jag har inte fått hem den nya svanhalsen ännu, så vet inte om det är ngt glapp i mitt fall. Men vill gärna ha beredskap för ifall det skulle vara så.