1

Vad ska man satsa på, funkar de med en sån här pump med inbyggd hållare
http://www.classicvw.se/oljepump-hd-med … ts_id/1864

eller ska man köra på en med utgång i locket och sedan in i blocket
http://www.classicvw.se/oljepump-lock-m … ts_id/1860

eller en med in och utgång i locket?
http://www.classicvw.se/oljepump-maxifl … ts_id/1867

För och nackdelar, vad är bäst?

Tacksam för svar

/Micke

2

MrIcka skrev:

Vad ska man satsa på, funkar de med en sån här pump med inbyggd hållare
http://www.classicvw.se/oljepump-hd-med … ts_id/1864

eller ska man köra på en med utgång i locket och sedan in i blocket
http://www.classicvw.se/oljepump-lock-m … ts_id/1860

eller en med in och utgång i locket?
http://www.classicvw.se/oljepump-maxifl … ts_id/1867

För och nackdelar, vad är bäst?

Tacksam för svar

/Micke

Jag tycker att utgång i pumplocket och returen in i blocket är bäst.Jag gör alltid så själv..

3

jag tror att det är vanligast med att ta ut oljan i locket, för att sedan ta det genom en extern filterhållare, och sedan in i motorn.
fördelen med den setupen är att det troligen blir mindre söl när man byter filter än om det ligger monterat 90 grader som exvis alternativ 1

nackdelen är att det troligen kan ta nån sekund att fylla slangar osv med olja när den stått ett tag skulle jag tro......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Vad talar imot pumpen med både in och utgång i locket då?

5

Jag gillar inte locket med in och ut för jag inbillar mig att det blir för mycket restriktioner. CSP har tagit fram en variant där man går in via skruven till bakre reduceringen som tydligen ska vara bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ok, tackar för all info!

kanske kan passa på att slänga ut en krok om det är någon som har ett lock med utgång och filterhållare till salu så är jag intresserad Default/smile

/Micke

7

stickan skrev:

Jag tycker att utgång i pumplocket och returen in i blocket är bäst.Jag gör alltid så själv..

Var tar du in oljan igen?

//Björn

8

http://img36.imageshack.us/img36/1654/filterx.gif

Här är ett exempel.

9

Hakar på diskussionen en aning med en följdfråga. Ni som har returen in i blocket enligt bilden som stickan lade upp här ovanför, har ni problem med att anslutningen kommer onödigt nära remskivan? Har själv en originalremskiva och det är inte många mm som slanganslutningen går fritt.

VW Typ 1 1959 L358 Granatrot

10

Har man std-storlek på remskivan så blir det tight men så länge remskivan inte tar i så är det inga problem.Remskivan sväller ju inte när man varvar..Annars så får man använda en banjo-koppling i blocket som inte bygger lika mycket utåt.

11

stickan skrev:

Har man std-storlek på remskivan så blir det tight men så länge remskivan inte tar i så är det inga problem.Remskivan sväller ju inte när man varvar..Annars så får man använda en banjo-koppling i blocket som inte bygger lika mycket utåt.

Men en banjo är väl inte något vidare för flödet? eller är flödet så bra ändå så man inte behöver fundera på det??

12 Senaste redigerad av Mohawk (2011-12-29 18:39:09)

Jag hade samma sort slangar och kopplingar som du har Stickan på min 1835cc innan.
Jag fick konstant problem med att jag inte fick tillräckligt med flöde och tappade oljetrycket när motorn blev riktigt varm. PPRMicke och jag monterade in AN8 anslutningar med stålomspunnena slangar istället och så var alla problem lösta. Jag vet att många kör med hydraulslangar och kopplingar utan problem. Jag har även en extra oljesump monterad.

På min nya 1915cc kör jag utan oljesump med stålomspunnena AN8 slangar och kopplingar och motorn går som en dröm värme och oljetryckmässigt.

Gene Berg har en 3/8 anslutning som inte bygger ut så mycket från blocket. Med den anslutningen behöver du inte modefiera skyddet bakom remskivan. Det finns även ett färdigt kit som han tillhandahåller. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=141575

13

Mohawk skrev:

Jag hade samma sort slangar och kopplingar som du har Stickan på min 1835cc innan.
Jag fick konstant problem med att jag inte fick tillräckligt med flöde och tappade oljetrycket när motorn blev riktigt varm. PPRMicke och jag monterade in AN8 anslutningar med stålomspunnena slangar istället och så var alla problem lösta. Jag vet att många kör med hydraulslangar och kopplingar utan problem. Jag har även en extra oljesump monterad.

På min nya 1915cc kör jag utan oljesump med stålomspunnena AN8 slangar och kopplingar och motorn går som en dröm värme och oljetryckmässigt.

Gene Berg har en 3/8 anslutning som inte bygger ut så mycket från blocket. Med den anslutningen behöver du inte modefiera skyddet bakom remskivan. Det finns även ett färdigt kit som han tillhandahåller. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=141575

Vad är det för gängsnitt på AN8 kopplingar?

//Björn

14

Mohawk skrev:

Jag hade samma sort slangar och kopplingar som du har Stickan på min 1835cc innan.
Jag fick konstant problem med att jag inte fick tillräckligt med flöde och tappade oljetrycket när motorn blev riktigt varm. PPRMicke och jag monterade in AN8 anslutningar med stålomspunnena slangar istället och så var alla problem lösta. Jag vet att många kör med hydraulslangar och kopplingar utan problem. Jag har även en extra oljesump monterad.

På min nya 1915cc kör jag utan oljesump med stålomspunnena AN8 slangar och kopplingar och motorn går som en dröm värme och oljetryckmässigt.

Gene Berg har en 3/8 anslutning som inte bygger ut så mycket från blocket. Med den anslutningen behöver du inte modefiera skyddet bakom remskivan. Det finns även ett färdigt kit som han tillhandahåller. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=141575

Berg-anslutningen är en standardanslutning som används i Hydraulsammanhang i USA. Sitter ett flertal sådana på HAAS-fräsen jag kör.

AN är en egen standard som har egna gängor så AN8 har en AN8-gänga.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Bear skrev:
Mohawk skrev:

Jag hade samma sort slangar och kopplingar som du har Stickan på min 1835cc innan.
Jag fick konstant problem med att jag inte fick tillräckligt med flöde och tappade oljetrycket när motorn blev riktigt varm. PPRMicke och jag monterade in AN8 anslutningar med stålomspunnena slangar istället och så var alla problem lösta. Jag vet att många kör med hydraulslangar och kopplingar utan problem. Jag har även en extra oljesump monterad.

På min nya 1915cc kör jag utan oljesump med stålomspunnena AN8 slangar och kopplingar och motorn går som en dröm värme och oljetryckmässigt.

Gene Berg har en 3/8 anslutning som inte bygger ut så mycket från blocket. Med den anslutningen behöver du inte modefiera skyddet bakom remskivan. Det finns även ett färdigt kit som han tillhandahåller. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=141575

Vad är det för gängsnitt på AN8 kopplingar?

//Björn


Inte en aning men gå in på http://www.jegs.com/c/Fittings-Hose/181705/10002/-1 Där finns övergångar till det mesta.

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-30 15:33:25)

Bear skrev:
Mohawk skrev:

Jag hade samma sort slangar och kopplingar som du har Stickan på min 1835cc innan.
Jag fick konstant problem med att jag inte fick tillräckligt med flöde och tappade oljetrycket när motorn blev riktigt varm. PPRMicke och jag monterade in AN8 anslutningar med stålomspunnena slangar istället och så var alla problem lösta. Jag vet att många kör med hydraulslangar och kopplingar utan problem. Jag har även en extra oljesump monterad.

På min nya 1915cc kör jag utan oljesump med stålomspunnena AN8 slangar och kopplingar och motorn går som en dröm värme och oljetryckmässigt.

Gene Berg har en 3/8 anslutning som inte bygger ut så mycket från blocket. Med den anslutningen behöver du inte modefiera skyddet bakom remskivan. Det finns även ett färdigt kit som han tillhandahåller. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=141575

Vad är det för gängsnitt på AN8 kopplingar?

//Björn

Gängan i som är vanlig i AN (JIC) är 3/8" NPT Det finns även 1/4" och 1/2"
Tänkvärd tips är att slangen bör vara minst 12mm (1/2") i inner diameter för bra oljeflöde
PS banjokopplingar har halva flödet  mot en rakkoppling
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

PPRMicke skrev:
Bear skrev:
Mohawk skrev:

Jag hade samma sort slangar och kopplingar som du har Stickan på min 1835cc innan.
Jag fick konstant problem med att jag inte fick tillräckligt med flöde och tappade oljetrycket när motorn blev riktigt varm. PPRMicke och jag monterade in AN8 anslutningar med stålomspunnena slangar istället och så var alla problem lösta. Jag vet att många kör med hydraulslangar och kopplingar utan problem. Jag har även en extra oljesump monterad.

På min nya 1915cc kör jag utan oljesump med stålomspunnena AN8 slangar och kopplingar och motorn går som en dröm värme och oljetryckmässigt.

Gene Berg har en 3/8 anslutning som inte bygger ut så mycket från blocket. Med den anslutningen behöver du inte modefiera skyddet bakom remskivan. Det finns även ett färdigt kit som han tillhandahåller. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=141575

Vad är det för gängsnitt på AN8 kopplingar?

//Björn

Gängan i som är vanlig i AN (JIC) är 3/8" NPT Det finns även 1/4" och 1/2"
Tänkvärd tips är att slangen bör vara minst 12mm (1/2") i inner diameter för bra oljeflöde
/// Micke

Slangarna på bilden är 1/2"Hydraulslang och anslutningskopplingarna är 3/8-1/2 som har innerdiametern på 3/8-sidan uppborrade.

18

PPRMicke skrev:
Bear skrev:
Mohawk skrev:

Jag hade samma sort slangar och kopplingar som du har Stickan på min 1835cc innan.
Jag fick konstant problem med att jag inte fick tillräckligt med flöde och tappade oljetrycket när motorn blev riktigt varm. PPRMicke och jag monterade in AN8 anslutningar med stålomspunnena slangar istället och så var alla problem lösta. Jag vet att många kör med hydraulslangar och kopplingar utan problem. Jag har även en extra oljesump monterad.

På min nya 1915cc kör jag utan oljesump med stålomspunnena AN8 slangar och kopplingar och motorn går som en dröm värme och oljetryckmässigt.

Gene Berg har en 3/8 anslutning som inte bygger ut så mycket från blocket. Med den anslutningen behöver du inte modefiera skyddet bakom remskivan. Det finns även ett färdigt kit som han tillhandahåller. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=141575

Vad är det för gängsnitt på AN8 kopplingar?

//Björn

Gängan i som är vanlig i AN (JIC) är 3/8" NPT Det finns även 1/4" och 1/2"
Tänkvärd tips är att slangen bör vara minst 12mm (1/2") i inner diameter för bra oljeflöde
/// Micke

Slangarna på bilden är 1/2"Hydraulslang och anslutningskopplingarna är 3/8-1/2 som har innerdiametern på 3/8-sidan uppborrade.

19

http://img38.imageshack.us/img38/8113/trngt.gif

Numera så använder jag sån här slang.1/2"inner-dia och är gjord i nån värmebeständig plast med rostfri strumpa utanpå

20 Senaste redigerad av Aerolite (2011-12-30 11:56:22)

stickan skrev:

Har man std-storlek på remskivan så blir det tight men så länge remskivan inte tar i så är det inga problem.Remskivan sväller ju inte när man varvar..Annars så får man använda en banjo-koppling i blocket som inte bygger lika mycket utåt.

Nä något problem blir det ju inte så länge det inte tar i. Men jag tycker att det ser ut att bli lite svårt att få på tex generatorremmen. Hur gör man om man vill byta eller om den lyckas hoppa av? Syftar här då på min egen motor där det rör sig om ca 4mm i mellanrum.

Enklaste lösningen kanske vore att köra med en mindre remskiva trots allt?

VW Typ 1 1959 L358 Granatrot

21

Jag tror att problemet inte var slangen i mitt fall utan övergången mellan filterhållaren in banjo på slangen. Om jag inte minns helt fel så var innerdiametern på övergången 5,2mm. Ingången i blocket använder jag en 3/8 som är uppborrad. Problemet är att det är svårt att få det snyggt med plåten bakom remskivan om man använder hydraulböjar. Någon kanske har någon bra lösning på detta?

22

Mohawk skrev:

Jag tror att problemet inte var slangen i mitt fall utan övergången mellan filterhållaren in banjo på slangen. Om jag inte minns helt fel så var innerdiametern på övergången 5,2mm. Ingången i blocket använder jag en 3/8 som är uppborrad. Problemet är att det är svårt att få det snyggt med plåten bakom remskivan om man använder hydraulböjar. Någon kanske har någon bra lösning på detta?

Man kan ju slipa ur plåten.Det tar lite tid och kräver många provmonteringar om man ska få det snyggt,men det går att få det bra..

23

stickan skrev:

http://img38.imageshack.us/img38/8113/trngt.gif

Numera så använder jag sån här slang.1/2"inner-dia och är gjord i nån värmebeständig plast med rostfri strumpa utanpå

Vart köper du den? och vad kostar de typ

24

Jag brukar låta Hydraul Center i Sandviken göra mina slangar. Jag vet inte exakt pris eftersom jag känner ägaren och brukar få rabatt,men direkt billig är den ju inte.. ICQ/ab

25

Man kan fräsa ner blocket vid returen och använda en 90graders anslutning alla Gene Berg med 3/8 npt utgång. Därifrån kör man med halvtum hudraulkopplingar med pressade slangar. Har själv aldrig haft problem med remskivan även utan att fräsa ned blocket. 90 gradarn hamnar bakom remskivan och vanligtvis brukar jag fila ut ett hål för anslutningen i plåten bakom remskivan. Det gäller att gänga i steg med npt så att gängen tar när utgången pekar åt rätt håll. Man måste fila i blocket och slipa ner 90gradarn för att kunna snurra fast den i blocket. Jag har provat en hel del olika oljelösningar och alla är bättre än originalet främst för att man får dit ett filter. Körde i många år med in och utgång i locket utan problem har även haft varianten med filtret på pumpen. Vet inte om man kan skylla lågt oljetryck vid varm motor på just oljelösningen,tror mer på att man har lite för stora spel på tex lyftargalleriet och vevlagerspel. För stor pump och ingen sump brukar resultera i att oljelampan blinkar till vid kurvtagning och gaspådrag. 26mm schadek klarar alla oljebehov för en VW-motor. Man kan ha i åtanke att pumpen suger fruktansvärt bra medans återrinningen är rätt så pissig,locket över sugröret är en effektiv broms. Sist men inte minst viktigt byt olja ofta och alla mineraloljor funkar bra så länge dom är rena.