1 Senaste redigerad av Mercury5964 (2026-08-14 14:10:47)

Halloj Boys and Gals!

Har just köpt en Solex 34 PICT-3, som jag tänker försöka fräscha upp lite grann. Numret på förgasaren är 355-2.

Denna har suttit på en 1600 CC DP motor och varit i bruk fram till att den såldes till mig nu i augusti. Har gått felfritt enl säljaren, som byter till en större förgasare i samband med uppborrning av sin motor.

Jag är ren nybörjare på detta, men på utsidan ser Solexen ganska ok ut. Inga sprickor/lagningar, inga sönderdragna skruvar. Däremot saknas mässingsröret från den vakuumport som sitter rakt bakåt på förgasaren. Den öppningen är inte heller pluggad. Det är däremot vakuumröret på vänster sida av förgasaren (gummislang + skruv).

Det första jag ser när jag öppnar "locket" är att svanhalsen (acc.munstycket från accelerationspumpen) saknas. Jag kollar med säljaren om han har glömt återmontera den, men han har aldrig öppnat förgasaren. Bara justerat den på motorn och som sagt - kört med den och enl uppgift utan problem.

Jag hittar och köper en ny svanhals på VW Up North, men får i samband med det höra att det inte är ovanligt att dessa vibrerar loss ur sitt säte. I samband med det glappar även dimensionen på sätet i aluminiumgodset upp och tappar sin klämkraft, vilket försvårar återmontering av en ny svanhals.

Lite nyfiken på hur vanligt detta är. Har någon här på Boxerville erfarenhet från detta? (En mardröm verkar ju vara om svanhalsen vibrerar loss och försvinner ner i insuget, vilket alltså INTE skett på min motor. Denna förgasaren har inte kommit längre än till min arbetsbänk.) Och framförallt är jag intresserad av hur problemet med ett säte som tappat sin förmåga att klämma fast ett nytt munstycke kan hanteras? Limma (Loctite 620?). Eller någon mer mekanisk lösning (körnslag?). Jag har inte fått hem den nya svanhalsen ännu, så vet inte om det är ngt glapp i mitt fall. Men vill gärna ha beredskap för ifall det skulle vara så.

Dessutom behöver jag antingen plugga vakuumöppningen bak på förgasaren (hur görs det bäst?) eller kanske pressa dit ett mässingsrör och sen sätta en gummihätta på det. Och var hittar jag isf ett så'nt rör i rätt dimension?

Tar tacksamt emot erfarenheter och förslag inom området. Gärna så detaljerat som möjligt för en Rookie på området.  ICQ/bc

Mvh / Peter

2

Tydligen inte så våldsamt vanligt.  ICQ/bk

3

inte så våldsamt vanligt med respons över huvud taget här på b-ville men misströsta inte.
jag har läst (dune buggies and) hotvw´s en gång i tiden, o där nämns problemet. ipressade o lossnade rör hit o dit på förgasare, o jag tror snabeln var ett av flera  avhandlade problem.
(ingående soppanippel fixades, ersattes med gängad nippel för att undvika soppa i hela motorrummet . . )
tror att även snabeln fixades men minns inte hur. men jag tror att en liten soppasnabel åker rätt igenom en folkamotor utan att lämna märkbara spår . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Axpumps munstycket brukar man limma med locktite  Hållaren är lite konisk och även hålet 
Sen skall man göra om in kommande bränsle röret så det inte lossar ( man får gänga i förgasaren sen ett mässing rör med rätt gänga ) finns en lösning med ståltråd så den inte lossar
Det med Axpumps munstycket brukar inte vara några problem om motorn inte vibrerar som dom inte skall göra
Mässing är hårdare än aluminum  så det brukar inte se så snyggt ut när den kläms mellan topplocket o kolven
Man pluggar rör med gummi plugg ( man kan sätta in en gängad skruv i hålet
Men varför skall det pluggas för om den förgasaren skall fungera riktigt kräver den en fördelare med vacuum som har dom sista tre Nr 205 AL   Att tro en 009 funkar så har man fel
Sen skall förgasaren bestyckas om för miljö bränslet  Om avgas och luftrenaren är std räcker den med öka med 0.05 större  Är avgas ändrat så får man öka lite till är det även en raggar  luftfilter så är 140 en bra början  Alla STD  förgasar motorer är känsliga för förändringar för mottrycket minskar i avgassystemet = det flödar igenom mera luft i motorn Det med luft filter är motstånd i luft renaren byter man den så minskar vacuumet och den drar inte med sig tillräckligt med bränsle så motor går försnålt och den går väldigt varm ( ps en luftkyld motor tar hjälp av bränslet för kylning av kolvar  Därför vill man ha en fetare blandning så stiften är choklad bruna  (vita stift kan vara döden för en vw motor
Det är inga lätta saker men man får prova sig fram
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke