Så då, när nu bussen vart klar i våras så går de ju inte för sig att det är tomt på projekt i garaget.
Tankarna har vandrat lite på viket projekt som skulle in härnäst, de slutade med den här då de är ett av alla mina projekt som det är minst jobb med att få körbar. Och det är mycket trevligare att ha körbara bilar ståendes än bara objekt
Planen nu vid renoveringen var och är att ha en schysst platta å sen bara rostlaga det som behövs på karossen, ev omlackering får bli nångång i framtiden
Jag började en tråd om den här på gamla Meanbugsforumet när jag köpte den, så dom som var med då kanske minns den..?
Det var nu ganska precis 16 år sedan i september 2009 som jag såg annonsen på blocket men brydde mig inte så mycket om den, vad skulle jag med ett okomplett ovalprojekt till
Sen började en kompis ifrågasätta om jag inte borde åka å kika på den iaf, även min fru tyckte vi skulle åka å kolla.
Å de var ju bara knappt 5mil bort så...
Den hade legat osåld ungefär en vecka på blocket, berodde nog på att det var ett objekt och kanske lite dyr....
Vi åkte å kikade på den iaf å den såg ju rätt ok ut trots allt utan allt för mycket rost på den, det blev lite dividerande om priset som var begärt pris på 4000:- men vi kom tillslut överens om 2500:- för den 
![]()
Bilden som inte tilltalade varken mig eller nån annan särskilt mycket
Tillverkad december -55 om jag minns rätt, så det är en sen -55a som de är så populärt att säga
Den saknade motor och inredning och en massa smådelar
![]()
![]()
![]()
Växellådan med drivaxlarna låg på plattan och karossen var nerställd på ena drivaxeln, så hämtningen blev nån dag efter affärn var klar och då hade jag med mig en annan låda som jag skruvade dit för att kunna rulla upp bilen på kärran
![]()
Breddade bakhjul
![]()
Bak och sidorutor finns, tyvärr var framrutan trasig överallt
![]()
![]()
Ena tröskeln var utsidan bortskuren på och den andra är dålig så dom måste bytas
![]()
Växellådan och hjulen monterade hos säljaren och påbörjad knuffning för att komma fram till kärran
![]()
De är lite passande att de blev den här efter bussen, för när jag fixade bussen första gången så fick ovalen ersätta bussen i den gamla smedjan, och nu ersätter ju ovalen bussen i garaget istället
![]()
Sen var de det där med namnet på projektet, alla bilar måste ju ha nåt namn, och namnet på den här sa min fru ganska snart då hon tyckte den såg ut som Dundermusen
De är väl nåt med färgerna på den, men ett klatschigt namn är det och det har fastnat
![]()
![]()
![]()
Under åren som gått så har de ramlat in lite roliga grejer som ska på bilen
Ett original soltak från mig okänd årsmodell mellan 57-63 som bokstavligt talat verkar vara uthugget med kniv och yxa ur bilen
![]()
![]()
![]()
![]()
En soppatank som bara fanns -56 med tvärgående rillor
![]()
Tanklocket är ett annat marknadsfynd
![]()
Inte alls lika kul tank att kolla på
![]()
![]()
Porsche hjulcentrum
![]()
Under 16 år så hinner man ju samla på sig lite braåhasaker, så både damm och grejer har tagit över stora delar av smean
![]()
Så nu hoppar vi till början av Maj nu i år, jag hade haft tomt garage i nån vecka och hade börjat planera hämtning av ovalen med hjälp av en schysst jobbarkompis som har biltransportkärra.
Sen så ringer farsan en dag och säger att min farbror har sett att det saknades lås på dörren och måste ha varit inbrott i smean
Det var många olika tankar innan jag kom fram dit, såg ju framför mig att bilen var sönderslagen bara dagar innan den skulle hämtas hem
Hittade de gamla hänglåset på marken bredvid, misstänker att inbrottet skedde ett par månader tidigare för då fick en kompis som bor en liten bit därifrån ett par tjuvar på film på deras kamera.
Dom hade dock stängt dörren efter sig och lagt en sten utanför dörrn på smean så de syntes inget spår av inbrottet förutom att låset saknades.
Kan ju tycka att dom ju kunde kikat in genom fönsterna å sett vad som fanns där inne, tackålov så kunde jag inte se att nånting saknades och ingenting var sönderslaget.
Blev dock till att snabba på med hämtningen
![]()
Nytt lås och dörren lagad då den var sönderbruten
![]()
En jäkla massa damm och en liten mumifierad mus på taket
![]()
![]()
![]()
Uppdragen på kärran
![]()
Jag gillar flames på bilar, dock inte de här som nån försökt lacka
![]()
Några dagar senare när jag åkte tillbaka så hittade jag en plasthandske utanför i gräset, så tjuvarna ville väl inte lämna nå fingeravtryck
![]()
Resterna av en platt råtta modell större hittades när bilen var utrullad
![]()
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839

nåja, fick iaf färg på allt.