Det blir söriigt i område kring bränslepump, någon packning? Fattar inte vad de kommer ifrån. Tycker ibland att de luktar bensin men ser mer ut som olja. Tips mottages gärna på vad jag bör se på eller ev byta?
Hur ser det ut vid olje på fyllningen Är det mycket mycket olje rester på undersidan av locket
Om man håller ett papper där oljepåfyllningen och gasar upp motorn
Är det tryck där så pressas oljan upp under pumpen
Skulle tro att maskinen är lite trött också
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hur ser det ut vid olje på fyllningen Är det mycket mycket olje rester på undersidan av locket
/// M
Tackar för tipsen, ska kika.
Glömde säga men i övrigt går den som en klocka, körd ett par mil i sommarkvällen och upplevdes som ”normal”
PPRMicke skrev:Hur ser det ut vid olje på fyllningen Är det mycket mycket olje rester på undersidan av locket
/// MTackar för tipsen, ska kika.
Glömde säga men i övrigt går den som en klocka, körd ett par mil i sommarkvällen och upplevdes som ”normal”
Går som en klocka brukar dom göra in till slutet Dom blir gradvis sämre
Men en motor som står still längre tid ( vinter ) blir det lite rost på cylinder väggarna ( två öppna ventiler )
då börjar kolvringen bli gradvis sämre och trycket går ner i vevhuset
// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
/// M
Kikat på de lite idag, oljepåfyllningen såg normal ut.
Gjorde rent och torkade av överallt och körde en sväng. De verkar som de läcker någonstans vid pumpen, luktade bensin.
@micke: Kan en idé vara att köpa packningsats till pump och byta allt? Ska man byta den där bakelit-biten med?
PPRMicke skrev:Hur ser det ut vid olje på fyllningen Är det mycket mycket olje rester på undersidan av locket
/// MKikat på de lite idag, oljepåfyllningen såg normal ut.
Gjorde rent och torkade av överallt och körde en sväng. De verkar som de läcker någonstans vid pumpen, luktade bensin.@micke: Kan en idé vara att köpa packningsats till pump och byta allt? Ska man byta den där bakelit-biten med?
Att motorn får tryck i vevhuset läcker det på konstiga ställe
Om du köper en ny packningsats till pumpen (ja dom går sönder i membranet Återanvänd fjädrana som sitter i pumpen Dom nya är felaktiga i så bränsle trycket blir förhögt
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
viktorbarje skrev:PPRMicke skrev:Hur ser det ut vid olje på fyllningen Är det mycket mycket olje rester på undersidan av locket
/// MKikat på de lite idag, oljepåfyllningen såg normal ut.
Gjorde rent och torkade av överallt och körde en sväng. De verkar som de läcker någonstans vid pumpen, luktade bensin.@micke: Kan en idé vara att köpa packningsats till pump och byta allt? Ska man byta den där bakelit-biten med?
Att motorn får tryck i vevhuset läcker det på konstiga ställe
Om du köper en ny packningsats till pumpen (ja dom går sönder i membranet Återanvänd fjädrana som sitter i pumpen Dom nya är felaktiga i så bränsle trycket blir förhögt
@Micke: ska jag inte byta dessa när jag servar pumpen? Eller någon specifik?
Ja Den som är minst av fjädrana är den viktigaste att inte byta
Den är till bränsle trycks regulatorn som har det runda membrantet som sitter toppen på pumpen
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ja Den som är minst av fjädrana är den viktigaste att inte byta
Den är till bränsle trycks regulatorn som har det runda membrantet som sitter toppen på pumpen
Tackar igen, bytte rubb som stubb och bakelit biten med. Nu läcker det inget mer och motorn går fortsatt som en klocka.
Membran och vissa av packningar var tokslut så otroligt att den klarar få fram bränsle överhuvudtaget.
Men…. Har tyvärr fortsatt mått som ger små-dropp som jag inte klarar lokalisera varifrån de kommer
PPRMicke skrev:Ja Den som är minst av fjädrana är den viktigaste att inte byta
Den är till bränsle trycks regulatorn som har det runda membrantet som sitter toppen på pumpenTackar igen, bytte rubb som stubb och bakelit biten med. Nu läcker det inget mer och motorn går fortsatt som en klocka.
Membran och vissa av packningar var tokslut så otroligt att den klarar få fram bränsle överhuvudtaget.
Men…. Har tyvärr fortsatt mått som ger små-dropp som jag inte klarar lokalisera varifrån de kommer
Har du bytt oljan om det var bensin i den blir den tunn och det risk att vevlager och ram lager blir skadade
En gammal motor brukar läcka vid cylinder foten eller runt topparna
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
viktorbarje skrev:PPRMicke skrev:Ja Den som är minst av fjädrana är den viktigaste att inte byta
Den är till bränsle trycks regulatorn som har det runda membrantet som sitter toppen på pumpenTackar igen, bytte rubb som stubb och bakelit biten med. Nu läcker det inget mer och motorn går fortsatt som en klocka.
Har du bytt oljan om det var bensin i den blir den tunn och det risk att vevlager och ram lager blir skadade
En gammal motor brukar läcka vid cylinder foten eller runt topparna
Bilen står just nu i väntan på jag ska hinna lägga mer tid…
För två år sedan bytte jag oljekyl och packningarna där…
Men nu misstänker jag att de åter igen läcker därifrån, minns att de var olika ”tyckare” som inte var eniga kring vilken typ av packning av de 3-4 modeller som fanns och är ju så man börjar misstänka att jag satte dit fel eftersom de verkar läcka där igen?
(Bilden är från innan jag tvättade rent, men med helt rent och kört ej sväng så ser de ut att komma olja från där pilen pekar)
ser söligt vid kylpåten under pilen
Ompackningen är dålig vid cylindern trycker det olja så det hamnar på taket av blocket
Där pilen är
Det gick ut ett service meddelande på 70talet att packning skulle tas bort och cylindern skulle limmas med packningslim ( ingen silikon
Men är maskins i det skicket brukar det vara dax för renovering
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
ser söligt vid kylpåten under pilen
Ompackningen är dålig vid cylindern trycker det olja så det hamnar på taket av blocket
Där pilen är
Det gick ut ett service meddelande på 70talet att packning skulle tas bort och cylindern skulle limmas med packningslim ( ingen silikon
Men är maskins i det skicket brukar det vara dax för renovering
Inser att vinterns projekt kanske blir att få ut den där motorn då, alla tjatat om hur ”det är så enkelt” men har man aldrig gjort det så är man nervös att inte lyckas…
Men då ska man alltså inte köpa packningar utan bunkra upp med lim.
Finns de någon ”to-do” på vad som bör ses över eller bytas om man drar ut motorn? Vet att stötstängerna är lite dåliga så antar man skiftar alla.
PPRMicke skrev:ser söligt vid kylpåten under pilen
Där pilen är
Men är maskins i det skicket brukar det vara dax för renoveringInser att vinterns projekt kanske blir att få ut den där motorn då, alla tjatat om hur ”det är så enkelt” men har man aldrig gjort det så är man nervös att inte lyckas…
Finns de någon ”to-do” på vad som bör ses över eller bytas om man drar ut motorn? Vet att stötstängerna är lite dåliga så antar man skiftar alla.
När maskinen ute ( du får lura några polare att hjälpa dig att ta ur den )(ps världs rekord är 2,5 min ut och in i bilen)
En bra domkraft som lyfter högt 2 pallbockar en 15mm nyckel 8 mm nyckel 10mm nyckel och en skuvmejsel om motorn är orörd
SEN en verkstads bok så får man svar på 99% av alla frågor
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
viktorbarje skrev:PPRMicke skrev:ser söligt vid kylpåten under pilen
Där pilen är
Men är maskins i det skicket brukar det vara dax för renoveringInser att vinterns projekt kanske blir att få ut den där motorn då, alla tjatat om hur ”det är så enkelt” men har man aldrig gjort det så är man nervös att inte lyckas…
Finns de någon ”to-do” på vad som bör ses över eller bytas om man drar ut motorn? Vet att stötstängerna är lite dåliga så antar man skiftar alla.När maskinen ute ( du får lura några polare att hjälpa dig att ta ur den )(ps världs rekord är 2,5 min ut och in i bilen)
En bra domkraft som lyfter högt 2 pallbockar en 15mm nyckel 8 mm nyckel 10mm nyckel och en skuvmejsel om motorn är orörd
SEN en verkstads bok så får man svar på 99% av alla frågor
Rekordet jag hittade på YouTube är typ 1min 5sec
Tror inte jag besitter kunskap att splitta block och byta lager, pilla med kolvar etc dessvärre. Men motorn får åka ut till hösten för att lokalisera och förhoppning lösa oljeläckage och stötstänger.